• K78

Laxoberal

Nån som har använt Laxoberal? Nu har jag käkat mina linfrön, kixi, grovt bröd, druckit massor av vatten, inget hjälper. Ska till Apoteket imorgon, tänkte prova Laxoberal. Hjälper det direkt eller?

• Svar på tråden Laxoberal
  • Linis81

Nej man ska ta de på kvällen så ska man få gå på toa morgonen efter. för mig fungerade det inte alls.

Ett tips är att köpa microlax eller resulax på apoteket. De påverkar bara yttre delen av tarmen och är inte farligt om man tar ofta. man sprutar in det i stjärten och låter det verka ca 5 min sedan kan man inte hålla sej längre.

• M I R R E

för mig funkade det inte med tio droppar men det funkade med femton. Det blir inte så där akut tömning men när det kommer kommer allt men ganska lugnt...lycka till :)

• Lejån

För mig funkar microlax mkt bättre. Även om det bara blir "ytligt" så får det igång magen.

• TujTuj

Nackdelen med Laxermedel av typen Laxoberal på kemisk väg påverkar tarmen på ett sätt som gör att man kan bli beroende av det, när man slutar med dropparna blir man trög igen.

Prova med ett s.k. bulkmedel (ökar volymen i tarmen) som på ett mer naturligt sätt får igång magen, innan du köper Laxoberal. Vi användet alltid dessa medel till våra patienter som får t.ex. Morfin (ger extremt trög mage) med bra resultat.

Laktulos eller Loraga är flytande bulkmedel som finns receptfritt på apoteket, Laktipex är i pulverform och strös på/i mat och är också receptfritt.

Hoppas det ordnar sig, kram TujTuj.

• K78

TjuTuj: Aaaa, det låter bättre! Ska testa det först då!

Tack för alla råd

• wannabee mom

jag går på p-piller men jag skulle ha haft min mens i lördag eller söndag men den är inte här änn, inte äns ett litet tecken. jag vet inte vad jag ska tro.

ledsen att jag avbryter men jag värkar inte få några svar

• Älskeling

Funkar ibland....tio droppar är dock för lite för mej....

• skrotan

Det finns ett kanon medel på apoteket som heter inolaxol, är ett pulver man blandar med vatten upp till 3ggr dag. Detta är bra om man ofta är trög/ förstoppad. Är recept fritt och har just inga biverkningar. Fick själv käka detta hela graviditeten.

• turia

fick droppar efter förlossningen...lasset kom 3 dagar senare...o det var löööst..hehe..
    det hjälpte iaf på traven inför min bajsskräck

Svar på tråden Laxoberal