Ngn som har ett gott Pizzasallad recept!?
Heej! Vill ha ett GOTT recept på pizzasallad,tycker alltid den blir såå tråkig den som jag gör..
Heej! Vill ha ett GOTT recept på pizzasallad,tycker alltid den blir såå tråkig den som jag gör..
jag köper saladen på pizzerian..är lite lat...men du gjorde mig jätte sugen på pizza nu....
Jag har faktiskt aldrig provat göra pizzasallad själv.
Jag brukar göra en annan sallad med vitkål, morötter och purjolök som smakar i samma stil som pizzasallad. Super gott!
Och mamma brukar göra en vitkålssallad med dill och örtsalt... Också gott.
Men inget av dom är vad du letar efter egentligen så.. *svammelmaja*
Tack för era svar! Ska göra en ikväll så den kan stå sig ett tag..funderar på prova me purjolök!
Slå kokande vatten över kålen så den mjuknar en aning. Häll över dressingen medan kålen är varm, så den får kallna och gotta till sig i den. Vitvinsvinäger, lite olja, svartpeppar, salt och oregano brukar jag ha.
Man kan också knåda kålen i stället för att slå vatten över den. Blanda kålen med dressingen och knåda och krama ordentligt en stund. Inte bra om man har småsår på händerna dock
Oki ska hälla över kokande vatten!tack tack frö tipset!
Som majram säger...strimmla kålen fint..slå över vattnet och låt rinna av. Sedan blandar jag i inlaggd paprika, vinäger, lite olija (vanlig ej oliv), salt och massa svartpeppar. Vi brukar göra en stor laddning och ha till middan flera dagar...den håller sig 3-5 dagar i kylen med tätslutande lock.
Kokande vatten funkar toppen har själv provat många gånger. Brukar göra en variant med fransk senap (dijon eller hur det stavas) Lätt creme faich salt svart peppar och vitkol. Jätte gott.
Vitkål
rödpaprika
ättika
svatpepper
vatten
och lite socker o olja
så har du pizza sallad som på pizzoriorna.
LYCKA TILL C
Finns en jättebra pizzasallads "dressing" - alltså färdigblandad kryddblandning med vinäger osv från Druvan - får verkligen salladen att smaka riktigt. Bara att blanda i kålen med lite svartpeppar och olja.
Pizzasallad
Här är ett jättegott recept, fast den blir godare om den får stå och dra.. Helst ett par dagar, men det kanske du inte har tid med... Hur som helst, här är receptet:
Koka:
1 dl olja
1 dl vinäger
1/2 dl vatten
1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
Häll över 1/2 strimlat vitkålshuvud, tillsätt grovmalen svartpeppar efter behag..
Låt stå och dra...
Jag hade också i strimlad, ugnsbakad röd paprika (Man kör en paprika i ugnen under grillen tills den är alldels svartfläckig och tar bort det svarta skalet när den kallnat) Då blir den ännu godare!