• Taatiana

Isländskt bröd?

När jag var på island i tre veckor på praktik, så bakade kvinnan i familjen ett väldigt speciellt bröd. Det var väldigt sött, och hon bakade det genom att grädda det i ugnen i mjölkpaket :) Jag har sedan läst att det var såkallat "isländskt rågbröd". I det receptet står dt att brödet måste stå 22-24 timmar i ugn... Finns det inget snabbare recept? :S Någon som vet? ;D

• Svar på tråden Isländskt bröd?
  • EdithLouise

Det brödet känner jag inte till, men jag har fått ett recept av min pappa på ett isländskt bröd som är fruktansvärt gott. Det är en massa nyttigheter i det och skall gräddas i ugn i 90 minuter, dock i vanliga formar.

• baffies

åh, kan du inte lägga in receptet här, jag vill gärna prova det!

• Taatiana

Ja det har jag också hört om, men det var det att det brödet var SÅ SPECIELLT! säkert det godaste jag ätit.

EdithLouise skrev 2007-10-21 17:33:59 följande:
    Det brödet känner jag inte till, men jag har fått ett recept av min pappa på ett isländskt bröd som är fruktansvärt gott. Det är en massa nyttigheter i det och skall gräddas i ugn i 90 minuter, dock i vanliga formar.
    [/citat]

jovisst :D:D vänta lite
    baffies skrev 2007-10-21 17:35:18 följande:
    [citat]
    åh, kan du inte lägga in receptet här, jag vill gärna prova det!
  • Taatiana

Isländskt rågbröd (JÄTTEGOTT!!!)
    3 bröd som bakas i tre st 1liters mjölkförpackningar

Ingredienser

1,2 liter grovt rågmjöl

5 dl vetemjöl

2-3 dl socker

4 tsk bakpulver

1 liter mjölk

Rör ihop ingredienserna.

Klipp av locket på de tre mjölkpaketen. Fördela degen i dem. Lägg sedan på ett lock av aluminiumfolie. Baka i ugn i 90-100 grader i 22-24 timmar.

• baffies

Lägg gärna in ditt recept också EdithLouise, det lät så himla gott!

• marjalena
    Taatiana skrev 2007-10-21 17:39:37 följande:
    Klipp av locket på de tre mjölkpaketen. Fördela degen i dem. Lägg sedan på ett lock av aluminiumfolie. Baka i ugn i 90-100 grader i 22-24 timmar.
    Locket....är det ena långsidan på mjölkpaketet då? Eller menar du att paketet ska vara stående så att man skär bort delen där man brukar öppna paketet?

Låter jättespännande!
  • Taatiana

Du skär av där man "Häller ut" mjölken liksom :) så det blir en liten rektangulär form. Ja det är verkligen ett spännande bröd, blev helt fascinerad av det när jag var där.

marjalena skrev 2007-10-21 17:45:10 följande:
    Locket....är det ena långsidan på mjölkpaketet då? Eller menar du att paketet ska vara stående så att man skär bort delen där man brukar öppna paketet?Låter jättespännande!
  • marjalena
    Taatiana skrev 2007-10-21 17:47:16 följande:
    Du skär av där man "Häller ut" mjölken liksom :) så det blir en liten rektangulär form. Ja det är verkligen ett spännande bröd, blev helt fascinerad av det när jag var där.
    Så mjölkpaketet ska stå upp i ugnen?
  • Taatiana

Ja precis. Du liksom gör ett lock av aluminiumfoliet, och sen stäler du dom upp i ungnen. Vet inte om hon gjorde så på island eller om hon la dom ner efter att ha gjort ett "lock". Är inte ens HUNDRA på att det är detta receptet. Ska snart mejla henne och höra, men måste hitta hennes email först ;)

marjalena skrev 2007-10-21 17:49:02 följande:
    Så mjölkpaketet ska stå upp i ugnen?
  • marjalena
    Taatiana skrev 2007-10-21 17:51:45 följande:
    Ja precis. Du liksom gör ett lock av aluminiumfoliet, och sen stäler du dom upp i ungnen. Vet inte om hon gjorde så på island eller om hon la dom ner efter att ha gjort ett "lock". Är inte ens HUNDRA på att det är detta receptet. Ska snart mejla henne och höra, men måste hitta hennes email först ;)
    Hehe! Då kanske jag ska vänta med att provbaka tills du mailat henne
  • EdithLouise

