• MaDdO

    Önskar tips på annorlunda dop-present

    Jag och min sambo skall bli faddrar åt min brorsdotter! Jätteglad är jag! Min bror är ju även fadder ihop med sin tjej, till vår son! :)

    Iaf, nu önskar jag förslag på dop-presenter utöver det vanliga, som INTE är alltför dyra! Inte dom vanliga silvergrejjerna eller så...utan något orginellt, som ingen annan tänker på?

    Vore MYCKET tacksam för presenten med stort P! :)

  • Svar på tråden Önskar tips på annorlunda dop-present
  • höstsjö

    Vi funderade på att ge vår guddotter en plats i bostadskön här i Stockholm, fast någon sa att man måste vara 18...

    Kanske ett träd, om de har trädgård?
    En personlig dikt, inramad?

    Hm, kom inte på mer just nu.

  • LillaMyst

    När min bästa väninna döpte sin skrutt köpte jag en liten trären stol och målade den. Skrev namn, datum och målade en Pelle Kaninfigur. Blev mycket uppskattat. Tar dock lite tid....

  • Pooh

    Vår tjej fick (av sina faddrar) ett fint brev med dikt där det stod att hon skulle få ett äppleträd som ska planteras nu till våren och med det fick hon sagan om det röda äpplet.
    Jättefint och ett minne hon alltid kommer att ha!

  • Jen

    höstsjö, bra idé -och kontinuerlig eftersom det kostar varje år för att stå kvar. Men måste man vara 18 får man väl vänta...

  • höstsjö

    Fick en idé precis innan jag somnade igår; om du är pysslig kan du göra en mobil till fadderbarnet och hänga dit kul saker som ni vill att barnet ska bli intresserad av (eller som ni vet att föräldrarna vill att barnet ska intressera sig för ): fotboll, bok, diskborste... eller vad det nu kan vara. Det blir ju lite på skoj, men kul för både barnet och föräldrarna.

    Eller så kan ni hänga dit foton på er själva och på föräldrar etc.

  • sagogryn

    Jag tycker en liten flytväst är skoj om föräldrarna brukat vara vid eller på vatten. Ett häfte med barnpassnings kuponger. Årskort på närliggande zoo eller nöjespark. Kankse ett presentkort där man lovar att övningsköra med barnet när det blir 18. Ett årgångsvin som man kan spara tills barnet blir myndig. Några förslag.

  • HelenaG

    Hej!

    Här är ett tips & länk till en present som jag tyckte var lite kul... Ett album med bild på barnet på utsidan. Kanske lite för dyrt för din budget men det är kanske fler som letar efter doppresent..
    www.phoebeandharry.com

  • Tossan79

    Ett vin som kan lagras läääänge! Det har vi tänkt köpa till vårt barn när det föds, eftersom vi är vinentusiaster själva!

  • mejram

    Vi gav makens fadderbarn en egendesignad sparkdräkt i grön kamouflagetrikå med namnet broderat på bröstet. Tilläggas bör att barnets pappa är hemvärnsgubbe - blev mycket uppskattat.

  • MaDdO

    Tack för alla tips! Tyvärr är jag inte det minsta pysslig, så egnagjorda saker hoppar jag nog över! ;)

    Flytväst var en toppenidé men dom bor inte ens i närheten av en sjö/ett hav och är nästan aldrig vid en heller!

    Årskort till närliggande nöjespark är ingen idé då bebisens farfar (min pappa) arbetar på vår stora nöjespark och vi ändå får sådana biljetter varje år! :) Övningskörningsgrejen var bra med....men det känns så avlägset! *ler* Vin var oxå en skojig idé men känns oxå lite "fel i ålder" ;)

    Kollade in de personliga sagorna men vet inte om jag tyckte dom verkade så fina...men det kanske dom är! *ler*

    Trämöbel målad är oxå en toppenidé, men den skall nog mina föräldrar ta! :D

    Äppleträd, toppen, dom har juh faktiskt trädgård!!!

    Plats i bostadskö går inte för Gbg har ingen sådan :(

    Superbra idéer!

    Hittade några egna med, antingen denna:

    www.nallegram.se/

    Eller så kan man köpa en stjärna på himlen och döpa till hennes namn! Kostar dock nästan 700:-! Svindyrt men orginellt!

    Nu skall jag kolla in HelenaG´s förslag med! :)

    Tack allihopa!

  • Lilla frun

    Vår dotter fick ett "faddersyskon" när hon döptes. Rädda barnens fadderverksamhet stöds i vårt barns namn, den absolut bästa presenten!

  • höstsjö

    Lilla frun: det var verkligen det bästa hittills! Mer sånt!

  • sarah

    Min mans familj är en riktigt golffamilj så när hans brorson skulle döpas (min man var gudfar) så köpte vi en mini golfbag med pyttesmå miniklubbor som han kommer börja kunna använda ganska snart (han är 2 år nu)

  • KarinIngrid

    När min guddotter döptes fick hon ett inslaget paket av mig med texten att hon inte får öppna förrän på sin 18-årsdag :)


    i paketet ligger ett exemplar av aftonbladet och ett av expressen från den dagen då hon föddes. 
    Tänkte att det kunde vara kul för henne när hon blir vuxen att se vad som hände i världen den dagen då hon kom till jorden.

    hon fick även ett litet silverarmband som jag sedan fyller på med berlocker när hon fyller år.

  • Annica71

    Här finns fina doppresenter. Vi har köpt stolar med barnets namn, födelsevikt osv till fler bekanta och de har varit väldigt uppskattat.

    www.jamabarn.se/


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
Svar på tråden Önskar tips på annorlunda dop-present