• Anonym (Ledsen)

Domsbeslut gällande bonusbarn-dagis vid föräldraledigt

Hallå allihopa....
    Har valt att vara anonym för att slippa svara på massa onödiga moralpredikningar ang. allt...
    Jag undrar om någon kan ge mig domsbeslutnr på domar som styrker att man inte alls är tvungen att ha sina bonusar hemma när man är mammaledig. (diarienr osv., och från vilken domstol så jag kan skicka efter dessa).
    Har fått en dom från skolverket, men vill ha fler då kommunen och sambon ex verkar vilja fortsätta bråka ang. detta, då dem tycker jag ska ha bonusarna hemma...
    Jag har min dröm från barnsben där jag vill lära mig vara mamma som alla andra förstagångare utan att tvingas lägga fokus på allt annat oxå.. jag älskar mina bonusar så de e inte därför... men dem har de bättre på dagis med komisar än med en osäker nybliven mamma som kommer lägga fokus på bebisen...
    Snälla hjälp mig... orkar snart inte mer... mitt sista steg kommer bli att jag flyttar (byter adress iaf) under min mammaledighet, men vill helst inte det...
    Någon annan som bråkat i detta ämne? Tala gärna om hur ni vann, hur långt fick ni gå och hur gick ni till väga? Kan man få jurist/advokat någonstans ifrån utan att bli ruinerad? osv.. berätta gärna...

*förtvivlad blivande förstagångsmamma som snart hamnar i depression*

• Svar på tråden Domsbeslut gällande bonusbarn-dagis vid föräldraledigt
  • Anonym

Det räcker att du tittar i skollagen. Barn har rätt till 15 timmar i veckan oavsett om man är hemma med andra banr eller inte.

• bonnieloveskim

Varför står inte sambon på din sida för?
    Det är inte konstigt att man vill ha barnen på dagis även när man är föräldraledig.
    Du behöver hinna med barnet, vila ut då sömnen blir mycket mindre, du behöver få vara mamma till ditt barn.

Det hade inte spelat mig någon roll om det var mina bonusbarn eller mina egna barn, det har varit underbart att få tiden att räcka till med allt annat när man är föräldraledig.
    Dessutom behöver barnen sina kompisar på dagis.

Hur ska du hinna med att aktivera dem när du ska sitta med ammning och alla blöjbyten och sånt.

Du får ju mer kvalitetstid med hans barn om du får tid att vila upp dagtid.
    Kan du inte prata med din sambo så du får stöd i detta så kan kan förstå dig.

Måste vara jättejobbigt att vara gravid och kämpa mot sin egna sambo med.
    *kram*

• bonnieloveskim

Läste nu att det stod sambons ex.. men prata med din sambo, varför får inte barnen vara på dagis för hans ex...?
    Låter himla konstigt.

Varför får du inte det för kommunen?

Vart är barnen skrivna
    Är de skrivna hos hans ex så kan hon väl inte göra så mycket för då får de väl vara på dagis full tid om hon jobbar?

• Anonym (Ledsen)
    bonnieloveskim skrev 2007-10-21 14:09:55 följande:
    Läste nu att det stod sambons ex.. men prata med din sambo, varför får inte barnen vara på dagis för hans ex...?Låter himla konstigt.Varför får du inte det för kommunen?Vart är barnen skrivnaÄr de skrivna hos hans ex så kan hon väl inte göra så mycket för då får de väl vara på dagis full tid om hon jobbar?

Sambon ÄR på min sida... han stöttar mig fullt ut... hans ex däremot vet hur mycket detta betyder för mig och gör allt för att bråka och visa kommunen att hon står på deras sida för att såra mig... (hon är sån tyvärr)
    Ja dem är skrivna hos mamman och hon är arbetslös och har alltid varit, så hennes vecka går dem bara 15 timmar/veckan...

Jag vet att dem får minst 15 timmar/veckan, men jag vill att dem får tiden deras pappa jobbar, dvs heltid.. å så kan jag hämta dem tidigare om jag är i "balans" eller vad man ska kalla det... men jag vill att dem ska ha möjlighetetn att vara där full tid efter deras  bio-föräldrar situation som det STÅR i skollagen... Men kommunen bråkar iaf, då deras policy är 15 timmar oavsätt om de e bioförälder eller bonusförälder som är hemma...

• bonnieloveskim

jag och mitt X ansökte om att ha barnen 40tim/v (här gäller 30 tim/v om man är föräldraledig)och fick igenom det.

Men då krävde de att båda vardnadshavare skrev under och så skulle vi ju ha en bra anledning.
    Jag har 4 barn och är föräldraledig till en på 5 v samt har en 2 & 3 åring och en 6 åring som börjar 8 på morognen.

jag förstår dig verkligen då tiden hemma nu när de andra är på dagis underlättar så mycket för mig med minstingen hemma.
    Mitt X får större chans att ha barnen i veckorna då han jobbar heltid.

Tråkigt när den ena alltid ska bråka och sätta barnen som vapen i det hela.

jag skulle nästan föreslå om ni skrev en ansökan, beskriv varför det skulle vara nödvändigt.
    Skriv allt klart och sedan kan din sambo boka tid för han och barnens mamma att prata på familerätten på samarbetssamtal, ta med sig papperna och se om hon inte kan skriva under dem där.

Även om det drar ut på tiden så kan det ju finnas en ljusning sedan.

