Irriterande när man ska köpa barnkläder!
Man tänker på vissa saker lite mer, nu när man har en flicka och en pojke.
För mig är det två människor, med olika personligheter. Båda lika vackra och intelligenta varelser som jag är otroligt stolt över.
Blir så förbannad när jag ska handla kläder och ser vad som händer inom barnmodet…
Igår skulle jag köpa 3 body´s på EXIT till Asta, (för där brukar finnas i olika färger, 3 för 120kr som är bra att ha som pyjamas etc.) och började bläddra på snurran efter hennes storlek. Färgen spelar inte så stor roll för mig, bara det inte är för mycket plotter & tryck.
Jag började asgarva när jag såg, att på de BLÅ bodysarna (jo, jag uttalar det ju så!) stod det antingen ”SMART” eller ”TUFF” med enkla, feta bokstäver och på de ROSA stod det ”SÖT” eller ”SNÄLL” med kursiv, liten text.
VAFAN menar man med det egentligen?! Det är så uppenbart dessutom, att de blå kläderna på snurran är tänkta för pojkar och de rosa till flickor för det är lastbilar, fjärilar & skit på dem beroende på färgerna så jag dror slutsatsen att det var ämnat för pojkarna att bära ”SMART” på bröstet och flickor ”SÖT”. Tänk om jag vill ha en blå body till Asta som det står Söt på? Eller en rosa där det står Smart?
Ja, nu kanske man kan tycka att jag lägger ner för mycket ilska på en sån trivial sak, men det är mer än så om man ser det ur ett större perspektiv…
Samhället formar oss att tänka, att flickor ska vara söta & tysta i princip, medan pojkarna ska vara aktiva och tuffa. Det är FEL och sjukt. Jag blir arg.
Jag gick ifrån EXIT utan att ha köpt nån body alls.
Sen gick jag till Lindex och skulle köpa den där snigeltröjan till Axel som jag spanat på, i brunt och orange. Den hängde på tjejavdelningen och jag tyckte att de såg små ut.
Gick upp 2 storlekar från den 98 Axel annars har och när vi kom hem och han tog den på sig var enda skillnaden längden. Den var lång som en tunika, men fortfarande jättesmal i modellen…
Till Asta måste jag köpa kläder i st 68/74 nu för hon växer så fort, men det är en JÄVLA skillnad på st 68 i kill- och tjejavdelningarna beroende på vart man letar.
Lindex som gått ut med att de skulle ta bort flick- och pojkavdelningar och ha det mesta i unisexform? Icke då.
Whatever. Axel gillar sin snigeltröja och får väl ha den som tunika då.
Han är vår tids nya Dileva helt enkelt! =)
Jaja. Jag tycker det är kul att köpa kläder till barnen och det finns mycket fint, men så länge de inte efterfrågar det själva undviker jag kläder med tryck och text på för jag vill inte att mina barn ska va vandrande samhälls-stereotyper utan att de ska få välja själva när de är stora nog att göra det om de vill vara små ”prinsar/prinsessor” eller ”actionhjältar”.
Samtidigt tycker jag det är kul att ibland köpa klänning till Asta och ”killigare” kläder till Axel, men det ena borde inte nödvändigtvis utesluta det andra, det är allt jag menar…