• Tess2

Barnstol - vilken är bäst?

Hej
    Vid vilken ålder ungefär är det dags att börja med barnstol, dvs den som bebis sitter i vid matbordet? Är det någon som har tips på vilka som är bra? Jag har hört att Stokkes tripp trapp är jättebra när barnet är lite större, men att det kanske inte är den man skall börja med. Har själv en fyramånaders bebis.

• Svar på tråden Barnstol - vilken är bäst?
  • Lorina

Viken som är bäst är ju en smaksak. Vi har en hokus pokus stol som vi använder ibland för tjejerna (tvillingar som nu är 9 månader) har en varsin stol på bord - stol och de tycker vi är bra just nu, sneglar lite på tripp trapp men då vi ska ha två så tror jag det blir trångt, vi får väl se. Tjejerna satt för övrigt i hokuspokus stolen med kuddar runt sig till att börja med.

• Tjohopp

Jag har köpt IKEAs barnstol, den vita i plast för 99 kr plus en bricka. Fungerar jättebra! Brickan är toppen för att kladda på men lätt att göra ren. När man åker bort är den hur lätt som helst att ta med sig.

• Annapanna

Vi har en tripptrapp (stokke) som vi är supernöjda med. Vi har använt den från start, alltså från ca 4-5 månaders ålder, i början hade vi en kudde bakom för att dottern skulle sitta bättre, men det funkade alldeles utmärkt.

• Maja E

Lustigt. Jag gick in nu för att skriva i princip samma inlägg som dig Tess2.
    Tripptrapp ser ju så "vid" ut där de sitter. Behövs det ordentligt med kuddar då? En kompis till mig tipsade om en ikea-stol med bricka som tjohopp skriver om.
    Är det bara första tiden som man behöver en stol med bricka? Varför har så många annars tripp-trapp stolar när barnet blir något äldre? Fördel/nackdel med stol med bricka?
    Min son är precis 3 månader, är stor, vaken och väger 7,5 kg. Han vägrar att ligga i vagnen, ligga hemma och är riktigt glad när han får sitta upp ordentligt. Han fick sitta i en barnstol under en lunch ute (med kuddar) och var glad hela tiden. Kanske tidigt för ryggen, men...

• MysMellis

Oj vad stor han var ;) Jämfört med min lilla som är mycket äldre ....min väger nu 7,5 och är 8 månader ... Hör inte till saken men jag har inte reflekterat så över att hon är så liten förut.

• Neo

Trip trap tycker jag är kanonbra! Vi började använda den när hon var 4 månader (och började med smakisar).

• liselotte72

Vi har en stokkes tripp trapp stol.Den köpte vi när Ida var nästan 4 månader.
    Ibörjan lade jag en kudde framför henne men nu sitter hon helt perfekt i stolen,hon är 5,5 månad gammal.

• Marlene

Jag tycker att tripp trapp är bäst i längden, den kan ju barnet sitta ganska länge på. Men alldeles i början tycker jag inte att den är nå bra så vi köpte en Antiloop stol från ikea den är jätte bra, enkel att rengöra och billig.

• Lilie

Trip trap är klart bra, vår son använder fortfarande sin och han fyller 6 år nu i maj.

• Peppan

Vi har IKEAs Tuffing i plast med bricka till. Vi köpte den när Anton var 4 månader och med den uppblåsbara dynan att ha i så satt han jättebra.
    Den är även hopfällbar. Jättepraktiskt när man ska ta med stolen till tex husvagnen.

• alexaGBG

Mitt råd är att satsa på en "Svan-stol". Den är av samma princip som Tripp-trapp, men en smula mer genomtänkt. Dessutom sitter barnet väldigt bra i den redan från start eftersom den går att reglera på alla håll och kanter. Vi skaffade den när dottern var tre månader och den har varit super duper bra ända sedan dess. Rekommenderas!!

(Personligen tycker jag dessutom att den är betydligt snyggare i designen än tripp-trapp som är skitful enligt mig).

Lycka till!

• Nela

Vi köpte också en Svan stol. Väldigt nöjda!! Började använa den när lillen var ca.4 månader. Som någon annan skrev, snygg är den men dyr...!

• Tess2

Stort tack för alla råd. Det lutar nog åt att vi köper en i plast från IKEA som vi kan ha nu i början + ta med till landet. Sen blir det förmodligen en tripp trapp el ev den där Svan-stolen som ni pratar om, den måste jag kolla upp.

• Mammas pojke

Vi har en Trip Trap stol till Isaac. Köpte den på rea när han var 5 månader.

• PippiLottan

vi har en tripp trapp. HELT perfekt. dottern satt som gjuten i den från fyra mån(med kuddar) den är enkel att "bygga om" när äldre barn kommer på besök, och har vi middag med många gäster brukar jag faktist sitta på den när inte stolarna räcker till. Om den är snygg går ju däremot o disskutera, men hlet klart prisvärd enl mig

Svar på tråden Barnstol - vilken är bäst?