• abovo

Overaller 2007. Tvätt, impregnering, märkesval, välja storlek...?

Hej alla! Det finns kanske många trådar om det här, men jag tar mig friheten att starta en ny för att fråga er lite om overaller. Så tacksam för er hjälp.

För det första, sonen är nu 93 cm (två år sista oktober). Räcker det att köpa en i storlek 98 då? Vi bor i skåne och jag tror inte det kommer att behövas en massa kläder under overallen.

Jag hade först tänkt köpa en bamseoverall från lindex, men läste här på familjeliv att sömmarna hade blekts vid tvätt och att man måste vara noga med impregeringen(?), inlägget var från 2006, kanske de ändrat på dem nu, eller var det bara ett engångsfall, någon som har andra erfarenheter av bamseoverall efter tvätt?

Det här är nytt för mig. Förra året var sonen så liten och vi hade en overall från H&M som var väldigt bra, men den finns bara för bebisar. Jag visste inte att man måste impregnera overaller efter tvätt, måste man det?? Hur gör man?

Jag hade inte tänkt överskrida 600 kr, så jag är mest intresserad av overaller från Kapp-Ahl, Lindex, H&M och gärna om någon vet något om overaller från COOP, eller tips på något annat ställe med overall i den prisklassen?

Som sagt, tacksam för input, och, det kanske är någon fråga jag glömt eller som jag inte vet att jag borde ställa?

• Svar på tråden Overaller 2007. Tvätt, impregnering, märkesval, välja storlek...?
  • abovo

Overaller 2007 skrev jag i rubriken, dumt, jag vill ju gärna ha alla erfarenheter.

• abovo

Inte någon som har lite tips till mig inför overallköpet??

Kanske idag då?

• lilla trollets mamma

Hm... Jag har köpt en begagnad Bamse-overall av en bekant så det är nog den från 2006 som jag har...hade ingen aning om att man måste impregnera den, aldrig gjort det själv iallafall.
    Tycker själv det är jättekrångligt med då sonen förra vintern mest låg nergosad i vagnen eller sjalen, nu härjar han runt mer i vattenpölar och kommer antagligen göra det i snön med... Det var ganska skönt att bli erbjuden en beg overall för pojken som haft den innan hade den funkat för och då slapp man liksom tänka på det ^^

Hm inser att det här kanske inte är till så mycket hjälp men puffar upp tråden lite iaf

• lilla trollets mamma

Förresten så har jag strl 92 till sonen som är 83 cm, det är lite jobbigt att ärmarna är så långa men den kommer ju hålla hela vintern, så jag skulle nog välja 98 om jag va du, fast det är ju lite olika bland olika märken hur de är i strl med. Lycka till me valet iaf =)

• Cinderellla

Kanske kan hjälpa dig lite. Jobbar inom detaljhandeln. När det gäller overall så ska man kunna få en "handfull" av bara overall under skrevet. Då har dem att växa i. Om du inte har möjlighet att prova, tex postorder så ska stl 98 räcka. Annars får han bara vagga runt som en michelingubbe.
    Sen beror det var det är för impregnering.

Tex bävernylon, kanonbra, slitstark, tänk på att när du tvättat den så kan man stryka lite lätt eller hänga i torkskåp för då håller den mot väta bättre.

vatenavstöttande eller vattentätt material är oxå helt kanon. Tänk bara på att dem absolut INTE får hänga i torkskåp. Om sömmarna är tejpade så går dem sönder. INFORMERA DAGIS OM DETTA.

PoP har overaller som ligger runt 595 kr.

Är det nåt mer så fråga så kanske jag kan hjälpa dig.

Mvh madde

• lilla trollets mamma

Bamseoverallen jag har är i bävernylon, vet du om den tål torkskåp Cinderellala? Tacksam för svar =)

• Cinderellla

vad jag fått lära mig så ska alla bävernylon tåla att hänga i torkskåp.

• abovo

Å tack för era svar!!

Men det låter ju jättebra att bamseoverallen är i bävernylon. Man behöver alltså bara stryka den lite och inte spruta den med några äckliga kemikalier??

Ja, det låter som 98 vore bra, jag vill inte att han ska vara michelingubbe.

Men P.OP. har väl inga billiga i bävernylon?

• Cinderellla

dem brukar ha, kommer tyvärr inte ihåg priset. men ibland har dem reats ut vet jag.

• lilla trollets mamma

Pop rear ut sina overaller efter ett tag men jag tror inte atrt de börjat med det än, inte säker dock... Annars kan man ju kolla efter begagnat på tradera.

• abovo

Nu har jag beställt en bamseoverall från Lindex i strl 98. De har ju öppet köp så jag ska ta hem den och prova också. Sonen är svår att klä på, men är det en liten bamsebild på så går det lättare

• lilla trollets mamma

abovo, najs, skriv gärna vad du tycker sen

Svar på tråden Overaller 2007. Tvätt, impregnering, märkesval, välja storlek...?