• jenda

har ni alla haft dopklänning till era barn?

Vi ska döpa våran kille i juni och jag undrar om man måste ha dopklänning? vad kan man ha istället?

Jag skulle vilja ha en enkel stilren dopklänning i vitt linnetyg men min man tycker inte att man behöver dopklänning.

En annan fråga. Vår tilltänkta fadder är inte döpt och det måste man tydligen om man ska fadder. Kan de kolla upp sånt??
    Eller kan man "fuska" lite??

• Svar på tråden har ni alla haft dopklänning till era barn?
  • miafelix

vi hade dop klännig på vår son och vår tänkta fader var ej döpt så han fick inte vara..men på vissa ställen är dom inte så hårda ..så det kan gå-...

• alfaomega

Hejsan! Vi har köpt en stilren dopklänning i linne på www.minimundus.se
    i döpte i lördags. Hade en odöpt "fadder" som fick vara med på dopet men fick inget fadder brev. Men vi ville inte ha nån annan än han. Ska se om jag har nått kort på klänningen att lägga in i mitt galleri.

• Ladyn

Å vilken bra tråd! Jag undrar oxå över det där m dopklänningen, måste man ha det eller kan man tex ha några andra fina kläder eller typ kostymliknande? Skulle absolut kunna tänka mig att ha nåt annat på min son som kommer vara 5 månader när det är dax, men bara om det är ok vill säga. Kanske ska tillägga att vi även kommer att gifta oss samtidigt! Finns det någon annan som haft nåt annat på sitt barn än dopklänning?

• Palsternacka

Så här står det på Svenska Kyrkans hemsida www.svenskakyrkan.se ang. dopklänning.

"Dopklänningen är vit och oftast mycket lång, nästan som om man inte vuxit i den ännu. Klänningen kan få oss att tänka på hur det lilla barnet ännu saknar kunskap och erfarenhet av vad dopet står för. Senare i livet, hemma på sängkanten, i vuxen-barngruppen, i kyrkans barntimmar eller under konfirmationstiden ges den undervisning som hjälper oss att växa som kristna. I konfirmationsgudstjänsten ser man därför också ofta konfirmanderna iklädda vita kåpor - en symbol för den dopdräkt de nu vuxit i.

Dopklänningens vita färg påminner om den förlåtelse och renhet som Gud ger i dopet. Den talar om att den döpta är förlåten, upprättad av Gud och att hon har fått nya livsmöjligheter.

I de flesta församlingar kan man låna dopklänning. Vill man köpa en egen dopklänning till barnet får man vända sig till välsorterade barnkonfektionsaffärer, sy eller virka själv eller be någon göra det! I många familjer eller släkter finns en dopklänning som går i arv och vandrar runt i släkten. Ibland broderas dopbarnens namn och dopdatum på klänningen.

När ett större barn, en tonåring eller en vuxen döps kan finkläderna användas, gärna med något vitt inslag. En konfirmandkåpa kan faktiskt passa både en tonåring och en vuxen!"

Dopklänningen har alltså en viktig symbolik för den kristna tron men verkar inte vara obligatorisk, åtminstone inte för äldre barn.

• Ladyn

Ok, men finns det några andra som haft nåt annat än en dopklänning på sina barn?

• Palsternacka

Prata med prästen och fråga. Om det är okej så är det väl bara att köra på!

• Anne Yone

Jag hade iofs dopklänning på min son, men jag vet att när jag surfade runt inför dopet så hittade jag på ngn sida ett alternatin till dopklänning... Eftersom dom säljer det (den var bara avsedd för dop den med) så borde det ju avra ok!!

Men fråga prästen! Eller ring bara till pastorsexpeditionen och fråga ngn...

• 5 barn Waldenryd

jag har haft makens dopklänning till alla barna men jag tycker det är fint med annat också.
    sedan så är faddern till vårat bar inte döpt och det har inte kyrkan sagt nåot om och hon ska vara fadder denna gången med.
    Har aldrig hört talas om att faddern måste vara döpt. kolla upp det nograre för hos oss är det inget krav pch vi bor i Stockholm

• Alvi

Lilja hade en klänning från H&M - hon var jättefin.

Svar på tråden har ni alla haft dopklänning till era barn?