Som du själv skriver, det är ju DERAS PAPPA som jobbar, de ska ju bara se dig som en bonus, du kan hjälpa till att hämta dem.
    Då kanske pappan kan få ha dem mer timmar i v även om inte deras mamma utnyttjar det.
    För mig var det ju BARNEN som fick det beviljat, inte vi föräldrar.

Förstår du vad jag menar?

• Buddaboll

bonnieloveskim!;Här har man rätt till 15 timmar om man är föräldra ledig,så vilken lyx att ha 30 timmar som föräldraledig!!!

Här i kommunen får man ha barnen på den tiden som vårdandshavarna jobbar dvs jobbar mamma och pappa och tex styv pappa eller styvmamma är hemma och föräldraledig, så går barnen efter vårdnadshavarnas arbetstider.
    Vet att det finns förskolor som försökt att få barnen att gå 15 timmar rakt av , men som har fått ge sig.
    Men jag har aldrig haft något problem med detta. Är hemma och är föräldra ledig, så min dotter går 15 timmar /vecka och sonen går 15 timmar de veckor han är hos mig, och heltid när han är hos sin pappa, fast hans pappas sambo också är hemma och föräldraledig, dock går han inte heltid utan hon lämnar och hämtar oftast tidigare, men har har rätt att vara där 40 timamr.

Hoppas detta löser sig för er.

• arianne03

Detta har visats i regeringsrättens prejudikat, att sambo ej kan likställas med vårdnadshavare.
    Detta gällde visserligen arbetslöshet, men det torde ju vara samma för föräldraledighet.

Domstol: Regeringsrätten
    Målnummer: 4484-97 Avdelning: 2
    Referat: RÅ 1998 ref. 22
    Avgörandedatum: 1998-06-05
    Rubrik: En kommuns beslut att begränsa barnomsorg med hänvisning till att moderns sambo blivit arbetslös har upplösts. Sambo har ej ansetts kunna jämställas med förälder vid tillämpning av 14 a § socialtjänstlagen (numera 2 a kap. 6 § skollagen).
    Lagrum: ? 14 a § socialtjänstlagen (1980:620)
    ? 2 a kap. 6 § skollagen (1985:1100)
    Rättsfall: ? RÅ 1980 2:19
    ? RÅ 1980 2:65
    ? RÅ 1980 2:76 I-III
    ? RÅ 1982 Ab 246
    ? RÅ 1985 2:1
    ? RÅ 1995 ref. 48
    Sökord: ? Laglighetsprövning enligt kommunallagen
    ? Socialtjänst

• arianne03

Regeringsrätten gör följande bedömning.

Innebörden av arbetsutskottets överklagade beslut den 3 oktober 1996 är att H.F. från årsskiftet 1996/97 inte skulle erhålla barnomsorg för sina barn i den utsträckning hon tidigare haft utan endast i den begränsade omfattning som enligt fullmäktiges beslut skall gälla för barn till förälder som är arbetslös. Frågan i målet är om kommunen haft laglig grund för att på detta sätt jämställa sammanboende med förälder vid tillämpning av 14 a § SoL.

Enligt 14 a § SoL (numera 2 a kap. 6 § skollagen) skall förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets egna behov. Av skäl som kammarrätten anfört finner ***Regeringsrätten att beslutet av barn- och ungdomsnämndens arbetsutskott att begränsa barnomsorgen för H.F:s barn med hänvisning till att hennes sambo M.F. var arbetslös strider mot lag.*** Som kammarrätten funnit skall därför beslutet rörande barnomsorg för H.F:s barn upphävas, såvitt avser tiden efter årsskiftet 1996/97.

Regeringsrättens avgörande. Regeringsrätten avslår överklagandet.

Föredraget 1998-05-14, föredragande Persson, målnummer 4484-1997

• bonnieloveskim

jag menade ju lite det som Buddaboll skrev - att ni ansöker om längre tid på dagis då din sambo, barnens pappa och vårdnadshavare jobbar heltid.

HAN ska väl ha möjlighet att ha barnen fast han jobbar 100% så då kan ju inte barnen gå 15 t/v.
    Du är ju som sagt "bara" bonus, du är ingen garanti om man säger det så, en relation kan ju ta slut.
    Det gör inte föräldraskapet, han kommer vara pappa och ha dem i alla fall.

Därför tycker jag att ni kan pröva att skriva till kommunen om att ansöka om längre tid på dagis.

jag frågade rekotorn på dagis om vem jag skulle prata med och fick en namn på en från kommunen, inte någon som satt med dagisköerna eller fakturorna.
    Du förlorar ju inget på att försöka i alla fall.

• chasah

Varför fungerar det inte likadant överallt?
    När min första son föddes var det inget problem. Kommunen/stadsdelen reagerade inte på att min sambos barn stod skrivna hos oss. När min dotter föddes fick vi dock hem ett papper på att hans son sen tidigare inte hade rätt till sin fritidsplats längre. Att min bioson bara fick 15 tim/v var jag beredd på. Dock löste sig allt genom ett tel samtal, för det stod på pappret att när vårdnadshaveren är f-ledig..... Jag/vi alla bonusar blir ju inte vårdnadshavare hur vi än gör.(På gott och ont)
    Stå på er om dom bråkar där ni bor. Är det dessutom ditt 1:a barn vet jag att man vill ha den tiden på dagen själv i början. Bara få släppa alla andra ansvar och ägna sig åt sitt lilla barn.
    Och om dessa ex som bara ska ställa till det. Jag har inte tid med det ämnet nu......

Svar på tråden Domsbeslut gällande bonusbarn-dagis vid föräldraledigt