• köksan

Hydronefros, någon mer?

Jag är gravid i v 24 och har nu fått diagnosen att jag har fått hydronefros pga av graviditeten. Tänkte kolla om det är någon mer som lider av detta under graviditeten då det inte verkar vara jättevanligt. Hur står ni ut med smärtorna mm.

• Svar på tråden Hydronefros, någon mer?
  • SPECIELL

Hej . Jag råkade ut för det i min första graviditet(hydroneufros) Jag kom inte i håg om jag åt voltaren mot det. kunde inte sova så jag satt uppe på nätterna och somnade på morron då smärtan var mindre. Har fått liknande symtom nu och det är för jävligt. Kan inte ligga på rygg sidan eller sitta i soffan minsta lilla tryck värker.
    Det försvann med tiden det är väl livmodern som trycker därför har man oftast ont på höger sida, hur somhelst det är jävligt ta hand om dig kram.
    Kom på att dom ville sätta dränage för att trycket skulle bli mindre vilket jag inte vågade så jag stod ut och blev inlagd ett par dagar. Detta var 98 jag väntar mitt femte nu i v 22 så vi får se hur detta slutar.

• BeHappy

Har också fått hydronefros, åkte in med kraftiga smärtor till höger i ryggen för 2 veckor sedan. Fick stanna över natten och åkte hem med Voltaren och Spasmofen, Voltaren kan jag ta till och med v 27 + 6 (är i vecka 27 + 2 nu). Det hjälper att ändra läge, särskilt att sitta framåtlutad, i fosterställning eller på alla fyra. Annars hjälper det att ligga i badkaret. Jag försöker ta så lite smärtstillande som möjligt, och börjar med att ta Panodil, för att se om det hjälper. Mina smärtor har också varit värst på natten. Läkaren på MVC sa att efter v 27 + 6 är det Panodil eller Panocod man får ta mot smärtorna. Man får räkna med att ha hydronefros tills barnet är fött, men man kan också ha turen att något flyttar på sig lite där inne, så att avflödet från njuren rinner bättre på.
    Om smärtorna blir outhärdliga och det finns risk att njuren tar skada, så kan man sätta in en kateter i njurbäckenet, men det är sällan nödvändigt.

• Jeanette1986

jag hade det pga njursten. fick ha en njurkateter.
    ett tips är att stå på alla fyra ibland, det minskar livmoderns tryck mot njurarna. enligt läkarna jag träffade på specmödravården så är det vanligt med hydronefros under gravven.

jag fick voltaren, diklofenak och dexofen (åt inte allt samtidigt).

• köksan

hallå på er alla!
    Tack så jättemycket för svaren! Känns lite bättre att någon annan har det problemet också fast det gör så himla ont. Jag har haft turen att det nu har släppt!!! Känns jätteskönt! så nu har jag jobbaT min andra dag på 2,5 v. Hoppas att det inte kommer tillbaka. Som alla säger så hjälpte det mig med att sitta framåtlutad på huk eller på alla fyra, va riktigt skönt! om man nu kan säga det för det gjorde fruktansvärt ont ändå. Fick också som du Behappy spasmofen mot smärtan, tyckte dock att jag blev helt utslagen av det, snurrig illamående och magen slutade typ att funka.
    Hoppas ni har det bra!

• eternally

Jag har också hydronefros och fick det konstaterat när jag var i vecka 33. Tur är väl att det försvinner efter förlossning!

• Maddeliix

jag hade det från v 21 under min förra grav. fick äta citodon var 4e timme sen efter ca 1 vecka fick jag en kateter insatt pga smärtan mden den hjälpte knappt så jag fick stå ut till vecka 38 då dom satte igång mig. trodde ärligt jag skulle dö.. fick morfin de dagarna jag blev inlagd och tack gode gud för det.. nu e jag grav me 2an och i vecka 13 så jag fasar det värsta eftersom jag redan haft ont i höger njure till och från.. men iofs är det bara 10 månader sedan jag var gravid sist..

och som svar på din fråga. jag stod inte ut med smärtorna, grät och kunde knappt röra mig i ca 17 veckor.. jag vet inte hur man ska göra ärligt talat.. be att bli inlagd om du har extremt ont..

Svar på tråden Hydronefros, någon mer?