• Sesamfrö

Hur många gånger kan man döpa sej?

Hihi...

Ja, hur många gånger kan man döpa sej?

Anledningen till att jag undrar är att min mormor precis ringde och sa att hon hade döpt sej.
    Hon är 61 och lite egen av sej:p Och hon är redan döpt och vägrar säga vem som döpt henne :p Och hon är ganska oseriös eller vad man kan säga

Jag finner det hela lite lustigt
    Räcka ut tungan

Men som sagt.. Hur många gånger kan man döpa sej, för hon skulle antaligen göra det igen.. hihi..
  • Svar på tråden Hur många gånger kan man döpa sej?
  • strojes

Döpa sig kan man väl bra göra en gång (i kyrkan).

• 3 hjärtan

skydiver: minst två gånger kan man döpa sig... som sagt.. barndop och vuxendop.

• kärålajn
    3 hjärtan skrev 2007-10-21 19:08:51 följande:
    skydiver: minst två gånger kan man döpa sig... som sagt.. barndop och vuxendop.
    Jaa, det tror jag med gäller.
    Vuxendop är som en slags konfirmation (confirm) att man ska leva efter den kristna tron å att man tror på Herren Jesus os.v...
  • skorpionen80
    kärålajn skrev 2007-10-21 19:11:22 följande:
    3 hjärtan skrev 2007-10-21 19:08:51 följande:Jaa, det tror jag med gäller.Vuxendop är som en slags konfirmation (confirm) att man ska leva efter den kristna tron å att man tror på Herren Jesus os.v...
    Men det är väl det konfirmationen är till för?
  • Banana82

barndop, och är man inte barndöpt kan man döpas som vuxen vilket frikyrkorna använder, då de inte tror på barndopet. Så,man kan döpas en gång i livet

Det är skillnad på att ha tid med en annan människa och på att ha tid för en annan människa.
  • silhuett
    Banana82 skrev 2007-10-21 19:36:47 följande:
    barndop, och är man inte barndöpt kan man döpas som vuxen vilket frikyrkorna använder, då de inte tror på barndopet. Så,man kan döpas en gång i livet
    Min man är döpt två gånger. Som barn i svensk kyrkan, med okristna föräldrar, mest för traditions skull.. Men när han själv valde att bli kristen så döpte han sig som vuxen i en frikyrka
  • kärålajn
    skorpionen80 skrev 2007-10-21 19:34:46 följande:
    Men det är väl det konfirmationen är till för?
    Om man tillhör en frikyrka ja, men jag har tagit konfirmationen i den Svenska Kyrkan å då döptes vi inte.
  • skorpionen80
    kärålajn skrev 2007-10-21 19:53:34 följande:
    Om man tillhör en frikyrka ja, men jag har tagit konfirmationen i den Svenska Kyrkan å då döptes vi inte.
    Men man kan väl inte konfirmera sig utan att vara döpt?

TS: vilken religion tillhör din Mormor? Döptes hon som liten?
  • Banana82
    skorpionen80 skrev 2007-10-21 20:03:31 följande:
    Men man kan väl inte konfirmera sig utan att vara döpt?TS: vilken religion tillhör din Mormor? Döptes hon som liten?
    nej,men man döper inte om sig vid konfirmatinen, och är man inte döpt så döps man oftast nån vecka innan konfirmationen
    Det är skillnad på att ha tid med en annan människa och på att ha tid för en annan människa.
  • Sesamfrö

Mormor döptes som litet barn.. Hon är kristen... Men hon sa att hon skulle döpa sej igen? :p De går väl inte?

• silhuett
    Sesamfrö skrev 2007-10-21 20:36:45 följande:
    Mormor döptes som litet barn.. Hon är kristen... Men hon sa att hon skulle döpa sej igen? :p De går väl inte?
    Vuxendop kallas det då, och det är många som gör det trots att de är barndöpta. Om man vill göra ett mer aktivt val att tro.
  • Sesamfrö

Men hon döpte sej ju igen idag? Kan hon då döpa sej igen?

Familjen Taylor skrev 2007-10-21 20:44:39 följande:
    Vuxendop kallas det då, och det är många som gör det trots att de är barndöpta. Om man vill göra ett mer aktivt val att tro.
  • silhuett

Kan kan man väl, det är väl inte omöjligt liksom Kan tänka mig att om man döpt sig som vuxen och sen under en perios lämnat sin tro, för att sen komma tillbaka några år senare.. Så kanske man vill ta ett nytt beslut?
    Men jag har inte hört om nån som gjort det.

• Free Spirit

En er gjerne barnedøpt og muligens voksendøpt , men det viktigste er jo den troendes dåp som kommer etter en er frelst og født på ny og vil bekjenne det ved dåpen.
    Der det hele er en troshandling!!

• MamPap

Rent bibliskt kan man bara döpas en gång i sitt liv. Det står på de flesta sidor om man går in och läser om just dopet!

Svar på tråden Hur många gånger kan man döpa sej?