• faffner

Kattungen röd runt om ögat.

våran kattunge är lite röd runt om ögat.
    Ögat är klaröppet och de verkar inte vara något fel, men varför rödnad?
  • Svar på tråden Kattungen röd runt om ögat.
  • iii

Vad är det för ras? Tex kan persern ha rinniga ögon utan att den är sjuk, och då kan de få röda märken runt ögonen, svamp.
    Annars har katten kanske varit lite irriterad i ögonen så de runnit? Prova att tvätta med ljummet vatten när det blivit fläckar och försök sen hålla det torrt så mycket det går.

• yakuzapixel

Tycker du ska ringa till en veterinär. Om kattungen är vaccinerad har du nog inte så mycket att oroa dig för, då är nog det värsta det kan vara en ögoninflammation. Är den inte det måste du hålla koll så det inte är kattsnuva.

Som föregående talare säger, tvätta ögat försiktigt med ljummet vatten. Blir det inte bättre skulle jag säga ta tempen... Lycka till!

• faffner
    Det är en blanding av norsk/bondkatt.
    Nej kattungen är 8 veckor gammal, dess nya ägare som tingade den får vaccinera katten..

Jag undrar bara, vad det är. Om man kan hjälpa henne. Så hon inte har ont.

vad är kattsnuva..?
  • yakuzapixel

www.alltomkatter.se/article.asp&infogrp_id=9

Men så länge de andra katterna inte visar någonting är det nog inget att oroa dig för. Trodde du hade en nyskaffad kattunge hemma.

• iii

Har den inga andra symptom så tror jag knappast det är snuva. Den är säkert bara irriterad, kanske har legat på ett dragit ställe? Det är inte gult och så i ögat? Berätta det för nya ägaren sen så dom håller koll på det

• faffner
    iii skrev 2007-10-22 10:32:19 följande:
    Har den inga andra symptom så tror jag knappast det är snuva. Den är säkert bara irriterad, kanske har legat på ett dragit ställe? Det är inte gult och så i ögat? Berätta det för nya ägaren sen så dom håller koll på det
    Nej det är inte gult i ögat.
    Men det är gult under ögat, på själva pälsen pressis under.
    Som om det runnit gult..
  • faffner
    Nej inte vad jag märkt av så visar inte dom andra katterna något ...
    Där emot inte den här häller som det gäller, hennes lögon är klaröppna..
    Dock att det är lite rött runt om och att det runnit gult .
  • iii

Är det gult så är det veterinären som gäller, förmodligen en ögoninfektion som behöver behandling så snart som möjligt

• faffner
    iii skrev 2007-10-22 10:42:41 följande:
    Är det gult så är det veterinären som gäller, förmodligen en ögoninfektion som behöver behandling så snart som möjligt
    Ja det är gult under själva ögonen så att säga, typ som om det runnit från ögat.
    Dock är det bara lite rött runt ena ögat.. men hon är hälften vit på det ena ögat. så jag vet inte om det är så att det syns tydligare...

Läste om att de fanns nån med att köpa receptfritt på apotekt.
  • iii

Vet inte om apoteket har något, men hittar du nått så kan du ju prova. Men annars är det bäst att gå till veterinären, den nya ägaren blir nog inte så glad om de måste betala för en katt som inte är frisk

• faffner
    iii skrev 2007-10-22 10:47:52 följande:
    Vet inte om apoteket har något, men hittar du nått så kan du ju prova. Men annars är det bäst att gå till veterinären, den nya ägaren blir nog inte så glad om de måste betala för en katt som inte är frisk
    Har ringt även ringt till dom andra ägarna och sagt att den ena har irrtation i ögonen och att de kanske ä smittsamt.
    Jo men då blir priste betydligt mycket högre för katten om jag går till veterinär med dne ;)
  • iii

Ja men det är sånt man får ta. Katten kan ju inte gå runt med en infektion i 4 veckor till tills den är leveransfärdig.

• faffner
    Hr bokat tid hoss veterinären.. Dock inte förrens på torsdag eftersom jag inte har 1000 spenn att slänga fram i slutet på måndaden... Fattar inte att dom inte har sympati för djur. Går inte på fakutra de va de dummaste. Sen jeter det " att man missköter sina djur "
    ja inte fan kan man räkna med att ens katunge blir sjuk i slutet på månaden och sparar undan 1000 spenn :-S

Så jävla dåliga dom är alltså.
    och ja sa att de  va synd om kattungen som fan..
    Att jag gråter när ja tittar på henne för de e så synd om henne...
    men neee dååå faktura e ju livsfarligt...

• faffner
    yakuzapixel skrev 2007-10-22 09:53:19 följande:
    Tycker du ska ringa till en veterinär. Om kattungen är vaccinerad har du nog inte så mycket att oroa dig för, då är nog det värsta det kan vara en ögoninflammation. Är den inte det måste du hålla koll så det inte är kattsnuva. Som föregående talare säger, tvätta ögat försiktigt med ljummet vatten. Blir det inte bättre skulle jag säga ta tempen... Lycka till!
    Jag har tvättatögat och sedan haft i noviform två grr idag.
    Får se om det blir bättre. har även bokat tid hoss vett.
  • Elsans

Stackars liten! min ena katt hade liknanade när hon var liten fast på båda ögonen, de kladdade massor och hon var röd på insidan av det nedre ögonlocket. Vi gick till veterinären och fick ögondroppar utskrivna som tillslut fungerade, hon hade ögoninflammation. dock fick vi byta sort 3ggr innan vi hittade en som fungerade.

lycka till!

• faffner
    Åsa M A skrev 2007-10-22 18:21:17 följande:
    Stackars liten! min ena katt hade liknanade när hon var liten fast på båda ögonen, de kladdade massor och hon var röd på insidan av det nedre ögonlocket. Vi gick till veterinären och fick ögondroppar utskrivna som tillslut fungerade, hon hade ögoninflammation. dock fick vi byta sort 3ggr innan vi hittade en som fungerade.lycka till!
    Jag tror att det är vad min också har.
    Men jag köpte ögonsalva receptfritt fram tills läkar tiden som är på torsdag 10.30
Svar på tråden Kattungen röd runt om ögat.