Akupunkturpunkterna sitter inte alltid ytligt, det beror på var/vilka punkter man vill åt. På tex händer och fötter blir det ju ytligt, men när man sätter nålar på tex höften så kan det ibland behövas att de sticker lite längre in, eftersom de måste ta sig igenom fettet för att komma in till själva punkten. Dock så fick jag det förklarat för mig så att känseln sitter i huden, så det gör inte mer ont om de sticker igenom lite fett bara för att det är djupare.
Jag har också tidigare hört varningar mot hål i öronen - inte "vanliga" hål, men när det ett tag var så inne att ta en massa hål hela vägen upp längst örat. Detta innebar just risker att träffa mitt i några viktiga punkter som kunde ha påverkan på kroppen.
Jag frågade min läkare om akupunktur i samband med infertilitet. Hon sa att det inte fanns några bevis för att det påverkar, och att det främst var för välbefinnandets skull i samband mee IVF. Vet inte om det bara var den vanliga medicinarens förhållningssätt till "alternativa metoder" - jag har fått akupunktur i andra samband och blivit botad, så jag är ju positiv!