• mintchocolate

Blanda träslag?

Jag har en bokhylla i björk och bordet skifar i en aning mörkare färg. Jag kanske ska byta ut bokhyllan, men det blir långt senare i så fall.
    Min fråga är om jag kan ha ett mörkare bord samtidigt som jag har kvar bokhyllan i björk? Eller blir det fult? Jag vill alltså byta bordet helt. Kanske till valnöt eller ek. Tyvärr finns ju knappt det på IKEA där det är billigast och där jag dessutom har presentkort
    Vad tycker ni om färgen svartbrun som de har på en del saker?

• Svar på tråden Blanda träslag?
  • mintchocolate

Man måste alltså ändra i menyn till ekfaner, men de ser ni nos säkert

Nu lovar jag att inte skriva mer i denna tråd förrän i morgon, måndag. Såvida ingen svarar förstås.

• mintchocolate

Puffar upp den idag igen.

• celine

Det kanske skullle funka, men jag är inte så glad i ek längre.
    Vi la in nytt ekgolv i köket + att vi har bänkskivor i ek, nu har jag fått nog av detta träslag.
    Häller mig till vitt framöver.
    Jag tror iallafall att det funkar, lycka till

• celine

Det kanske skullle funka, men jag är inte så glad i ek längre.
    Vi la in nytt ekgolv i köket + att vi har bänkskivor i ek, nu har jag fått nog av detta träslag.
    Häller mig till vitt framöver.
    Jag tror iallafall att det funkar, lycka till

• mintchocolate
    celine skrev 2007-10-22 13:45:13 följande:
    Det kanske skullle funka, men jag är inte så glad i ek längre.Vi la in nytt ekgolv i köket + att vi har bänkskivor i ek, nu har jag fått nog av detta träslag.Häller mig till vitt framöver.Jag tror iallafall att det funkar, lycka till
    Tack för ditt svar!

Vilken fråga svarar du på? Om jag kan blanda björk och ek tills vidare eller menar du min andra fråga angående att blanda ek och antikbets? Antar att du menar den andra, men man vet ju aldrig
  • annca

Ett riktigtl just tillsammans med ett riktigt mörkt träslag funkar bra ihop, men två som är ganska nära varandra i färgskalan blir ganska undeligt.
    Bok, lönn och ek passar inte speciellt bra tillsammans, medan teak, valnöt eller körsbär tex passar alldeles utmärkt tillsammans med ett ljust träslag som tex björk.

Ek är ett lite undeligt mellanting i fäårgen, som kan funka tillsammans med ett riktigt mörtkt, typ teak, men inte lika bra med exemplevis björk.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • mintchocolate
    annca skrev 2007-10-22 13:51:35 följande:
    Ett riktigtl just tillsammans med ett riktigt mörkt träslag funkar bra ihop, men två som är ganska nära varandra i färgskalan blir ganska undeligt. Bok, lönn och ek passar inte speciellt bra tillsammans, medan teak, valnöt eller körsbär tex passar alldeles utmärkt tillsammans med ett ljust träslag som tex björk.Ek är ett lite undeligt mellanting i fäårgen, som kan funka tillsammans med ett riktigt mörtkt, typ teak, men inte lika bra med exemplevis björk.
    Aha, tack för svaret!

Vad tror du om antikbets och björk då? Är det också för ljust? (tänker på vad de har för färger på IKEA )
  • annca

Tror att det kan vara lite för lika, ja.
    Däremot tro jag att den färg som tex IKEAS mörka Markör har skulle kunna funka...

• mintchocolate
    annca skrev 2007-10-22 14:30:47 följande:
    Tror att det kan vara lite för lika, ja.Däremot tro jag att den färg som tex IKEAS mörka Markör har skulle kunna funka...
    Okej, tack. Ska kolla in Ikeas Markör Är det "sorten" som heter det, som t.ex. Billy, elelr heter färgen markör?

Har du något svar på inlägg 2? Intressant med olika uppfattningar.
  • annca

Markör är bokhylleseriens namn. Finns i två färger, och den mörkare tror jag passar gansak bra.

Och mja... Jag har lite svårt för ek i gemen, även om vi har ekparkett i övervåningen, men de träfärger vi har till är teak(takbjälkarna) och rödkörsbär(Billy och Benno bokhylla och tv-bänk).
    Får lite känslan av att antikbets och ekfaner är lite för lika men ändå olika för att passa ihop.

mintchocolate skrev 2007-10-22 15:03:54 följande:

Okej, tack. Ska kolla in Ikeas Markör Är det "sorten" som heter det, som t.ex. Billy, elelr heter färgen markör? Har du något svar på inlägg 2? Intressant med olika uppfattningar.
  • mintchocolate
    annca skrev 2007-10-22 15:14:30 följande:
    Markör är bokhylleseriens namn. Finns i två färger, och den mörkare tror jag passar gansak bra.Och mja... Jag har lite svårt för ek i gemen, även om vi har ekparkett i övervåningen, men de träfärger vi har till är teak(takbjälkarna) och rödkörsbär(Billy och Benno bokhylla och tv-bänk).Får lite känslan av att antikbets och ekfaner är lite för lika men ändå olika för att passa ihop.mintchocolate skrev 2007-10-22 15:03:54 följande:
    Okej, bara det att jag ska ha bord och eventuellt en TV-bänk och en hylla i samma färg. Det ställer till det lite
    Kanske bäst att köra allt i samma ändå. Gillar verkligen deras ek och antikbets. Tyvärr är ju antikbets lite dyrare, i alla fall på IKEA.
    Jag får nog stå ut med mitt ljusa bord ett tag till i alla fall. Byter jag, byter jag allt samtidigt, så jag får allt i samma träslag.

Tack igen för dina svar!
Svar på tråden Blanda träslag?