• ankan1

HJÄLP!!! 1-åring vaken 2 timmar på natten!!!!!

Hej,
    Vår 1-åring har börjat vara vaken mellan 3-5 på natten!! Inget hjälper! JAg vet inte vad jag skall göra! Han somnar så snällt i egen säng vid halv sju - sju efter välling. Sedan vaknar han ibland till. Kommer över till vår säng och sedan vid ca 3-tiden börjar snurrandet och gnällandet! Provar lägga tillbaka till egen säng, panikskrik!! Men vad ska jag göra då!! Vi skall ju på semester nu också och det kommer ju bli en mardröm för alla! Någon som känner igen sig och har magiska tips och råd????

• Svar på tråden HJÄLP!!! 1-åring vaken 2 timmar på natten!!!!!
  • malincha

Vår ettåring sover också oroligt!! Vissa nätter vaknar han uppemot 7-10 ggr och bökar och gnäller.
    Hjälper inte att ta honom till vår säng för då tror han att det är dags för lek.
    Det är en jättejobbig "ond cirkel" vi har hamnat i.
    Men prova att ändra om sovtiderna under dygnet. Flytta på tupplurarna på dagarna eller ändra om till tex 1 gång om han sover 2 ggr.
    Jag märker skillnad om Hugo sover FÖR LITE på dagen (konstigt nog). De nätter sover han oroligt.
    Jag tror det beror mycket på att det händer så mycket i deras små liv just nu. De lär sig nya saker mm.
    Lycka till.

• tobiasmia

Känner igen det. Håller med nanis. Det händer otroligt mycket i deras små liv. Vi har haft samma problem med dottern i 10 månader och först nu när hon snart är 22 månader börjer det bli bra.
    hon sov från 19.30 - 9.00 + en middagslur på 2,5-3 timmar från 7 månaders ålder fram till 1 års dagen. Sedan var det kört. Vi hade henne också i sängen 8något vi aldrig hade haft tidigare).
    Till slut fick jag nog och kastade henne ut. och det blev ett himla liv. Men jag resonnerade således: hellre ta den diskussionen en gång för alle än att ingen av oss sover för att dottern antingen gnyr och gnäller eller tror att det är lekdags.
    Så hon åkte ut. Och det var inte roligt. men jag tror att ni måste vara jätte konsekventa (även om det är svårt och det gör ont i hjärtat). Inte låta barnet skrika men gå in och säg Nu sover vi! till slut förstår barnet även om det går en stund. Vi körte tre timmars pass i ett par dagar.
    Lycka till - jag vet verkligen hur du känner dig.

• Kottemor06

Här är det precis likadant. Sonen är idag 13 månader. Han somnar lugnt o stilla vid 20.30. Brukar sen punktligt vakna 23.30, men bara gnäller till, vi får kanske hjälpa till och hitta en napp (han har 6st i sängen men ligger oftast på dom). Sen kan han vakna som inatt 02.30 och går inte att söva om i sängen, jätteledsen. Vi har en madrass på golvet i hans rum, så där får man då lägga sig, men det tog ca 2 timmar innan han somnade igen. Vad gör man? Han sover endast 1 gång på dagen 13.30-15. Är det "en fas" tro, han är på G att lära sig gå? Kanske mycket snurrar runt i det lilla huvudet ?

• Pysseltjejen

Hej!

Åhh vad skönt...fler som har det bökigt, jag trodde jag var själv!

Vår kille är 19 månader nu men började strular med sömnen för ca 4 månader sen. det började med att han vaknade på natten och kunde vara vaken 2-3 timmar. han har sovit bra fram tills han var ca 14 månader sen kom det sjukdomar osv så fick jobbig period där. Innan när han var orolig på natten så räckte det att jag satte mig bredvid och han somnade lugnt, men det gick i baklås då var ca 4 månader sen. Kändes som att det kom så mycket medvetenhet och även manippulation på natten. Han kunde skricka..och sen blev det tyst, han lyssnade om jag kom, nähä...då skricker man lite mer...och ja, då kom ju mamma....fy fabian om pappa kom då belv det kallabalik!!
    jag har också försökt ALLT, det enda jag kunde notera var att när han började sova 1 gång per dag då var han vaken på natten. Förmodligen en väldigt stor omställning för den lilla kroppen.
    Jag har också lyft frågan här på FL och fick svar "skippa sovturen på dagn".

DET ÄR NÅT JAG ABSOLUT INTE REKOMMENDERA!! 1-2 timmar måste det vara på dagen, men man ska undvika att dom kanske sover 4 timmar på dagen i den åldern.

Jag började köra Anna Wahlgrens metod (vilket jag ju aldrig skulle göra ) och Ja, det har gett resultat. istället för att han är vaken 2-3 timmar så har vi en timme ibland och ibland sover han hela natten numera men kanske 1-2 uppvak, men ingen vakentid då.

Stå på er, natten ska vara urtrist. Var bestämd, det är egen säng som gäller och mamma kommer bara 1-2 gånger (för att kolla att allt verkligen är ok) och inte 10-20 gånger, men får dom att känna sig trygga genom att säga tex "natti, nu ska du sova" och känn efter...det är DU som vet hur ditt barn fungera, allt annat härifrån är ju bara goda råd

• Linnpinn

Vår kille var precis lika dan i den åldern och var i perioder vaken mellan 3-5. Har inget direkt bra tips att ge om hur man får det att gå över. Vår kille sov i eget rum och vi hade en gästsäng bredvid hans säng. Under dom vakna perioderna turades vi om att ligga i gästsängen och lät honom vara kvar i sängen. (Ville inte ta upp honom så han skulle tro att det var ok att vara vaken den här tiden.)På så sätt kunde den som var i rummet med honom i alla fall småslumra lite under tiden.

När vi har känt oss som mest förtvivlade över detta så har han plötsligt slutat och börja sova hela natten igen. Som mest har det pågått i 2 veckor i sträck. Så jag tror att det är perioder bara, som vi föräldar inte kan påverka så mycket.

Nu tampas vi med att han vaknar 5.15 istället, inte kul det heller...

Svar på tråden HJÄLP!!! 1-åring vaken 2 timmar på natten!!!!!