• Anna o Knatten

ökningsperiod eller gaser i magen??

Hej!
    Vår lille Sixten är 3 veckor och har hitills varit lugn förutom lite oroliga kvällar med lite magknip. Men nu är han otröstlig förutom när han får amma. Napp funkar en stund men sen blir han ledsen igen. Kan det vara en ökningsperiod?? Är det vanligt att bebisar vill amma hela tiden då?

Han har oxå mycket gaser i magen , så jag undrar om det kan vara magen som gör honom ledsen och att han ammar för att få tröst? Kan mycket amning göra det värre i så fall?

Tacksam för råd...

• Svar på tråden ökningsperiod eller gaser i magen??
  • IdaMalin

Vi har det precis lika med vår lilla kille på 5 veckor......
    Skulle oxå vilja veta. Han blir lugn så fort han får amma, känns som om han har legat vid bröstet hela dan i dag...

• mamma till oliver

spädbarn vill suga när dom har ont i magen o då får dom mer ont..så läste jag någonstans...men dom vill nog ha närhet när dom har så ont...

• april79

Man ska inte amma för mycket när de har ont i magen med mycket gaser enligt vad jag har förstått, trots att de vill amma hela tiden, för då får de bara ännu mer ont! vår lille kille är 5 v nu och han har gråtit otröstligt i några veckor och det börjar ungefär samma tide varje kväll, och han har mycket gaser i magen. Vi misstänker kolik, som ju vanligtvis startar nån gång mellan v 2-4. Hoppas inte ni har råkat ut för detta, men det låter som att det skulle kunna vara det. Men då bör det ju såklart hålla i sig. Förhoppningsvis är det bara gaser. Men försök rapa ofta även under amningarna och prova att ge semper magdroppar en gång per dag, kan hjälpa. Mjölköverkänslighet hos barnet är också ett alternativ, så prova ett tag att utesluta mejeriprodukter helt och hållet ur kosten, verkar hjälpa vissa med samma problem. Hoppas det blir bättre!

• Anna o Knatten

...får hoppas att det inte är början på kolik. Vi har gett semperdroppar och magknipsmassage sen några dagar i förebyggande syfte. Tänkte testa Minifom också ifall det nu bara är lite gaser..
    Men med kolikbarn funkar det väl inte att amma eller napp för att få dem lugna?? Det funkar ju bra i vårt fall..

• Anna o Knatten

jag ringde till amningscentrum idag och de sa att det inte spelade nån roll om det är ökningsperiod eller gaser. Enligt dom är det aldrig fel att amma honom om han vill det när han är så liten...(kanske inte helt objektiva men jag testar...). Får väl testa lite Minifom också.

• lilun

min kille på snart 3 mån hade också sådana kväll och ibland även ännu då han är lite gnällig. I början så provade jag att amma honom även fast det inte var längesen han fick mat men det blev oftast värre än innan så vi slutade med det och efter ett tag så kom det både pruttar och annat och då blev han som en solstråle igen! Men alla barn är ju olika så man måste prova sig fram och se vad som passar för just er! Hoppas det ordnar sig!

Svar på tråden ökningsperiod eller gaser i magen??