• Solglimtar

Irriterande när man ska köpa barnkläder!

Man tänker på vissa saker lite mer, nu när man har en flicka och en pojke.

För mig är det två människor, med olika personligheter. Båda lika vackra och intelligenta varelser som jag är otroligt stolt över.

Blir så förbannad när jag ska handla kläder och ser vad som händer inom barnmodet…

Igår skulle jag köpa 3 body´s på EXIT till Asta, (för där brukar finnas i olika färger, 3 för 120kr som är bra att ha som pyjamas etc.) och började bläddra på snurran efter hennes storlek. Färgen spelar inte så stor roll för mig, bara det inte är för mycket plotter & tryck.

Jag började asgarva när jag såg, att på de BLÅ bodysarna (jo, jag uttalar det ju så!) stod det antingen ”SMART” eller ”TUFF” med enkla, feta bokstäver och på de ROSA stod det ”SÖT” eller ”SNÄLL” med kursiv, liten text.

VAFAN menar man med det egentligen?! Det är så uppenbart dessutom, att de blå kläderna på snurran är tänkta för pojkar och de rosa till flickor för det är lastbilar, fjärilar & skit på dem beroende på färgerna så jag dror slutsatsen att det var ämnat för pojkarna att bära ”SMART” på bröstet och flickor ”SÖT”. Tänk om jag vill ha en blå body till Asta som det står Söt på? Eller en rosa där det står Smart?

Ja, nu kanske man kan tycka att jag lägger ner för mycket ilska på en sån trivial sak, men det är mer än så om man ser det ur ett större perspektiv…

Samhället formar oss att tänka, att flickor ska vara söta & tysta i princip, medan pojkarna ska vara aktiva och tuffa. Det är FEL och sjukt. Jag blir arg.

Jag gick ifrån EXIT utan att ha köpt nån body alls.

Sen gick jag till Lindex och skulle köpa den där snigeltröjan till Axel som jag spanat på, i brunt och orange. Den hängde på tjejavdelningen och jag tyckte att de såg små ut.

Gick upp 2 storlekar från den 98 Axel annars har och när vi kom hem och han tog den på sig var enda skillnaden längden. Den var lång som en tunika, men fortfarande jättesmal i modellen…

Till Asta måste jag köpa kläder i st 68/74 nu för hon växer så fort, men det är en JÄVLA skillnad på st 68 i kill- och tjejavdelningarna beroende på vart man letar.

Lindex som gått ut med att de skulle ta bort flick- och pojkavdelningar och ha det mesta i unisexform? Icke då.

Whatever. Axel gillar sin snigeltröja och får väl ha den som tunika då.

Han är vår tids nya Dileva helt enkelt! =)

Jaja. Jag tycker det är kul att köpa kläder till barnen och det finns mycket fint, men så länge de inte efterfrågar det själva undviker jag kläder med tryck och text på för jag vill inte att mina barn ska va vandrande samhälls-stereotyper utan att de ska få välja själva när de är stora nog att göra det om de vill vara små ”prinsar/prinsessor” eller ”actionhjältar”.

Samtidigt tycker jag det är kul att ibland köpa klänning till Asta och ”killigare” kläder till Axel, men det ena borde inte nödvändigtvis utesluta det andra, det är allt jag menar…

• Svar på tråden Irriterande när man ska köpa barnkläder!
  • marsmamman

Instämmer helt med dig ts.

• BabyEm

Lindex har en avdelning som är unisex. Men den är nog ara för större barn

• missteddy

håller med dej jag somhar en  kille kan inte köpa en tröja ¨på tjej sidan pga storlekarna

• Tygtiiger

Det jag blev mest irriterad på idag var att det är svårt att hitta färgglada pojkkalsonger! Antingen är de grå eller blå, med i bästa fall stjärnor på - oftare bilar, monster eller döskallar, eller så är det boxershorts. Och hur praktiskt är boxershorts på en tvååring? Sömmarna MITT i rumpan!

HM har färgglada med rymdtema (men de har han redan och det fanns inte kvar i hans storlek) och tillslut hittade vi bamse-kalsonger på lindex (de hade för övrigt också en djungelbokenpyjamas, letade mig förstörd efter en pyjamas som inte var rosa eller grå).

Suck.

