• Toukka

Fler som är sjukskrivna pga illamående?

Finns det någon annan här på FL som är sjuskriven pga illamående.
    Jag är nu i vecka 8+6 och var tvungen att sjukskriva mej idag då det har varit en jättejobbig helg med konstant illamående. Har nästan inte fått behålla nåt alls sedan i fredags.
    Jag vet ju att det finns fler där ute som mår illa men är ni hemma pga det? Känner mej ensam! Dåligt samvete för att jag måste stanna hemma :(

• Svar på tråden Fler som är sjukskrivna pga illamående?
  • buffybus

äh det ska du inte ha...jag blev sjukskriven 2 veckor för kräkningar... det är ju inte riktigt roligt o jobba med illamående...

hoppas det blir bättre...

BF 11 feb
  • amasonas

ja! jag var sjukskriven i 3 veckor (drabbas av hyperemesis under mina graviditeter) MEN fick det INTE godkännt av försäkringskassan....så det var hejdå nästan en månadslön....*surt* Vågar inte vara sjukskriven nu fast jag skulle behöva det....

Jamie030405 Anton060524 BF April-08
  • buffybus

jag var ju sjukskriven för hyperemesis...det blev godkänt...konstigt.... men jag vet inte om det kan bero på vilket jobb man har med...jag är brevbärare och kräktes plötsligt utan förvarning...kräkte i postbilen och massa sånt...blää--

BF 11 feb
  • Toukka

tina G
    Fick du inte godkännt från FK? Fy vad det kan bli fel ibland! Att inte få sjukpenning pga graviditetsillamående var väl det dummaste jag hört! Graviditet är förståss ingen sjukdom men när den ger en komplikation som gör att man bara kräks så är man väl ändå sjuk då, tycker jag. Känner såmed dej! I vilket landsting fick du inte igenom detta?

• Toukka

buffybus
    Jag fick också godkännt av FK när jag var sjukskriven pga hyperemesis vid förra graviditeten.
    Nu är väl det värsta att jag har precis börjat jobba på nytt ställe (närmare sagt för 3 veckor sedan) och måste redan vara borta. Har nu berättat för arbetsledaren varför jag sjukskriver mej för det känns bättre än att hitta på nåt. Är dock rätt så orolig över hur chefen ska reagera. Arbetsledaren ska berätta för honom. Jag har dock fast anställning så det är ingen fara ur den synpunkten. Har bara ångest för vad folk ska säga.

• sasa88

är också sjukskriven pga hyperemesis men mår just nu bra tänkte dela med mig om hur jag gjorde för att må bättre.
    efter att ha varitinskriven 6gånger på sjukhuset redan i v.15 så började jag tänka efter vad som kunde sätta igång det om det kunde vara något jag åt och kom fram till att varje gång jag hade behövt åka in hade jag ätit/drukigt mycket med Laktos så jag föreslog för min läkare att jag skulle prova vara laktos fri och det funkade(peppar,peppar ta i trä) har nu gått ett bra ta utan att spy och kunnat vara hemma istället för ligga inne så tänk efter vad ni äter innan allt kräkandet börja och kanske det är orsaken för ert hyperemesis med.

Önskar bara att jag hade kommit på det i min förra graviditet med så man hade sluppit spy hela den graviditeten....

Jamie ska få ett syskon =)
  • Mejasmorsa

En till med myyycke illamående. jag har inte varit inne för det, bara provat tabletter som inte hjälpte mig alls. Idag får det bli att testa armbanden från apoteket. Idag pallrade jag mig till jobbet men jag vet inte om jag orkar med detta hela dagen nu. Rast nu iaf Är det någon som privat armbanden?

• buffybus

vad skönt =)  kan ju ha varit det... man vet ju aldrig...

BF 11 feb
  • buffybus

jag har provat både armbandet och åksjuk tabletter inget hjälpte mig....

jag tyckte armbanden va obehagliga och tryckte för mycket..gillar inte sånt som klämmer in i huden..usch..

BF 11 feb
  • Toukka

Jag provade armbandet under förra graviditeten och då hjälpte det inte. Nu har jag inte provat. Har provat med Postafen som hjälper efter en lång stund, blir dock väldigt trött och lullig av det så jobba funkar inte. Provade även Lergican comp för att se om det skulle gå att jobba med det. Funkade så där i 4 dagar sen kom illamåendet för mycket igenom. Är nu hemma och tar Postafen och det går hyfsat. Har dock inte vågat äta nåt ännu idag, kunde inte behålla vattnet jag drack imorse :(

Svar på tråden Fler som är sjukskrivna pga illamående?