• Anonym (hsa)

Lön på statlig myndighet kontra privat företag?

Jag undrar om någon kan ge mig en fingervisning om lönerna på en statlig myndighet jämfört med på ett privat företag? Och vilka förmåner man har om man jobbar statligt?

Specifikt undrar jag om IT-branschen, så om någon har erfarenhet av det är det bra, men vill gärna veta rent generellt också.

• Svar på tråden Lön på statlig myndighet kontra privat företag?
  • Aunt Molly

Som statlig anställd har man lite lägre löner men bättre förmåner. T.ex. burkar statligt anställda ha mer semester (ca 30 dagar per år när man är i 30-års-åldern vilket ju är en vecka mer än på många privata företag), fri sjukvård och fria läkarbesök, tillägg i föräldraförsäkringen med upp till 90% osv.

Prvata företag har ju ibland liknande förmåner men oftast inte riktigt lika bra, men då är ju lönerna lite högre istället! Jag som är civilingenjör räknar med att det skiljer ca 2000-4000 i månaden i lön.

Jag har jobbat både statligt och privat och trivdes bättre statligt! Det är tryggt och säkert och bra förmåner. Fast om man hellre vill tjäna multum och göra karriär med hög lön så är näringslivet bättre. Men man förväntas ju jobba mer och hårdare också!

• smillis06

du har rätt till en betald friskvårdstimme per vecka. Friskvårdsbidrag med 1000 kr. Betalda tandläkar- och läkarbesök. Två flyttdagar per år. 5 betalda studiedagar per år (om du pluggar på högskola). Ingen övertid, flextid. Mer semester och inte lika stor press på att prestera i överflöd...det var nog allt jag kom på. Jo just det, barn ses som positivt och de skiter fullständigt i om du är i fertil ålder.

• Anonym (hsa)

Tack för era svar!

Har hittat ett jobb jag är inresserad av som är motsvarande det jag har.
    Är lite trött på min nuvarande arbetsgivare så det kanske kan vara värt att riskera backa några tusenlappar för att få andra bättre villkor.

Svar på tråden Lön på statlig myndighet kontra privat företag?