Tjejtrosorna är mycket roligare och finare, men då får ju inte snoppen plats!

• Morbid Mistress

Jag bad faktiskt om kontaktuppgifter i helgen när jag handlade på Lindex så att jag kan kontakta dem ang storlekarna. Nu är jag less på att det ska skilja så mycket.

Mitt barn är 98 lång, alltså borde 104 passa bra på henne. Hittade hallonröda stretchjeans och röd och svartrutiga stretchjeans. Båda av märket "Detroit". Dom röda hade hon behövt ha 110 på och i de andra var 104 för stora. 104 ska ju vara lika långa oavsett vart i butiken man hittar dem. Det ska inte skilja 5 cm i benlängd tycker jag.

Likaså är tröjorna väldigt korta. även om hon har rätt lång överkropp tycker jag att det är skrämmande att 110/116 sitter lagomt på henne. Det är inte länge innan hon måste ha 122.

Jag har det sundaste förnuftet av alla
  • MuminMy

Jag gnäller alltid lite till expediterna, det kanske ger resultat nån gång Min kille är så superfin i rött, men det är f-n i mig nästan omöjligt att hitta röda plagg utan glitter, hjärtan, fjärilar och söta nallar ...   Ofta när de har ett plagg som funkar utmärkt som unisex så "tjejar" eller "killar" de till det i onödan! Te.x. hade Lindex ett par jättefina bruna byxor, neutral modell....... Kul tänkte ja.. men vad ser jag? knappen är en ROSA BLOMMA, varför? (inte för att inte min son kan ett par byxor med en rosa blomknapp, men principen!!).

Inte ens de som säger sig måna om unisex-modet, som me&i klarar ju att hålla sig ifrån stereotyperna... förra kollektionen hade t.ex. bara frotteplagg i tjejtunikor..  "tjej"-byxorna hade rosa tryck  "kill"-byxorna svart/grått...

Jag blir trött! MEN det är vi konsumenter som har makten, faktiskt! Handla inte hos dem som gör så här! Maila, skriv och var obekväma, affärerna hävdar ju att vi VILL ha det så här, att det är därför de gör det....

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Miss Lau

Jag håller med dig.

Ytterliggare en sak som irriterar mig är att de hänger samma plagg men i olika färger på olika ställen i affären! Och det ger mig merjobb att kolla på två ställen.

Jag skulle köpa överdragsbyxor och hittade en snurra med bruna och blå överdragsbyxor. Där fanns inte den storleken jag skulle ha så jag haffade en expedit och frågade om de hade i fler storlekar. Fick svaret att jag kunde titta bland tjejkläderna, och där fanns ytterliggare en snurra med exakt lika byxor i rött och rosa!

• Janne77

Jag håller med dig TS.
    Det är jättesvårt att hitta unisex-kläder.
    Väntar mitt första barn, har inte tagit reda på könet, och i vilken affär man än kommer in i så är rosa och marinblått uppdelat med en tydlig gräns. Många andra alternativ finns det inte mycket av.
    Ja, det finns kanske så det räcker till bebisen den första månaden, men är det en tjej vi får, kanske vi ändå inte vill klä henne i det flickigaste puttigullet som är rosa med spets.
    Det har nästan blivit värre på senaste tiden också att flickkläder är i rosa och är inte smutståliga, samtidigt som de utmärkande killkläderna är mer robusta som tål lite. Så tydligen är det meningen att våra flickor ska stå o se fina ut, o våra pojkar vara ute o spela fotboll. Och vi lever på 2000-talet.. Inte konstigt att tanken på jämställdhet går i snigelfart.

• livetlilla

Haha, ni har inte sett åhléns underbara väggar som berättar var du kan köpa kläder för "flicka" "pojke" "tjej" och "kille"? Snacka om att leva farligt om man syns med en flicka inne på pojkavdelningen...
    Helt sjukt med denna könsuppdelning av kläder!
    (Ska kanske tillägga att jag inte har några barn än - är dock gravid, vet inte om det har någon betydelse dock, var lika förbannad över det redan innan...)

