• black sun

Slår mindre barns hjärtan snabbare?

Ikväll sa min 4-åriga dotter att hennes hjärta "bompade", men att det gått över. jag som är världens nojigaste la mig med örat mot hennes bröst när hon somnat sen och lyssnade på hennes hjärta en lång stund. Jag lyssnade också på hennes 7-årige storebrors hjärta för att kunna jämföra med nåt.
    hennes hjärta slog mkt fortare trots att hon sov och han var vaken.

Är det normalt att mindre barns hjärtan slår snabbare? Och ska hjärtat slå exakt likadant hela tiden, dvs med exakt samma takt? Jag tyckte mig märka ett mönster i hennes hjärtrytm, nästan som en melodi liksom, inte att det slog med exakt jämnt mellanrum. Fast jag upplevde inte att det hoppade över nåt slag, snarare att det liksom var kortare och längre slag eller hur jag ska beskriva det..

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Slår mindre barns hjärtan snabbare?
  • mira83

Hej

små barns hjärtan slår fort och lite orytmiskt dvs den växlar,slår fort för att lugna sig lite och sen slår det fortare igen.Barn över 6 år har lite lägre puls,så jag tycker inte att du ska oroa dig...men självklart att du kan gå till doktorn och låta lyssna på hjärtat för att bli lugnare.

• ThisIsMe

Ja, små barn har en högra hjärtfrekvens och pulsen varierar med andningen, hjärtat slår lite fortare under inandning. Det låter inte som det är något som helst fler på din dotters hjärta.

• black sun

Tack tack för era svar! Det känns mkt lugnare nu :)

Svar på tråden Slår mindre barns hjärtan snabbare?