• Lillevida

Kan mkt fostervatten tyda på kromosomavvikelser?

Fick ju ett ganska dåligt resultat på serumprovet 1/330. Valde ändå, att inte gå vidare med Fvp. Var hos Bm idag, o mitt sf mått har skjutit i höjden. Den fäljer sin egen kurva, men ligger över de normala.

Läste nu här, att de kan tyda på kromosomavvikelser. Är nu orolig igen, pga mina dåliga siffror, o detta. Nån som vet om detta stämmer?

• Svar på tråden Kan mkt fostervatten tyda på kromosomavvikelser?
  • Annicapannika

Mycket fostervatten KAN tyda på att bäbis på ett eller annat sätt inte mår bra. Det kan väl vara kromosomavvikelser eller andra saker som till exempel hjärtfel. Men det kan också vara så att livmodern ligger långt fram och det i sin tur ger stort sf mått. Jag var enorm med nr två och jag fick gå på extra ul, det visade ingenting.

Dina siffror kanske inte var fantastiska, men tänk ändå på vilken risk det är att något är fel, 330 friska bäbisar måste födas på en sjuk, det är väldigt många det..... men kan du inte fråga om du kan få ett extra ul??

Lycka till!

• Annamaja

hej. Jag har legat långt ovanför den normala kurvan både när jag väntade sonen och nu. Jag tror inte att du behöver vara orolig för sf måttet. Serum prov är jag dock tyvärr inte något insatt i.

• Blossi

Måste bara rätta till en sak som jag såg någon skrev. Det är inte så att 330 bebisar måste födas utan kromosonavvikelse för att en ska ha kromosonfel. Det betyder: Att oddsen för att just du ska få en bebis med kromosonfel är 1 delat med 330 vilket ger ett procenttal. Hoppas du förstår vad jag menar...

• Lillevida

Blossi: Förtydliga dig är du snäll!! Trodde oxå, att de var så, att jag skulle kunna föda 330 barn o att ett av dom då kanske hade Ds

• Blossi

www.vardguiden.se/Article.asp

Det jag menar är att det barn som har kromosonfel inte nödvändigtvis behöver vara nr 331. Det kan vara nr 1. Svaret ska alltså tolkas som en risk i procentökning. Risken för att det är kromosonfel är alltså ett procenttal...

• Lillevida

Jasså, ja ja.. Jo de förstod ja. Har ändå sagt de här hemma att, tänk om de bestämmer sig för att vara nummer ett. Som väl är, så har inga avvikelser synts på nåt av alla UL,en, tom för långa lårben, så man borde kanske inte oroa sig, men man är ju sån, tyvärr..

• Röda

För mycket fostervatten kan tyda på att fostret inte filtrerar (sväljer o kissar ut) vattnet helt.

Det har funntis en tråd under "grav.komplikationer" med gravida med för mkt fostervatten men inte barn med kromosomfel. De vet nog mer.

• Lillevida

Jo, jag vet att de kan tyda på missbildning i mag/tarmkanalen, men de borde väl synts tidigare isåfall.. Har gjort både rutin UL, o ett UL i v 23. Då borde de ju varit mkt vatten redan då?? O i v 24, när Bm mätte magen. Borde ju varit stort Sf mått då..

• Röda

Ja, förlåt, nu såg jag din andra tråd. Hittar inte tråden i grav.kompl. den var igång för några veckor sedan.

Vad ser man just nu? Allt syns kanske inte på rutin-ul.

Själv har jag en solskenshistoria ang barnets tarmfel o mycket fostervatten. Men jag tror inte den lugnar dig just nu.

Svar på tråden Kan mkt fostervatten tyda på kromosomavvikelser?