• Prinsen Vigo

Bygga nytt eller renovera gammalt???

Vi planerar att flytta om ca 2 år och har funderat på att bygga nytt men även på att köpa ett renoveringsobjekt och fixa till det istället.
    Vad hade ni gjort??
    Byggt nytt eller renoverat???

• Svar på tråden Bygga nytt eller renovera gammalt???
  • Lilla Lillan

Jag hade byggt nytt. Ett renoveringsobjekt kan ju visa sig bli mer krävande än vad man trott från början i och med att man kan stöta på problem (vattenskador, skadedjur som förstört delar av huset mm) man inte räknat med. Sedan får man ju ett helt fräscht hus när man bygger nytt, inga "överraskningar" som kan dyka upp (mögel, feldragna elledningar, dålig isolering etc) dessutom får man ju också bestämma hur man vill ha det från början när man bygger nytt.

Lycka till!

• Bondbruden

Den största orsaken till att köpa ett "gammalt" hus måste ju vara att man vill bo någonstans där alla tomterna är upptagna redan... Vi valde område och fick ta huset på köpet så att säga. Trivs mycket bra med vårt val, och alldeles särskilt med de tre minuternas promenadavstånd från buss, skola, affär och dagis!

• Ika80

Vi köpte ett hus för 2 år sedan på 72 kvm 3 rok. Då hade vi ett barn. Priset blev 770.000. Nu bygger vi ut huset. Utsidan är precis färdig. Bygger ut så det blir mer än dubbelt så stort. Kommer bli 150-160 kvm o landa på 1,7 milj totalt i slutänden. Då får vi ALLT nytt förutom stommen gamla delen. 6 rok varav 4 sovrum, 1 nytt badrum o 1 ny tvättstuga. Älskar läget o vår trädgård, därför valde vi att bo kvar!! Ångrar inte en sekund, även om det är MASSOR av jobb!!

• Angelven

Lilla Lillan skrev 2007-10-22 01:04:42 följande:

...Sedan får man ju ett helt fräscht hus när man bygger nytt, inga "överraskningar" som kan dyka upp (mögel, feldragna elledningar, dålig isolering etc) dessutom får man ju också bestämma hur man vill ha det från början när man bygger nytt.Lycka till!
    *asgarv*

Själv bor jag i ett renoveringsobjekt från 1913 Då får jag inga överraskningar, jag vet att det kan finnas en synliga och en del dolda skavanker.

Här är listan på saker kollegor och bekanta stött på i sina _nybyggda_ skavankfria hus:

* Sprucket kakel i badrummet när huset satte sig - 1 cm bred springa från golv till tak alltså...
    * Fel model på frånluftvärmepump (billigare, mindre och förre årets modell...)
    * Avlopsrör inte dragna till den oinredda övervåningen - väggrivning för att få avlopp dit till badrum.
    * Sättning i grunden som ledde till 10 cm vatten i krypgrunden ovanpå plasten alltså... (inumhuspool i mäklarspråk kanske ?)
    * Polkagrisrandigt hus eftersom bräder torkar och har man då målat falurött på vit grundfärg - så blir det randigt sedan...
    * Stöld av samtliga vitvaror mellan att de fått nycklarna och flyttat in
    * Moderna limmade takpannor som ramlar ner stup i kvarten.
    * Omöjligt att gräva ner träd i trädgården pga klippblock 5 cm under gräsmattan (utfyllnad)

Köp gärna nytt - men förvänta dig inte att det är problemfritt jämfört med ett gammalt hus - det är bara andra problem
  • Angelven

Kan tillägga att

det "fria valet" på köket oftast är "så länge du väljer det här för du får inget avdrag för att du inte vill ha det om du väljer ett annat"

Mögel nog är betydligt mer utbrett i moderna nya hus med moderna nya oprövade byggmetoder än i ett gammalt dragigt ruckel som vårat

• TheMilky

Vi har nyss avslutat ett renoveringsprojekt till hus. Det började med att vi skulle måla om sovrummet, och fick regla om alla väggar och gud vet vad. Nu tillhörde detta hus ett av de värst fuskbyggena jag sett, men det var ändå en magstark upplevelse som höll på att kosta vår relation Nu kostade denna totalrenovering drygt 70 000, men det var tack vare att vi gjorde allt själva, och svärfar har så bra grejer så han kan göra egna lister och allt. Men bygg nytt.

• Trisses2

Tja, vi var först helt inne på att bygga nytt men tänkte ett varv till och kände att det skulle innebära för mycket jobb. Även om man väljer nyckelfärdigt så är det ändå en hel del som ska göras.
    Sen när huset är färdigt då är det trädgården som ska fixas till, oavsett om man bara vill ha gräsmatta o inget annat så är det jobb att få till den.

