Recept på ikea äpplekaka
Hej jag vill baka ikeas äpplekaka finns nån som vet receptet?
Hej jag vill baka ikeas äpplekaka finns nån som vet receptet?
jag bakar blir som vanligt sockerkaka vet ni varför???
Gör sockerkaka och lägg skivade äpplen på, strö över kanel och socker.. SUPERMUMS..
Elena 8 skrev 2007-10-21 23:15:01 följande:
Nån av de här kanske passar?
Lycka till!
Mor Marias Äppelfavorit, 1 paj
Fyllning:
5 medelstora äpplen (ca 625 g)
1 msk smör
2 msk flytande honung
Pajsmet:
125 g smör
1 stort ägg
3 dl vetemjöl
2½ dl socker
1½ tsk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
1. Sätt ugnen på 200 grader. Ska, kärna ur och grovriv äpplena. Bryn äppelrivet i smör och honung tills de mjuknat. Bred ut äppelrivet i botten av en pajform, ca 25 cm i diameter.
2. Smält smöret och låt svalna. Vispa upp ägget med en gaffel. Blanda mjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Blanda mjölblandningen med det lättvispade ägget och det smälta smöret.
3. Fördela smeten ovanpå äppelrivet. Jämna till ytan så den blir slät och fin. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Servera med vispad grädde eller vaniljsås.
-------------------------------------------------------------
Äppelkaka
Vispa 2 ägg med 1½ dl socker. Rör ner 1½ dl vetemjöl. Skala och klyfta 2-3 äpplen. Häll smeten i smord och bröad form, lägg på äppelklyftorna och strö på socker och kanel. Hyvla ca 50 gram smör och lägg överst. Grädda i 175 grader tills kakan har fin färg och släpper från formens kanter (40-50 minuter).
Vill man fylla en långpanna är det lagom att tredubbla receptet!
--------------------------------------------------------------
Guns äpplekaka!
En given succé.
Jag brukar göra en stor långpanna och då dubblar jag receptet nedan.
75 g smör
1 1/2 dl socker
1 ägg
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk/grädde
5-6 skalade och tunt skivade äpplen
socker
kanel
Rör smör och socker poröst. Tillsätt ägget och mjöl blandat med bakpulver. Rör ned mjölk/grädde. Häll smeten i smord, bröad långpanna. Täck med äppleskivor och pensla med smält smör, socker och kanel.
Grädda ca 15 min i 200 grader.
Mums!
Ekebyhovs äppelpaj:
1/2 kg smör smältes
1 ½ kg äpplen
11 dl vetemjöl
2, ½ tsk bakpulver
4 dl socker
3 krm salt
blanda alla torra ingredienser, häll på smöret och rör om. Smöra en långpanna och klä den med 3/4 delar av degen. Lägg på äpplena och stö över lite socker & kanel. Smula resten av degen uppe på.
Grädda i 200-225 grader i ca ½ timme.
----------------------------------------------------------------
Farmor Ankas Äppelkaka
8 bitar
DEG:
50 g rumsvarmt smör
1 dl lätt Kesella 1%
½ dl strösocker
1½ dl vetemjöl
1 dl polentagryn
½ tsk smör till formen
FYLLNING:
4 äpplen
1 msk apelsinmarmelad
2 krm mald kanel
1 tsk stött kardemumma
1 krm mald ingefära
1.Deg: Blanda alla ingredienser för hand. Låt vila 1 timme i kyl, gärna längre.
2.Sätt ugnen på 200°. Smöra en form, 24 cm i diameter, med ca 3 cm hög löstagbar kant. Kavla ut 2/3 delar av degen till ca 4 mm och klä formen. Kavla även ut resten av degen till ett runt lock.
3.Skala och klyfta äpplen och blanda med resten av ingredienserna till fyllningen. Lägg äpplena i formen, lägg på locket och tryck lätt runt kanten. Skär några streck i locket så att fukt kan pysa ut.
4.Grädda mitt i ugnen 30-40 min tills kakan fått gyllene färg och äpplena är mjuka.
Fyriskaka (gammal klassiker):
8-10 bitar
Ingredienser
125 g margarin eller smör
2 ägg
1 ½ dl socker
2 ½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 msk grädde
Till formen:
Margarin
Ströbröd
Garnering:
2-3 äpplen
2 msk socker
1 tsk kanel
Gör så här:
1. Smält matfettet och låt det svalna. Rör det pösigt med sockret. Tillsätt ett ägg i taget, mjölet blandat med bakpulvret och grädden.