Gardars söta lilla mörka

ca 3 1/4 dl (250 g)rågkross
    ca 3 1/4 dl (250 g)vetekross
    ca 2 ½ dl (150 g)linfrö
    2 dl russin
    1 ½ dl (40 g)vetekli
    ca 8 ½ dl vetemjöl
    1 msk bikarbonat
    1 liter filmjölk
    2 ½ dl mörk sirap
    Till formarna
    smör
    ev ströbröd

Blanda alla ingredienser. Ingen jäsning. Smörj 2 formar (à 1 ½ liter). Fördela smeten och grädda bröden i 150 grader i 90 minuter

• baffies

Tack för recepten! Nu ska här bakas

• Taatiana

Åh! låter helt fantastiskt också. Dom är väldigt bra på bröd därborta. Smaka gärna deras tunnbröd också :)

EdithLouise skrev 2007-10-21 17:54:39 följande:
    Gardars söta lilla mörkaca 3 1/4 dl (250 g)rågkrossca 3 1/4 dl (250 g)vetekrossca 2 ½ dl (150 g)linfrö2 dl russin1 ½ dl (40 g)veteklica 8 ½ dl vetemjöl1 msk bikarbonat1 liter filmjölk2 ½ dl mörk sirapTill formarnasmör ev ströbrödBlanda alla ingredienser. Ingen jäsning. Smörj 2 formar (à 1 ½ liter). Fördela smeten och grädda bröden i 150 grader i 90 minuter
  • Taatiana

Haha , tror inte det skadar att prova ;) Ska själv prova snart, men ska vänta till nästa helg. Man måste ju ha uppsikt i ca 24 timmar :p

marjalena skrev 2007-10-21 17:53:47 följande:
    Hehe! Då kanske jag ska vänta med att provbaka tills du mailat henne
  • EdithLouise

Brödet är väldigt gott, men det är definitivt inget för dom som gillar släta bröd utan "bitar".

• Ula

Jag blir sugen att prova men är det inte ett tunt plastskick inuti mjölkpaketet, smälter inte det in i brödet?

• Taatiana

Nej inte som det verkar iaf :) Tydligen har en hel del provat det här receptet, och de varkar inte ha klagat. Vi får väl lita på deras omdöme ;)

Ula skrev 2007-10-21 21:47:38 följande:
    Jag blir sugen att prova men är det inte ett tunt plastskick inuti mjölkpaketet, smälter inte det in i brödet?
  • Isold

Det här receptet brukar jag använda:

"Löngumýrarbrauð"
    4 kkp. rågmjöl
    4 kkp. vetemjöl
    4 kkp. grahamsmjöl
    6 tsk. bikarbonat
    4 tsk. salt
    2 kkp. sirap
    6 kkp. filmjölk

Blandas väl. Häll över i plåtburk med lock/aluminiumfolie (kakburk) och grädda i ca.10-12 h vid 100C eller häll över i mjölkkartong (fyll upp till hälften) och häfta för och grädda i ca 8-10 h. vid 90-100C

Ett annat recept som passar till 5 mjölkkartonger:
    "Rúgbrauð"

5 kkp. rågmjöl
    3 kkp. grahamsmjöl
    1,5 liter filmjölk
    4-5 tsk bikarbonat
    2-3 tsk salt
    500 g sirap

(En isländsk kkp ca 2.5 dl. Du kan också byta ut lite råg mot rågsikt om du tycker smaken av råg är för stark)

• Taatiana

Okej, detta verkar ju vara ungefär samma som mitt. Så svårt att veta vilket recept det egentligen är. Måsdte verkligen få tag i deras mejl ;D

Isold skrev 2007-10-22 08:04:18 följande:
    Det här receptet brukar jag använda:"Löngumýrarbrauð"4 kkp. rågmjöl4 kkp. vetemjöl4 kkp. grahamsmjöl6 tsk. bikarbonat4 tsk. salt2 kkp. sirap6 kkp. filmjölkBlandas väl. Häll över i plåtburk med lock/aluminiumfolie (kakburk) och grädda i ca.10-12 h vid 100C eller häll över i mjölkkartong (fyll upp till hälften) och häfta för och grädda i ca 8-10 h. vid 90-100CEtt annat recept som passar till 5 mjölkkartonger:"Rúgbrauð"5 kkp. rågmjöl3 kkp. grahamsmjöl1,5 liter filmjölk4-5 tsk bikarbonat2-3 tsk salt500 g sirap(En isländsk kkp ca 2.5 dl. Du kan också byta ut lite råg mot rågsikt om du tycker smaken av råg är för stark)
Svar på tråden Isländskt bröd?