• Alonia

Barnbidrag=inte jämnlikt!

Hej.
    Jag tycker att det e fel att barnbidraget automatiskt ska gå in på mammans konto. Det borde gå in på ett eget konto för barnet, där bägge föräldrarna har dispositionsrätt.
    Idag hör jag om många mammor som ser detta som "egna pengar" fast de har barnen varannan vecka & delar dagisavgifter & kläder. Killarna i fråga e ju chanslösa, även om familjerätten står bakom dem!
    Jag vet också flera killar med nya familjer som går miste om sina rättmätiga flerbarnstillägg på samma sätt & kan inte göra ett skit åt det.¨
    En mamma vägrar låta sin son, som går i 7:an få en del av barnbidraget (som hämnd mot pappan) & kräver ändå pengar av pappa till kläder

ALLA ni mammor som beter er så här, SKÄMS PÅ ER!

• Svar på tråden Barnbidrag=inte jämnlikt!
  • Dora

Jag fick en lapp där jag skulle fylla i vilket kontonummer jag ville ha in pengarna på. Jag kunde alltså ha anmält pappans eller ett gemensamt om jag ville. Att lappen kommer till mamman beror ju på att ingen vet vem pappan är tills man varit på familjerätten. (om mna inte är gift)

♥ Indra -03 & Tilde -07 ♥
  • Rulltrappa

ehm, ja men då är det väl ojämlikt (ingen "n") att barnet automatiskt får moderns efternamn och att modern har enskild vårdnad från födseln?

i jakten på milimeterrätvisa verkar det glömmas bort att det är svårare att bevisa ett faderskap än ett moderskap...

• HOCHM

Jag tror faktiskt att dom har ändrat på det.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnbidrag/

Men jag förstår din reflektion. Det som kan göra mig förbannad är att många mammor tycker att mamman alltid är viktigast. Många tycker att det är en självklarhet att mamman ska ha vårdnaden enbart för att dom är just mamman vid en separation. Vad är det som säger så? Själv tycker jag att pappan är precis lika viktig för barnet som mamman.

• Baby Animal

Det är väl där barnet är folkbokfört?

Som pappa får man väl engagera sig då och kräva halva barnbidraget? Skiter man i att säga något får man ju skylla sig själv.

Kanske ska tillägga att jag får halva barnbidraget, sätter över halva till pappan som har vår dotter varannan vecka.

• Alonia

Jag gör likis, tycker att det borde vara så per automatik, så att såna här problem inte uppstår... De jag känner har ju varit till familjerätten ang dett men även att familjerätten tycker lika, så KAN mammorna i fråga skita i det så länge man inte drar det mot domstol & vem har råd med det?

Baby Animal skrev 2007-10-22 10:31:58 följande:

Det är väl där barnet är folkbokfört?Som pappa får man väl engagera sig då och kräva halva barnbidraget? Skiter man i att säga något får man ju skylla sig själv.Kanske ska tillägga att jag får halva barnbidraget, sätter över halva till pappan som har vår dotter varannan vecka.
Svar på tråden Barnbidrag=inte jämnlikt!