• MrsWa

Mumsigt fikabröd för diabetiker?

Hej!
    Jag ska bjuda en vän som har diabetes på fika. Vill att det ska vara nåt riktigt smarrigt, inte smörgåsar utan typ tårta eller bakelse av något slag. Kan någon ge mig tips på recept och så? Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Mumsigt fikabröd för diabetiker?
  • annca

Smulpaj!

4-6 äpplen skurna i tunna klyftor. Lägg i en smord pajform.

Blanda ihop till en smulig deg
    1 dl vetemjöl
    1,5 dl havregryn
    100g äkta smör
    2 tsk socker

Smula degen över äpplen och grädda ca 20 min i 225 grader mitt i ugnen.

Servera hemkokt marsansås till (Finns pulver utan socker)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • MrsWa

tack!
    smulpaj tänkte jag inte på, det var väldigt lite socker i! Blir det ändå lika gott?

• annca

Gjorde den i helgen och det behövdes inte mer socker, nej.
    Fast det beror ju lite på hur mycklet smak och syra det är på äpplena! Man kan ju pudra över lite kanel och lite lite vaniljsocker över äpplena om man vill.

• MrsWa

jo det är klart. men det borde ju funka med blåbär också? eller tror du att det är för tunn smak på blåbär? jag har hallon i frysen också men smulpajer med hallon brukar bli så vattnigt.

• annca

Blåbär borde funka (De gör en blåbärssmulpaj på Playhouse Disney som Lillskruttan är så faschinerad av...)
    Där har de dock lite vaniljsocker i degen också.

• MrsWa

ja men då ska jag prova det där receptet! pajen ska dessutom bli glutenfri så det ska bli intressant att baka den! tack för hjälpen!

• mian7373

Du kan också ta sötningsmedel istället för socker och strö över. Det finns flera sorter, Canderel, Hermesetas och vad de nu heter.

Svar på tråden Mumsigt fikabröd för diabetiker?