• mariebelle

snälla någon svara!!!!

har en kompis som ringde nu vid 6 till mig, hon undrade i vilken vecka man får utomkvds...
    (omkrind vilken vecka, givetvis e det olika för alla men ca vecka.
    (tex mellan vecka 4-6 )
    Hoppas att någon kan svara, så jag kan ringa tillbaka snarast.

• Svar på tråden snälla någon svara!!!!
  • augustin

Alltså om jag inte har fått detta HELT om bakfoten så är väl utomkvedes inte ngt som händer i en vecka utan det är väl att fostret hamnar utanför livmodersäcken från början alltså... och det blir väl direkt när ägget fäster i livmodern som det blir fel.... Återkommer om en minut!!

• augustin

Utomkvedshavandeskap innebär att ett befruktat ägg har fäst sig utanför livmoderhåligheten. I 99 procent av fallen har det fäst i någon av äggledarna. Risken för att du ska drabbas av utomkvedshavandeskap är i genomsnitt 2-3 procent. Risken är långt mindre om du aldrig har haft någon bukinflammation eller blivit opererad i buken och inte har haft någon äggledarinflammation.

• augustin

Sedär ja, ägget fäster inte ens i livmodern, så va det....

• mariebelle

nej utomkveds är nät ägget vandrar i åggledaren för att sedan fästa i livmodern, men ibland kommer det inte ända dit utan fäster sig i stället i äggledaren. Det börjar växa där som vid en grav och man kan få symtom och pluss på stickan. Men det kan i växa där länge för att det lir trångt och har man inte tur och det går förlångt, kan äggledaren spricka. det e ett utomkveds. men vad jag inte kan hjälpa min vän med är på ett ungefär, när dett sker. (alltså att man känner av det..
    tack ändå. men om du vet något ställe där man kan läsa om det så info mig gärna. eftersom min kompis inte har internett,
    så lovade jag att försöka hjälpa henne
    tack på förhand

• mariebelle

jag ville mest veta när dettta kunde ske, som sagt i ca vilken vecka/veckor.
    tack så jätte mycket ändå

• augustin

Hur märker jag om jag har ett utomkvedshavandeskap?

Symtomen och tidpunkten för när man blir sjuk är lite olika om ägget fastnar i yttre delen av äggledaren eller om det fastnar längre in mot livmodern. I det första fallet försöker äggledaren stöta ut ägget i bukhålan, i det andra spricker oftast äggledaren.

Ägget fastnar i yttre delen av äggledaren

Äggledaren försöker göra sig av med ägget
    Till en början känner du ingenting onormalt; du kan märka att mens uteblir, få vanliga graviditetssymtom och till och med en positiv graviditetstest.

Men sedan kommer symtomen, någon gång mellan graviditets vecka 6-12. Du får ont långt ned på ena sidan av buken. Smärtorna drar och hugger, ofta känns de som kramper som kommer och går. Ofta får du också småblödningar via slidan och mensvärk eller krampartade sammandragningar av livmodern. I dag ställs diagnosen oftast under denna fas.

Förr eller senare uppstår det blödningar i ägget som börjar lossna från väggen i äggledaren, och äggledaren fylls med blod. De tidiga smärtorna beror på att äggledaren spänns ut av blodet och att äggledarens muskler dras samman för att försöka stöta ut ägget. Störningar i gulkroppen gör att nivån av gulkroppshormon sjunker, och slemhinnan i livmodern börjar stötas av och det ger småblödningar via slidan.

Om ägget häftar fast längst ut i äggledaren, i ampullen, kan det stötas ut i bukhålan. Där växer det utan att ge några onormala symtom till att börja med. Symtomen brukar komma i graviditetsvecka 6-12. Ganska ofta stöts ägget ut utan att det gör så väldigt ont, ägget tillbakabildas och du blir frisk utan att behöva opereras. Men ibland blöder det mycket ut i bukhålan (ofta på grund av en ofullständig avstötning) och i så fall får du ensidiga mycket häftiga smärtattacker, och eventuellt svimmar du. Om du får så ont måste du ringa efter ambulans som tar dig till sjukhuset

X-grav (på bilden) står för utomkvedshavandeskap - extrauterin graviditet. Om ägget stöts ut från äggledartratten kallas det för tubarabort ("äggledarmissfall"). Om ägget fäster på något annat ställe i äggledaren växer det ganska snart igenom väggen som brister. I båda fallen kommer blod ut i bukhålan och det ger upphov till kraftiga smärtor.

• mariebelle

tack så jätte mycket för att du var så snäll och letade upp så mycket fakta till min vän.

Svar på tråden snälla någon svara!!!!