Kattungen röd runt om ögat.
våran kattunge är lite röd runt om ögat.Ögat är klaröppet och de verkar inte vara något fel, men varför rödnad?
Vad är det för ras? Tex kan persern ha rinniga ögon utan att den är sjuk, och då kan de få röda märken runt ögonen, svamp.
Annars har katten kanske varit lite irriterad i ögonen så de runnit? Prova att tvätta med ljummet vatten när det blivit fläckar och försök sen hålla det torrt så mycket det går.
Tycker du ska ringa till en veterinär. Om kattungen är vaccinerad har du nog inte så mycket att oroa dig för, då är nog det värsta det kan vara en ögoninflammation. Är den inte det måste du hålla koll så det inte är kattsnuva.
Som föregående talare säger, tvätta ögat försiktigt med ljummet vatten. Blir det inte bättre skulle jag säga ta tempen... Lycka till!
www.alltomkatter.se/article.asp&infogrp_id=9
Men så länge de andra katterna inte visar någonting är det nog inget att oroa dig för. Trodde du hade en nyskaffad kattunge hemma.
Har den inga andra symptom så tror jag knappast det är snuva. Den är säkert bara irriterad, kanske har legat på ett dragit ställe? Det är inte gult och så i ögat? Berätta det för nya ägaren sen så dom håller koll på det
Är det gult så är det veterinären som gäller, förmodligen en ögoninfektion som behöver behandling så snart som möjligt
Vet inte om apoteket har något, men hittar du nått så kan du ju prova. Men annars är det bäst att gå till veterinären, den nya ägaren blir nog inte så glad om de måste betala för en katt som inte är frisk
Ja men det är sånt man får ta. Katten kan ju inte gå runt med en infektion i 4 veckor till tills den är leveransfärdig.
Stackars liten! min ena katt hade liknanade när hon var liten fast på båda ögonen, de kladdade massor och hon var röd på insidan av det nedre ögonlocket. Vi gick till veterinären och fick ögondroppar utskrivna som tillslut fungerade, hon hade ögoninflammation. dock fick vi byta sort 3ggr innan vi hittade en som fungerade.
lycka till!