• AnetteGunnarsson

Är Du rädd för att äta plockad svamp???????

Hej!

Undrar helt enkelt om Du är rädd för att äta svamp som någon du känner har plockat.
    Rädd för att den kan ha plockat en fel (någon giftig, skadlig) svamp och så gör man mat av det osv........

Tack för svar!

:)

• Svar på tråden Är Du rädd för att äta plockad svamp???????
  • Champagne

Ja! Jag är jätterädd faktiskt

Plockade gula kantareller, men när jag kom hem fick jag världens ågren och var på väg att slänga dem. För tänk om jag tagit fel...

Jag är jättelöjlig jag vet. Men jag har vårdat patienter som ätit giftiga svampar. Så jag har en ganska bra anledning till att vara skraj

• Dino78

Hmmm...den enda jag känner som plockar svamp är min pappa och jag vet att han har koll på vilka svampar som är ätliga. Så nej, det är jag inte.

Skulle nog inte ens tänka tanken att en person kunnat plocka fel och sen bjuda!

DIF i själ och hjärta
  • BrideOf Rocky

Aldrig ens tänkt tanken.

Herregud, då är det väl farligare att äta mat i glasburk?

Bli inte så jävla provocerad lilla vän.
  • jessicolors

Ja, jag tycker det är lite obehagligt faktiskt. Mest främst för att ett par i min bekantskapskrets plockade svamp, tillagade, åt och blev förgiftade. De är mycket vana svampplockare men fick gå på dialys i flera år och nu har båda fått transplantera njurar. Som tur var var åt inte deras små barn av stuvningen annars vet man inte om de hade levt idag. Så ja, jag vill helst inte äta svamp som andra har plockat. Om det inte är gula kantareller, det finns inga giftiga svampar som man kan missta de för.

• fallen angel

nej jag är inte rädd för att käka svamp från våra skogar.. jag är van med svampar och vet vilka som går att äta och erspektive inte går att äta...

• Runguska

Nej, inte om jag själv rensar den och får plocka bort eventuella tveksamheter. Inte för att det någonsin varit det, men lite koll vill jag ha nu.

• lata kocken Johanna

äter inte så många sorter eftersom jag inte kan dom...

men håller mig undan alla vita saker utom stolt fjällskivling - de kan vara fantastiskt goda, men de goda och de giftiga är för lika

• kattfoten

Inte alls rädd. Håller mig till sorter jag kan och som det inte finns likheter med några farliga.

Så vitt jag vet finns det inte farliga förväxlingssorter på vare sig kantareller, trattkantareller, trumpetsvamp, citrongul slemskivling, taggsvamp, Karl-Johan, björksopp och de sorterna håller jag mig till.

• W W

min mormor åt aldrig andras plockade svamp för hon ville ha full koll.. själv äter jag aldrig svamp men om jag gjorde så skulle jag inte äta svamp som någon annan plockat..

• AnetteGunnarsson

Tack för svaren!

Kantareller, är det den enda orangea svampen som finns, är det lätt att ta fel om man letar efter kantarell??

Jag har aldrig enns tänkt tanken att vara rädd, blev bara lite tirriterad när min pojkvän som är rädd för ALLT sa att han ätit svamp idag som hans syster plockat, och nu är han livrädd för att det kanske var något giftig i som dom missat...........................

• jessicolors

Vet i alla fall om att det finns en annan gul svamp som på håll kan likna gul kantarell. Oj vad irriterande när man tror man hittat rätt och det visar sig vara denna lurendrejare. Men det går inte att missta sig på att det inte är en kantarell.

AnetteGunnarsson skrev 2007-10-21 20:33:49 följande:
    Kantareller, är det den enda orangea svampen som finns, är det lätt att ta fel om man letar efter kantarell??
  • kattfoten

Ts, kantarell kan förväxlas med Falsk kantarell. Den är dock inte giftig, smakar ingenting...

Bästa tipset är att gå med någon som kan första gångerna. Bara att kolla bilder i en bok kan vara lite svårt.

Svar på tråden Är Du rädd för att äta plockad svamp???????