• Anonym (rädd)

Någon som blivit steril efter abort?

Har själv gjort abort och är så rädd för att inte kunna få barn längre.
    Jag vet att det inte är så vanligt att bli steril efter abort i Sverige och att det i stort sätt krävs en obehandlad infektion för det men jag undrar iaf,är det någon som faktiskt blivit steril efter abort?

• Svar på tråden Någon som blivit steril efter abort?
  • Kattis med L

Jag känner till en tjej som blivit helt steril efter en abort (dock inte i Sverige). Om du är rädd hjälper det kanske dig att kolla om du har ägglossning. Köp ett ägglossningstest.

• BebisDagsSnart

Tror chansen är väldigt liten faktiskt. Men om du är orolig så kan du ju gå till en gynekolog och prata Glad.

• honky tonk blues

har själv inte gjort abort men av vad jag hört så är det som du säger, att man måste ha fått en infektion, att allt inte rensades ut.. vet en tjej det hände.. hon hade ont lång efter aborten, säkert 2 år.. vet ej om hon kan få barn..
    sen om upprepade aborten ökar risken för sterilitet vet jag inte.. det går ju kolla om man är steril.

• honky tonk blues

stavar taskigt idag ser jag... sorry..
    för övrigt var det i sverige för 5 år sen.

• Anonym (japp)

Steril är jag väl kanske inte, men läkarna bedömmer det som mkt svårt för ägget att kunna fästa i min livmoder.
    Detta pga ärrbildning från min tidigare abort.

• Anonym (rädd)

Tack för era snabba svar.Jag har ägglossning men är ändå rädd att det inte ska funka..

Anonym(japp)
    Gjorde du medicinsk eller kirurgisk?
    Om du vill skaffa barn så hoppas jag på det absolut bästa för din skull.

• Anonym (japp)

Anonym (rädd) skrev 2007-10-21 18:51:15 följande:

Tack för era snabba svar.Jag har ägglossning men är ändå rädd att det inte ska funka..Anonym(japp)Gjorde du medicinsk eller kirurgisk?Om du vill skaffa barn så hoppas jag på det absolut bästa för din skull.
    Jag gjorde en kirurgisk abort (5år sedan)
    Jag och sambon har försökt få barn i snart 1,5år, jag har blivit gravid 2ggr, men i bägge fallen fått tidiga missfall.
    Enligt läkarna så beror missfallen på att ägget inte haft en chans att fästa ordentligt pga av ärrbildningen...

Vi tänker dock inte ge upp, enligt läkarna så finns ju iallafall chansen där (även om den är väldigt liten)
  • Anonym (mktsällan)

Det ska till en väldigt ovanlig komplikation om du ska bli steril av en abort, att läkaren begår något allvarligt misstag och du skadas under ingreppet. Jag har hört om ETT fall där fel har begåtts, men inte ens det resulterade i sterilitet.

En risk är om du får en infektion som inte behandlas efter ingreppet, då kan man bli steril på grund av ärrbildning. Men var bara uppmärksam och se till att gå på en koll hos din gynekolog efter att blödningarna upphört.

• Anonym (mmmm)

vet en på fl som blivit steril efter abort

• snökatt

Man kan vara steril trots att man har fungerande ägglossning.

• jennypennypannkaka

Risken att bli steril efter abort borde vara mindre än risken att bli steril efter en fullgången graviditet. Tror jag, har ingen källa!

• Rosenöga

Risken vid abort är nog inte så stor. Men man kan när som helst drabbas av infektion eller klamydia som obehandlad leder till sterilitet.

Jag har inte hört att det skulle vara någon större risk att bli steril efter en fullgången graviditet.

Däremot kan det bli svårare, ta längre tid, att bli gravid efter kejsarsnitt på grund av ärrbildning.

• Anonym (rädd)

Har hört någon gång att det är större risk med kirurgisk än medicinsk,kan det stämma?

• Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2007-10-22 19:34:44 följande:
    Har hört någon gång att det är större risk med kirurgisk än medicinsk,kan det stämma?
    Ja det stämmer.
  • Anonym (fundersam)

Anonym(japp)
    Hur märkte dom att du hade ärrbildning. kan dom se det på vanligt vul eller?
    Har själv gjort en med abort som sedan ledde till en kirurgisk och vi har försökt i 7 månader nu utan nått resultat. så jag har börjat fundera på att jag kanske har några ärr i livmodern. men vi har varit hos 2 olika gyn läkare och dom säger att det ser bra ut. men kan man verkligen upptecka ärr på ett vanligt vul.

• Forbidden

TS, visst finns de nog alltid risker för att något ska hända.
    Kan själv erkänna att jag gjorde en abort 2002, som gick då otroligt fel. Valde att göra en kirurgisk. Jag spydde upp tabletterna som ska vidga livmodertappen, så fick jag vänta i över 8 timmar eftersom min läkare samtidgit hade jour. Under aborten så gick dom för långt så dom skar sönder livmoderväggen längst bort. När dom sedan skulle suga ut embroyt (stavas?) hände de inget så me ett ul såg dom att allt hade åkt ut bland tarmar. De fick då snitta upp me ett 10 cm ärr, ta in allt igen, sy livmoder & mage och sedan börja om. Detta är typ 0,1% att de sker.

Ärrbildningar kan jag nog gissa att jag har, och har sedan dess oroat mig och faktiskt inte skyddat mig, kört me "säkert" sex vill säga, han har alltid dragit ut den innan. De är 5 år och 10 månader sen, vi slavade väldigt i juli och hade egentligen ingen tanke på att jag kunde bli gravid, jag trodde att aborten va slutet för mina framtida barn, och ida är jag i vecka 18

Men de finns dom som gjort 10 aborter och fortfarande blir gravida, så tycker inte du ska oroa dig. Kan jag få barn efter de, kan du nog oxå få det Lycka till

• Anonym (fundersam)

Hur märker man att man har fått ärrbildning syns det på vanligt vul eller måste dom gå in med kamera.

Svar på tråden Någon som blivit steril efter abort?