• Anonym (Hjälp)

Har du haft njursten?

Min läkare tror att jag håller på att få njursten. Vet att det ska göra väldigt ont, vilket eg skrämmer mig mest.

Har du haft njursten? Berätta om hur det kändes från början, sedan och hur behandlingen gick till.

Tack!!

• Svar på tråden Har du haft njursten?
  • Anonym (hj)

hej jag fick njursten för ca 2 år sedan,jag vaknade en morgon och hade så fruktansvärt ont i ryggen.ett par veckor innan det hade vi krockat med en älg och hade ont i ryggen efter det,så jag trodde det var därför jag hade ont.

jag tog en värktablett och la mig i soffan o kikade på lite tv o börja känna mig allt sämre o sämre,fick så fruktansvärt ont i ryggen,fick frossa o bara lågg o hackade tänder fast jag hade 2 täcken och massa filtar över mig,visade sig att jag hade 40 graders feber.men jag jick ner till läkaren och vart skickad till danderyd och där låg jag och fick bra smärtlindring och njurstenen den kom ut av sig själv tillslut,den var ganska stor stenen men kändes inte.man fick hålla utkik efter stenarna så att dom kom ut..jag slapp ju iallafall spränga stenen med laser dom säger att det inte ska kännas om man måste använda lasern.

hoppas du slipper njursten för jag skulle hellre föda barn igen iallafall

• Marco och Mathias mamma

Jag har haft njursten vid ca 3 tillfällen för ca 10-12 år sedan. Det var det absolut värsta jag varit med om i smärtväg, jag kunde inte ligga, kunde inte sitta, kunde inte stå, kunde inte gå, jag låg bara och krälade i sängen av smärta, det enda som lindrade något var heta bad.

Det började med en molande värk i ryggen, vilken jag trodde kom från att vi varit ut på sjön och pimlat och att jag där blivit kall. Sedan blev det värre och värre, fick antibiotika och värktabletter när jag kom in till VC nästa dag efter en natt fylld med smärta. Efter det så gick det ganska snabbt över, det var nog mest grus, inga direkta stenar för det visade inget på röntgen någon månad senare.

• vänat

Ja du jag har säkert haft njurstens anfall 20-25 gånger och tagit bort stenar 2-3 gånger.

ja fruktansvär ont gör det vet inte om man ska sitt,ligga gå stå eller a något annat. Ja smärt lidrande voltaren men efter so jag inte tål voltaren blev det spamofen.

Behandling spränga med ljud/laser stöt våg mot stene känns inte så mycket just vid behandlningen sen då gruset ska ut eller ett tag innan får man som ett njurstens anfall.

En anna gång då de plockade bort njursten fick jag vara med sövd stenen låg så illa till de gick in via urin röret och srängde stenen där innen som sen kom ut.

• Anonym (Hjälp)

Tack för svar!! I morgon ska jag gå och ta nya prover. Äter medicin som kan ge njursten, därav att läkaren redan har koll på det, trots att jag ännu inte har någon smärta.

Vill gärna att fler berättar. Skönt att vara lite mentalt förberedd innan.

Är det någon som vet om man kan göra något åt det om det upptäcks så pass tidigt som det nu gör hos mig?

Svar på tråden Har du haft njursten?