Varför är min son så mammig! (Pappa är ju jättebra och dessutom föräldraledig)
Hej!
Min son som är 15 månader föredrar ALLTID mig framför sin pappa. Det har börjat kännas lite betungande för mig (och tråkigt för pappan). Jag och pappan blir irriterade på varandra, jag för att jag tycker att det känns tufft att hela tiden ta allt ansvar, han känner sig utstött och blir ledsen för att han inte räcker till för sonen.
Sonen vill exempelvis att jag ska byta blöja (igår GALLSKREK han när pappa bytte på honom). Jag måste alltid natta, jag ska ge välling, mata, trösta om han slår sig, etc. Dessutom måste jag ALLTID ta honom på natten, annars blir det ramaskri och omöjligt att få honom att somna om.
Till saken hör att jag jobbar och papan är föräldraledig (sedan 5 månader). Så det är pappan som tillbringar mest tid med sonen. När jag inte är hemma går allt jättebra. Pappa kan då lägga, trösta etc. Men så fort jag är hemma så SKA sonen bara till mig så fort det är något. Jäteorättvist! Pappan är dessutom en superpappa som läser saga, leker, pussas, kramas.
Jag funderar på hur jag ska tackla detta på bästa sätt. Oftast tänker jag "äsch, han saknar väl mig när jag är borta på jobbet hela dagarna, han vill väl ta igen allt då när jag är hemma". Och så gör jag honom till viljes. Lägger honom, byter på honom, bär honom. Men ibland känner jag bara "näe nu vill jag faktskt äta upp maten för en enda gångs skull! Nu får han faktiskt vara hos pappa (som har ätit upp maten)." Men då får jag sedan dåligt samvete för att han kanske känner sig bortstött av mig, och att det gör att han klamrar sig fast ännu hårdare och blir ännu mammigare.
Någon som känner igen sig eller har noga kloka tankar att dela med sig av?