• flipperkulan

Rökt lax i lasagne?

Hej!

Man ska ju inte äta rökt och gravad lax som gravid...
    Gäller det även om den är tillagad och varm?

Är så sugen på lasagne och eftersom sambon och jag inte äter kött, men fisk och skaldjur, gör vi med spenat och lax i.

Så min fråga är då: Ska man undvika laxen (rökt) i lasagnen?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Rökt lax i lasagne?
  • Tamara

Tillagad måste ju gå bra, bakterierna dör ju i värmen.

• Toukka

Jag har ätit kallrökt lax i paj. Rätten var i ugn en god stund så jag tyckte att det skulle gå bra att äta. ´De möjliga bakterierna ska väl då av upphettning, tror jag. Det var en kompis som bjöd och jag ville inte avslöja nåt då ännu.

• fia sthlm

allt dör vid upphettning har jag läst

• annca

Varmrökt lax ska ju vara OK ändå, det är kallrökt man ska undvika, liksom allt gravat coh lufttorkat.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • flipperkulan
    annca skrev 2007-10-22 11:18:03 följande:
    Varmrökt lax ska ju vara OK ändå, det är kallrökt man ska undvika, liksom allt gravat coh lufttorkat.
    Ok.. får försöka hitta varmrökt då.. Tror bara jag sett kallrökt. Ska ut i affärerna och kika sen
  • mapo51

Eftersom laxen tillagas i ugnen (i lasagnen) så dör ev listeriabakterier då så det är inga problem att äta det.

• Mizzz

Det är ju inte just att den äör rökt som gör att du inte kan äta den utan att den inte är tillagad (med värme)... När du tillagar den i ugn (lasange) så blir det ju ingen skillnad på att använda rökt som att använda vilken lax som helst..

Med andra ord.. Det är helt ok!

Linus 2007-04-21
  • Mizzz
    annca skrev 2007-10-22 11:18:03 följande:
    Inte enl SVL:
    "Undvik dessutom varmrökt eller kallrökt fisk, främst vakuumförpackad. (se Skadliga bakterier och parasiter)"
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    Linus 2007-04-21
  • flipperkulan

Men den här som vi tänkt ha i lasagnen är vakuumförpackad men det är ok då om man har den i ugnen va?

• soso

Det är helt lungt om du tillagar laxen i ugn. De farliga bakterierna mm dör vid 70 grader. Är det upphettat till det så är det inga problem alls att äta, ovasett hur tilllagat (eller ej) det var innan det lagades i ugnen.

• flipperkulan
    soso skrev 2007-10-22 12:32:13 följande:
    Det är helt lungt om du tillagar laxen i ugn. De farliga bakterierna mm dör vid 70 grader. Är det upphettat till det så är det inga problem alls att äta, ovasett hur tilllagat (eller ej) det var innan det lagades i ugnen.
    Tack för era svar! Skrattande
  • Tinkerbelle

Det är helt ok om den tillagas! Det är bara om du tänkt äta den rakt upp och ner som den kan vara farligt....

Från SLV http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12554&epslanguage=SV

Fisk och skaldjur

Fisk är näringsrik mat. Fisk från vissa fiskevatten innehåller dock förhöjda halter av miljögifter och denna fisk bör man äta mer sällan eller helt undvika när man är gravid. Annan fisk kan man äta normala mängder av. Variera valet av fiskart.

I en del fisk kan det också finnas skadliga mikroorganismer. All fisk är säker ur bakterie- och parasitsynpunkt om den upphettas till rykande het (70°C). Däremot försvinner inte miljögifter vid tillagningen.

Från SLV

Med bebis i magen!!! Gravid i v. 25!
Svar på tråden Rökt lax i lasagne?