• Copy Cat

Kötiderna i Sverige för adoption genom AC/BFA? Någon??

Står som adoptionssökande hos AC och BFA. Jag undrar nu om någon vet kötiden i Sverige för att få adoptera från Indien genom AC och BFA?

Undrar även kötiden i Sverige för adoption i Bolivia genom BFA?

Någon som vet på ett ungefär? Ett år?? Två år??

Kram kram

• Svar på tråden Kötiderna i Sverige för adoption genom AC/BFA? Någon??
  • snökatt

Som jag fattar det så är det ingen eller mycket kort kötid(under halvåret?) för att skicka till Indien via BFA. Vet inte hur det är med Bolivia eller AC.

• hjärtrud

Vi har varit kömedlemmar i mer än 6 månader i BFA-a och vi har nu ca 10 familjer före oss i kön till Indien. Däremot kan ju några falla ifrån (skickar till andra länder eller genom andra organisationer) och andra kan komma till (de som nyligen fått medgivande men har längre kötid). Oförutsägbart alltså men en liten vink om ungefärlig kölista.

• snökatt

Ok. Ja det står bara "kort väntetid" på Indien i BFA:s senaste medlemstidning och i nummret innan det så var det ingen väntetid, så det verkar ju svänga en del. På Bolivia står det att väntetiden ligger på ca 12 månader(kollade nu).

• Copy Cat

Tack alla snälla för att ni svarat=).

järtrud; Du skriver att ni stått i kö i sex månader och att det är tio stycken före er. Då vet ni med andra ord inte när ni får göra klar era handlingar och skicka iväg dem? Ingen hum iheller?

Finns det fler som vet någonting om kötiderna i Sverige??

• Åsa76

hej!
    Kö tiden till Bolivia via BFA är i Sverige är i nu läget 12-18 mån innan man kan skicka papper.De skall ju efter årskiftet även förnya sin akturisation för Boliva som kanske kommer att kön blir lite längre.
    MVH åsa

• Ethi

Om du är (sökande)medlem i AC så kan du se kötiderna! Du bara loggar in och går in på Indiens sida så ser du där den aktuella kön under en egen länk. Då kan du se vart du skulle hamna genom att jämföra ert sökandemedlemsnummer med de som aktivt köar. Det var ett tag sen jag var in där och jag kan inte gå in via den här datorn, men då när jag var in så hade vi varit framme i kön med ködatum sen 1,5 år tillbaka. Med råge, har jag för mig. Jag minns att jag blev förvånad att kön inte var längre... Men jag kan minnas fel och det kan ha ändrats sedan dess.

• hjärtrud

Copy cat,
    Det kanske inte är riktigt rätt, vi har varit medlemmar sedan mars men fick medgivande 11:e september så vi har ju inte varit aktiva kömedlemmar så länge. De skulle höra av sig när vi hamnade överst på listan men jag tyckte de sa att de nyss skickat några ansökningar så nu dröjde de ett tag till nästa omgång,typ. Vi har alltså inget hum alls tidsmässigt.

Svar på tråden Kötiderna i Sverige för adoption genom AC/BFA? Någon??