Black Daisy skrev 2007-10-21 09:23:29 följande:
Klart att de fattar att det gör ont!! Även små barn måste kunna stå för sina handlingar, men självklart med hjälp och stöd av förälder. Att inte behöva säga förlåt eller att man inte tar problemet på allvar tycker jag verkar oansvarigt. Det kan ju faktiskt leda till att syskon skadar varandra allvarligt. Man ska inte vara rädd för att säga till barnen när de gör fel bara för att det har kommit ett syskon. Det svartsjukeproblemet tycker jag man löser på andra sätt, tex med kärlek. Som förälder kan man inte vara med överallt, till hundra procent hela tiden. Jag har tyvärr ingen mirakelmetod heller.. Men jag brukar förklara att Maja blir ledsen, och sen får han vara på sitt rum en stund och kola ner sig. Ibland tappar jag tålamodet och gapar på han, speciellt i situationer när man blir rädd. Då brukar jag förklara att mamma blir rädd när du gör så, för Maja kan bli väldigt skadad. Självklart kan man inte begära att de ska greppa allt men en del bör de kunna förstå. Min son har slängt en leksak i huvudet på lillasyster en gång, en stor tung, och han slängde riktigt hårt. Men det har han bara gkort en gång, reaktionen från både Maja, mig och pappa var så stark att han kommer nog aldrig mer att göra det. Båda barnen är naturligtvis lika viktiga för mig men det primära i det fallet är att hindra storebror från att skada lillasyster. Storebror vet att han är älskad så otroligt mycket!!
Självklart ska man säga att dom gör fel!! För jag gissar att ditt inlägg var riktigt till mig.
Men att gorma och skrika och straffa tror jag inte fungerar ö h t! Det finns många andra sätt som fungerar mycket bättre och då är det helt meningslöst att straffa barn för handlingar dom gör och att gorma och skrika i sitt hem är verkligen meningslöst. Man får vara vaksam när man har syskon så tätt. En 2½ förstår oftast inte fullt ut vad dom gör och det är inget man kan straffa som för!