• Anonym (Sprucken)

Bröstimplantatet har spruckit!

Jag och min kille låg och gosade i fredags, ammar vår dotter så brösten är ganska ömma i sig. Låg på honom, men fick helt plötsligt ont och rullade ned på sidan. Tog mig för bröstet en liten stund och sedan var det hela över. Det var verkligen inte värre än när man får lite ont så där, när brösten är ömma.

En stund senare på kvällen var det sängdags. Jag bytte om i badrummet som vanligt och är jag såg mig själv i spegeln hade det ena bröstet liksom sjunkit ihop och blivit mindre. Jag blev helt paff och klämnde på det, var mjukt som en gammal trasa... Fick panik och sprang in till karlsloken som lugnade mig med att det kanske bara var mjölken som tagit slut helt plötsligt. För inlägg skall ju inte gå sönder bara så där. Till slut somnade jag och tänkte inte mer på det. 

Dagen efter, dvs igår, vaknade jag och insåg att det visst fanns mjölk, vi håller på att skära ned på amningen, så visst var det mindre än vanligt, men ändå... Bröstet var nu ännu mindre och hängigare, såg ut som f-n rent ut sagt!

Nu sitter jag här, ena tutten är relativt fast och fin, 75 F. Den andra är hängig och mjuk och fuuuuul, fyller inte ut kupan på långa vägar... Kliniken jag opererade mig på (för sex år sedan) har stängt över helgen. Har hört att det inte är farligt att gå med inlägget tomt ett tag, så jag skall ringa imorgon. Man kan liksom greppa tag i inlägget och verkligen känna att det är tomt... Fattar ingenting? Hur kunde det hända??

Skall tillägga att det är saltlösning jag har, så det är inget farligt med läckage. 

Finns det ngn mer som varit med om samma sak? Igår kväll grät jag mig till sömns... Känner mig redan ful och osexig... Jag vet att det låter hemskt, med brösten var det enda som var snyggt på min kropp!! Nu har jag ingenting... *suck*

• Svar på tråden Bröstimplantatet har spruckit!
  • Anonym

Ring sjukvårdsupplysningen och hör om det är farligt att gå med ett trsigt implantat, du kanske måste söka läkare?

• Anonym (Sprucken)

Det är inte farligt, det vet jag. Det sade min läkare när jag opererade mig, var därför jag valde saltlösning istället för silikon, som man kan bli allergisk mot om det kommer ut i kroppen...

SÅ länge det inte gör ont eller känns konstigt, så klarar jag mig tills imorgon.

• Crazy Baby

Jag hade saltlösning innan jag bytte till gelehallon. Jag frågade just hur det kändes om ett implantat sprack och då fick jag reda på att ifall det hände skulle bröstet bli helt platt för all saltlösning skulle försvinna på en gång! Är du helt säket att det har spruckigt, låter ju konstigt att det skulle göra det efter bara fem år, plus att jag fick också lära mig att det ska till ganska mycket för att de ska gå sönder. Ett tryck på 70kg, ska ett implantat, i alla fall de jag hade, klara av!

Hoppas det fixar sig, lycka till!

• Anonym (Sprucken)
    Crazy Baby skrev 2007-10-21 10:38:16 följande:
    Jag hade saltlösning innan jag bytte till gelehallon. Jag frågade just hur det kändes om ett implantat sprack och då fick jag reda på att ifall det hände skulle bröstet bli helt platt för all saltlösning skulle försvinna på en gång! Är du helt säket att det har spruckigt, låter ju konstigt att det skulle göra det efter bara fem år, plus att jag fick också lära mig att det ska till ganska mycket för att de ska gå sönder. Ett tryck på 70kg, ska ett implantat, i alla fall de jag hade, klara av!Hoppas det fixar sig, lycka till!
    Med min tur har jag väl fått ett måndagsexemplar... Är säker på att det är trasigt. Man känner hur platt det är! Tur att jag har lite egna bröst samt mjölk i dem, annars skulle det väl se himlans skoj ut!!
  • Anonym

Om det har spruckit så är det ett ganska lätt ingrepp att "fylla" på det igen.

• Anonym (Sprucken)
    Anonym skrev 2007-10-21 10:42:23 följande:
    Om det har spruckit så är det ett ganska lätt ingrepp att "fylla" på det igen.
    Hur menar du? Kan de alltså gå in och laga sprickan och fylla på..? Låter svårt...
  • Impreza

Hu, vad hemskt! Tur att du inte har ont.

• Anonym (Sprucken)

Finns det ingen som varit med om detta...?

• Anonym

Men är det ingen fara att saltlösningen rinner ut i bröstmjölken?????

MIn vän har samma,o man ska genast kontakta sjukvården om det spricker....

• superanna

det är livstids garanti på själva implantatet men det du nu kommer att få betala är kirurgens kostnader på ca 10 000 kr då han sätter in ett nytt implantat. jag skulle kanske välja att byta båda 2 samtidigt nu för annars kanske det andra går sönder om typ 5 år också. kanske lika bra byta båda samtidigt nu då? du får ju prata med honom imorrn ja.

Svar på tråden Bröstimplantatet har spruckit!