• Hercules

förskoleklass obligatorisk?

Är förskoleklass obligatorisk?
    Och om man ska bli lärare hur vet man vad barnen ska lära sig när? det finns ju såklart läroplaner och kursplan men där står det juinte att i ettan ska barnen lära sig om sten åldern i tvåan det osv. Hur vet man att man fått med allt

• Svar på tråden förskoleklass obligatorisk?
  • malinn

Förskoleklassen ligger under skolans läroplan Lpo 98 men jag har för mig att den inte är obligatorisk. Allt som man behöver veta om när dom ska kunna vissa saker osv. lär man sig under utbildningen.

• Snooze

Förskoleklass faller inte under skollagen och är därför "frivillig", men här vet jag att dom är väldigt angelägna om att alla 6-åringar ska gå.
    Och hur lärarna vet vad dom ska lära ut vet jag inte, utgår bara från att dom vet det

• Hercules

LPo98 finns inte antingen Lpfö98 eller Lpo94

• HOCHM

Jag har jobbat i förskoleklass, i min kommun, sigtuna finns en läroplan för 6-årsverksamheten. Kravnivåer som kommunens alla skolor skriver tillsammans. Ett par exempel: de ska kunna grundfärgerna, skriva sitt namn (rätta bokstäverna med men behöver inte vara i rätt följd), krypa, åla.

• lakrisalen

Inte obligatorisk men nästan alla barn går.

• malinn
    Hercules skrev 2007-10-22 09:53:44 följande:
    LPo98 finns inte antingen Lpfö98 eller Lpo94
    Sorry, såg att jag skrivit fel år på Lpo självklart ska det vara 94.
  • Bakeapple

Vi fick brev hem när killen var 6 år och fick välja om vi ville att han skulle börja i förskoleklass eller ettan direkt.

Svar på tråden förskoleklass obligatorisk?