• josida

    Ledig från jobbet pga flytt - kan barnen vara på dagis?

    Jag (ensamstående mamma) ska flytta om några veckor. Vet inte riktigt hur jag ska få ihop flytten, förmodligen måste jag anlita en flyttfirma och då flytta en veckodag, då det är ännu dyrare på helgen. Den dagen själva flytten sker måste jag vara ledig från mitt arbete (semester alt. kompledig).

    Undrar då hur det blir med dagis? Självklart vet jag att mina barn egentligen ska vara hemma när jag själv är ledig från arbetet, men hur realistiskt är det att organisera en flytt och samtidigt ha en 2åring och en 4åring springande i röran.

    Tror ni att man i ett sånt här fall kan få undantag från dagis och låta barnen vara där trots att jag är ledig?

  • Svar på tråden Ledig från jobbet pga flytt - kan barnen vara på dagis?
  • strojes

    Det är väl bäst att fråga dagiset om. Som du säger ska ju barnen eg vara med dig när du är ledig så det beror ju helt på vad deras dagis tycker. Personligen tycker jag väl att det borde vara ok att ha de på dagis när du fixar flytten men det är ju inte säkert att dagis tycker så.

  • Juni 06

    I våran kommun får barnet inte vara på dagis om du är ledig och ska flyta. Då ska barnet vara hemma med dig. Men bäst att du fråga ditt dagis.

  • Mickis74

    Vi fick har barnen hos dagmamman i samband med vår flytt....för hon tyckte det var särskilt skäl.

  • abnocto

    Jag skulle inte ens fråga dagis utan låta barnen vara där som vanligt. Ibland måste man göra saker utan barn.

  • Max mamma

    Självklart ska du berätta läget för personalen på förskolan,så ska du se att barnen får vara där,det skulle då jag ha beviljat iaf!
    Lycka till!

  • nicke nyfiken76

    Jag personligen skulle inte ha något alls att invända om barnen var på förskolan vid ett sånt tillfälle. (Är förskollärare)

  • kattfoten

    Du borde självklart få ha barnen på förskolan. Prata med personalen och förklara läget. Är själv förskollärare och skulle aldrig neka barnen att komma. Fråga vilka tider som passar bäst med deras planering.

  • josida

    Hej och tack för era svar!

    Jo, i min kommun gäller samma sak - är jag ledig ska barnen vara lediga. En självklarhet för mig. Men just detta är ju ett specialfall, barnen har det ju mycket bättre på dagis än om de springer ivägen för flyttkarlarna här hemma.

    Som abnocto skriver, att inte fråga utan låta dem vara där som vanligt, "vågar" jag inte, hemskt pinsamt om de behöver få tag på mig och jag inte är på jobbet utan har tagit ledigt.

    Jag får väl prata med dagis och höra vad de säger.

  • MMS

    Är själv förskollärare och på min förskola skulle absolut barnen få komma fastän du är ledig från jobbet. Du ska ju flytta! Då har barnen det mycket bättre på förskolan än att de ska fara runt på en flyttbil och bara springa ivägen. Men som du sa, det är alltid bäst att vara ärlig och berätta för personalen att du är ledig pga flytt. Kan inte tänka mig att de skulle neka barnen att komma. Lycka till med flytten!

  • Miss Upsey Daisey

    har du inte rätt till flyttdag på ditt jobb?

    Många ställen har det genom kollektivavtalet.
    kan vara värt att kolla upp!

  • josida
    Miss Upsey Daisey skrev 2007-10-21 20:05:51 följande:
    har du inte rätt till flyttdag på ditt jobb?Många ställen har det genom kollektivavtalet. kan vara värt att kolla upp!
    Hmm, har jag ingen aning om. Ska kolla, tack för det tipset!
Svar på tråden Ledig från jobbet pga flytt - kan barnen vara på dagis?