2. Häll smeten i en smord och bröad, rund form, gärna med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter.
3. Skala äpplena och skär dem i tunna klyftor. Stick ner dem i smeten tätt intill varandra. Strö över sockret blandat med kanelen.
4. Grädda i 160ºC ca 30 min.
---------------------------------------------------------------
Lindas Mango& Äppelkaka
Skal och kärna utav 1 mango
3dl vatten
2dl socker
1ägg
2dl mjöl
1tsk bakpulver
50g smör
1 äpple
kanel
Lägg skal och kärna i en liten kastrull, häll på 3dl vatten. Låt koka på svag värme ca 15min tills det är 2dl kvar.
Lägg i smöret och låt det smälta.
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl och bakpulver.
Häll över mangovattnet ( utan skal och kärna) och rör om ordentligt.
Häll över smeten i en smord rund sockerkaksform och lägg ner skivat äpple och strö över kanel.
Grädda i ca 175grader i 20-25min
Äppelkaka
2 dl strösocker
2 ägg
1 vaniljstång, urskrapad
1 tsk malen kardemumma
50 g smält smör el margarin
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1/2-1 dl mjölk
2 äpplen, skurna i bitar
1 dl flagad rostad mandel
smör och ströbröd till formen
Gör så här:
Vispa ägg, vanilj, kardemumma och socker vitt. Tillsätt smälta smöret och mjölken.
Blanda mjöl och bakpulver, vänd ner det försiktigt i smeten.
Smöra och bröa en bakform och häll i smeten. Lägg i äppelbitarna och strö över mandeln. Grädda kakan i 175 grader i 30-40 minuter. vid servering, pudra över rikligt med florsocker.
---------------------------------------------------------------
Äppelrulle
Ingredienser:
1 pkt fryst smördeg eller 4 stora blad filodeg
50 g smält smör
ca 4 syrliga äpplen
1/2 dl hackade hasselnötter
1/2-3/4 dl strösocker
1-2 msk kanel
2 tsk vaniljsocker
ev. florsocker till garnering
Lägg filodegen (finns i frysdisken i många större livsmedelsaffärer) eller smördegen i en trave på en ugnsplåt med bakplåtspapper.
Pensla _lite_ smält smör över om det är filodeg, inget behövs om det är smördeg.. Skala, kärna ur och skiva äpplena och lägg dem längs ena långsidan av degarken. Strö på hasselnötterna. Blanda det mesta av det smälta smöret med kanel, vaniljscoker och strösocker. Lägg den smuliga massan över äpplen och nötter. Rulla ihop degen med fyllningen i, tryck ihop ytterändarna. Pensla med smält smör och grädda på nedersta falsen i 200 grader varm ugn cirka 25 minuter. Strö över florsocker när rullen svalnat.
Knäckig äppelpaj
100 g margarin
3 dl havregryn
2 dl socker
2 msk vetemjöl
4 msk mjölk
Smält margarinet, tillsätt övriga ingredienser och koka upp.
Bred ut över äpplen som du klyftat och lagt i smord form. Strö gärna lite kanel över äppelklyftorna också innan du brer på smeten. Jag brukar använda 5-6 äpplen och gör ibland 1 1/2 sats smet.
225 grader i ca 20 min. Servera med vaniljvisp. Går bra att frysa!
Går även att göra med rabarber.
SMASKIG ÄPPLEKAKA
4-6 port
4?5 äpplen
1/2 msk kanel
125 g smör
1 dl strösocker
2 dl fiberberikade havregryn
1/2 dl vetemjöl
1/2 dl solroskärnor
Till servering:
2 1/2 dl Kelda vaniljsås
Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Kärna ur äpplena och skär dem i klyftor. Lägg dem i en ugnssäker form. Strö över kanel. Smält smöret i en kastrull. Blanda i socker, havregryn, mjöl och solroskärnor. Fördela blandningen på äpplena och grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med lättvispad vaniljsås.
tack för svar vilken av de är lika ikeas äpplekaka??? ska prova Knäckig äppelpaj..
ÅÅÅ vad mycket gott det fanns här:)Tack!!