• Selis

Skönt att fler reagerar. Jag känner mig så tjatig ibland som tycker som ni.
    Vad som är särskilt sorgligt tycker jag är pojkkläderna, svarta,blå och militärgröna med acionhjältar och rovdjur på. Varför skall små pojkar formas till våldsdyrkare? Bör vi inte skrota machoidealet?
    Det finns hos vuxna människor, men måste barn pådyvlas detta?

• Linny

Håller med! Killkläderna är ofta urtrista! Speciellt på HM, Kappahl, Lindex. Där är det blått/grått/mossgrönt alternativt rosa/rött/lila (med spets eller nåt tryck som säger GIRL).
    På Me and I och tex. Polarn har de åtminstone lite mer färger i sina kläder även om de också är rätt uppdelade. Men på "killavdelningen" hänger även färglada kläder och man kan ofta gå till tjejavdelningen utan att det är massa spets och skit.

Avskyr också traktor/dinosaurie/byggarebob-tryck. Lindex har börjat med lite coolare kläder på sistone och POP samt Me and I har också lite häftigare. Men jag vill inte ha kläder som det står Babyboy Tour på (som på HM) eller nåt annat töntigt. Min son är två och har ännu inte någon åsikt själv. När han väljer att han vill ha tröjor som har grävskopor eller Byggare Bob på, eller för all del Byxor som det står GIRL på så får han ha det. Men tills dess tänker jag köpa snygga kläder i härliga färger.

Det som stör mig är att GRÖNT på pojkavdelningen ofta är en murrig grågrön färg. Kan ju vara snyggt ibland men om man vill ha en starkare grön eller kanske en mer ärtgrön så får man gå till tjejavdelningen. Och då är det ALLTID nån dum GIRL-text på eller kanske nån liten prinsessa med trollspö och glitter samt att den är för tajt överallt.

Irriterar mig även på att tjejbyxorna är så tajta att de stackars små flickorna inte kan hoppa och busa och klättra som killarna. Med massa paljetter och volangkjolar och ömtåliga material så blir kläderna mindre tåliga. Trist att kläderna ska hindra barnen i deras lek. "Pojkkläder" är ofta rymliga i benen, i slitstarkt material och lätt att röra sig i.. Varför ska det vara så?!

Varför ska vi

• Meli

Jag håller inte med, för jag tycker inte det är sååå hemskt. Men jag tycker det är skönt att vi har så sköna liv här i Sverige att såna här saker kan få folk att må dåligt. DET är faktiskt bra betyg till Sverige som land

• idiblon

Jag håller med ts. Verkligen.

• Tjej 83

kan ju bara hålla med dig.
    det är rätt trisst o bara köpa plagg med motiv på. ibland vill man ha enfärgade med de finns de ju inte så gott om..
    nån gång vill man ha en blå tröja men neee då är de bilar på.

men vad ja itne gillar är alla figurer, bambi, bamse, hello kitty, nalle phu osv. varför? de är la sött upp till 68,
    men sen vill man inte ha dem. iaf inte jag haha
    då är de finare med giraffer, sniglar, elefanter osv. men nee de finns inte.

• Kotti

Håller med TS..

Igår var jag på VI här där jag bor. Där hade dom korgar med barnstrumpor, uppdelade såklart mellan pojk( mest svarta o grå ) o flick( mest rosa och röda med glitter), med lappar och allt så man inte skulle missa vilka strumpor som var till vilka barn.

Hade inte min mamma och syster dragit mig därifrån, så hade jag blandat alla strumpor och tagit bort lapparna från hyllkanten..

• jockesfru

Snigeltröjan fick Ludvig också häromdagen.....den är så fin

Ludvigs mamma
  • PerG

Det hade ju varit roligare att bara byta plats på lapparna.. ;). Hur skulle alla könskonservativa veta vad dom skulle göra nu när normen hade ändrats isåfall!.. ;)

Kotti skrev 2007-10-28 00:30:40 följande:
    Håller med TS..Igår var jag på VI här där jag bor. Där hade dom korgar med barnstrumpor, uppdelade såklart mellan pojk( mest svarta o grå ) o flick( mest rosa och röda med glitter), med lappar och allt så man inte skulle missa vilka strumpor som var till vilka barn.Hade inte min mamma och syster dragit mig därifrån, så hade jag blandat alla strumpor och tagit bort lapparna från hyllkanten..
Svar på tråden Irriterande när man ska köpa barnkläder!