• hotten

80 pers grilla falukorv, hur mycket korv behöver man ?

vi bjuder på aktiviteter å korvgrillning... är ca 50 barn och 30 vuxna, hur mycket falukorv behöver vi köpa så att vi inte står med massor av falukorv kylen full i veckor efteråt,...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-29 13:21:19:
    ALLA MÄTTA Å BELÅTNA, GICK 8 KG FALUKORV... SEN FANNS JU FÖRSTÅSS 23 OLIKA SORTERS FIKA

• Svar på tråden 80 pers grilla falukorv, hur mycket korv behöver man ?
  • Maria40

Ska ni ha bara falukorv? Inget bröd, grönsak (att grilla)?

• sedlighetsroteln

Är inte falukorvar ganska stora att trycka ner i bröd?

• Lola Jämtland
    sedlighetsroteln skrev 2007-10-21 16:36:09 följande:
    Är inte falukorvar ganska stora att trycka ner i bröd?
    Inte om man använder hamburgerbröd ju.
    //Ät gul snö! Det kan vara öl.
  • Maria40

Enligt min gamla kokbok är en serveringsportion Falukorv 100 - 125 gram. Men då antar jag att man tänkt sig tillbehör (potatis, pasta eller annat).

Att dubbla detta tror jag blir för mycket. På aktiviteter äter ju många för "sällskap skull".

• Maria40

Med bröd tänke jag mer baguette, frallor eller nåt sånt. Inte att "trycka ner" korven i utan att ha bredvid.

• sedlighetsroteln

Lola Jämtland skrev 2007-10-21 16:36:48 följande:

Inte om man använder hamburgerbröd ju.
    I och för sig
  • sedlighetsroteln
    Maria40 skrev 2007-10-21 16:42:03 följande:
    Med bröd tänke jag mer baguette, frallor eller nåt sånt. Inte att "trycka ner" korven i utan att ha bredvid.
    Haha, okej
  • hotten

he he.. bara falukorv skall vi grilla, sedan har vi fika....

saft å kaffe och 15 sorters fika !! (tårta, sockerkaka, rulltårta, kladdkaka, små kakor mm)

• hotten

om man räknar enl marias kokbok så skulle en falukorvs ring räcka då för 8 pers (100 gr pers), vad tror ni ? äter barn mer eller mindre korv än vuxna??

• Maria40

I snitt tror jag barn äter lika mycket som vuxna. Vissa äter nästan inget, andra 3 ggr så mycket som vuxna...
    Har ni sedan dessutom andra godsaker som lockar mer (kakor mm) så bör väl det räcka med 8 pers/ring.

• hotten

jo fast fikat har vi ju senare när vi går in, frågan är väll om ungarna vill äta magen mätt på korv he he..

nån med erfarenhet av korvgrillning, hur mycket korv äter ni??

• alla signaturer upptagna

4 skivor skulle jag chansa på just nu när jag e lite småhungrig.
    Vi brukade grilla dem på pinne.
    ----------I-

Men är ni så många får man nog ha dem på galler ja.

• hotten

tja 4 skivor säger inte mycket, hur tjocka skivor ?
    vi grillar dem på pinne å har flera eldar...

• hotten

vi funderar på 10 kg korv.. tror inte folk sätter 4-5 skivor åt gången å grilla, huvudsaken är väll att alla får lite korv i allafall.. vette fan... visst kunde jag köpa 15 kg men har inte plats att frysa in massor heller om ingen käkar..

• alla signaturer upptagna
    går de inte åt får du sälja dem på blocket
  • hotten

he he det är oxå en variant, fast vi har gett till en kompis å så äter vi korvsoppa några dar i veckan å grillar själva nästa helg innan korven blir gammal.. skall nog få 2 ringar till att gå åt under veckan he he..

Svar på tråden 80 pers grilla falukorv, hur mycket korv behöver man ?