• elims

chokladfontän?

Är det någon här som har använt en sådan?! Jag har en massa frågor!

Hur ska man göra med chokladen?
    måste man smälta den innan man häller i?
    och måste man inte blanda i olja?

Hur lång tid i förväg kan en medelstor fontän stå på (med chokladen i) innan man ska använda den?

• Svar på tråden chokladfontän?
  • lata kocken Johanna

man brukar hyra och få instruktioner med

man brukar göra iordning fontänen innan gästerna kommer

• lata kocken Johanna

glömde ju

det är olika om man smälter chokladen och om man har ngt i - beroende på fontänen

vissa slänger man bara i 1-3kg pellets
    andra smälter man chokladen med olja, smör eller grädde

och sen finns alla varianter

• elims

Tack för ditt svar!

Vet inte riktigt hur det är med instruktioner, min väninna har köpt en redan på nätet för 500:-

Men, vet du hur länge den kan stå och snurra innan gästerna kommer?! Först är det ju mat och sånt, fontänen kommer eg inte användas förrän 1,5 timme efter gästerna kommer...

och olja, ska man ha i det?

• elims

Har vanliga chokladkakor.
    Det finns en massa annat på efterrättsbordet också eg, men det ska vara för ca 100 pers.

• lata kocken Johanna

rent generellt så behövs inte olja - det beror på vad det är för choklad men vanlig blockhoklad eller vanlig marabou behöver inte olja

de håller en bra temp så de brukar kunna stå och snurra från det att gästerna kommer (sätt igång ½timme innan) tills att de går
    choklad är antibakteriellt

• kurteva

Jag har en sån och ja du måste ha i olja annars blir chokladen för tjock och man riskerar att den täpper till röret. Har själv låtit den stå och snurra en hel kväll så du kan nog göra iordning den innan gästerna kommer.

Hur kan mamma veta allt hon varnar mig för?
  • lata kocken Johanna

vet inte hur de små maskinerna är - de stoooora som vi haft på jobbet (hyrda) behövde man bara hälla i några kilo pellets

men är det smala rör i så dra i olja (neutral!) och gärna lite sprit

• kurteva

Jag har ju en "liten" för hemmabruk och det står iaf i instruktionerna att man ska ha i olja av den anledningen, men sprit borde ju gå lika bra.Baylies....mmmmmm. Du måste även smälta chokladen innan du häller den i fontänen.

• elims

Tack för era snabba svar!

Då kör vi på försmält choklad blandat med vanlig olja då!

Har ju inte instruktionerna framför mig och min vän är inte hemma, men hur mycket chokladsås kan den tänkas ta åt gången?
    Om 100 pers ska ta så måste man väl fylla på flera gånger, eller?

• kurteva

Har för mig att vi tog 6-7 chokladkakor a 200 g per omgång fast det stod i beskrivningen att man skulle ha 3,5 kg men är inte helt säker det är ju ett tag sedan.

• lata kocken Johanna

problemet när man drar i sprit är att det kan bli för mkt och då tjocknar chokladen så ta med måtta

kahlua, grand marnier, baileys, mintuu, Licor 43, rom, cognac etc etc är mums i

• elims

blir ingen sprit tyvärr, för många gravida/ammande där...

Man skulle ju eg bara vilja göra en jättesats chokladsås (choklad + olja) och sen fylla på när det börjar ta slut, men chokladen kanske hinner stelna för mycket då...?! Kommer inte finnas någon tid att stå och smälta ny choklad under tiden.

• Liziz

God olivolja är bra att blanda ut med, det ger fin smak också

www.chokladfontaner.se/

De funkar bra, men man måste ha rätt mycket i för att det inte skall komma in luft. Men när den slutat dra upp choklad kan man ju doppa i det somm ligger kvar i nedersta skålen

Svar på tråden chokladfontän?