Vi har nu köpt ett renoveringsobjet och om vi lägger ner en slant på att helrenovera så blir det precis som vi vill ha det. Blir ändå billigare än nybygge.
    Dessutom är det större än vad vi skulle ha råd med om vi byggde nytt.

Jag tror ändå att det handlar om vad man vill ha i slutändan - helt nytt eller ett äldre helrenoverat hus. Båda är lika fina!

• Angelven

Jupp - det kan jag hålla med om - men man skall inte vara naiv och tro att det är mindre jobb att bygga ett nytt hus

Eller som en bekant med (nyckelfärdigt!) nybyggt hus uttryckte det - det tar ett år att bygga huset och sen tar det nästa år att sy ihop förhållandet efteråt...

• kobra

vi valde att bygga nytt, håller på för fullt.
    energimässigt så valde vi nybygge, bra uppvärmning, bra isolering,bra fönster mm.
    mycke jobb men värt det när allt är klart

• Prinsen Vigo

Tack för alla svar :)
    Har kollat runt lite idag igen, vad svårt det är!
    Vi har diskuterat det men vi har inte kommit någon vart ännu, tur att det ändå är ett tag kvar :)
    Min tanke är att om vi bygger nytt så kan vi hamna på ca 3 milj men om vi köper ett renoveringsobjekt kan vi kanske få det till 1,5 .Det är stort skillnad men sen skall man ju renovera och det kommer väll att kosta lite det med.

• k girl

Angelven: Men! Tänk att stöta på dig här också!

Vi renoverar vårt hus, ett timmerhus från 1850 eller något tidigare. Det är verkligen utmanande och roligt! Men att renovera ett sådant hus tror jag kräver mer av tankearbete och varsamhet, för att man inte ska förstöra charmen och värdet i huset. Jag tror att man ska VILJA renovera ett hus och att ha ett intresse för det för att det ska bli bra!

Men - vi får ett oerhört charmigt och eget hus, som liknar få andra. Min syster och hennes man byggde nytt och det är såklart jättefint också, men det saknar faktiskt personligheten vi uppskattar i vårt hus.

• k girl

Prinsen Vigo: Det kan bli en dyr affär att renovera, så jag tror egentligen inte att man tjänar så mycket ekonomiskt på att göra det. I synnerhet inte om man inte är så händig, har lite tid och måste anlita hantverkare.

• Prinsen Vigo

Vi har mycket kontakter så att anliga hantverkare vore inga problem, sen kan min pappa väldigt mycket då han själv totalrenoverat sitt hus så han kommer att hjälpa till om vi nu väljer att köpa ett renoveringsobjekt.

• Trisses2

Prinsen Vigo skrev 2007-10-22 22:26:51 följande:

Vi har mycket kontakter så att anliga hantverkare vore inga problem, sen kan min pappa väldigt mycket då han själv totalrenoverat sitt hus så han kommer att hjälpa till om vi nu väljer att köpa ett renoveringsobjekt.
    Men du, det låter ju kanonbra att kunna få all den hjälpen vid renovering. Då är det väl bra mycket bättre att köpa ett begagnat för en rimlig summa o renovera än o bygga nytt för 3 miljoner.

Tänk på pengarna ni sparar och som ni istället kan spara, resa för eller bara unna er lite extra för. Har ni barn så kan säkert deras sparkonto vilja ha påfyllning (för körkort, boende m.m. i framtiden).
  • Trisses2
    kobra skrev 2007-10-22 20:13:41 följande:
    vi valde att bygga nytt, håller på för fullt.energimässigt så valde vi nybygge, bra uppvärmning, bra isolering,bra fönster mm.mycke jobb men värt det när allt är klart
    Tänker man energimässigt så får ni bo i huset en himla massa år för att räkna hem den energiminskningen i rena pengar. Blir en väääldigt dyr uppvärming om man ser det så . Äldre hus betyder inte automatiskt att de läcker värme som såll - även om vissa kanske gör det så kostar det inte särskilt mycket att tilläggsisolera. .
  • AnneSophie

Renovera gammalt skulle jag säga. Men man måste tycka om att renovera då.
    Ett nytt hus kan aldrig få samma personlighet och charm som ett gammalt anser jag.

Jag har renoverat tre hus, ett från 1906 och de två vi har nu (1910 och 1874) och vi har ännu inte funnit en enda otrevlig överraskning.
    Tur? Tja kanske...eller inte. Gamla hus är oftast mer gedigna och byggt av riktigt virke (sådant virke finns inte att få tag på idag nästan). Har dom bara blivit hyfsat omhändertagna under årens lopp så är det nog (vågar jag påstå) mindre risk för otrevliga överraskningar där än i ett nybyggt hus.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
Svar på tråden Bygga nytt eller renovera gammalt???