Fetaost laktosfri??
Ja som rubriken lyder.
ska jag göra paj med fetaost men blev osäker på om fetaosten är laktosfri. ska göra till en vän!
Ja som rubriken lyder.
ska jag göra paj med fetaost men blev osäker på om fetaosten är laktosfri. ska göra till en vän!
Det finns något som Vailo har gjort som heter sallads ost av feta karaktär.. typ så ... Vanlig fetaost är inte laktosfri
riktig feta ost som är gjord på getmjölk är laktosfri.
annars är det valios som gäller
Det står väl på ingredienserna!!!
Den innehåller ju pastöriserad mjölk
Nu vet jag ju itne vem som ska äta pajen, men en del laktosintoleranta tål en del laktos. Och om jag itne minns fel så har fetaost ganska låg laktoshalt.
Laktosfri Salladsost180 dl
En laktosfri salladsost som är lika god i en grekisk sallad, som smaksättning i kalla såser eller röror till bakad potatis. Den krämiga konsistensen gör att den är god att mosa på en smörgås med ett salladsblad och lite röd lök. Låt nyfikenheten leda dig och finn nya sätt att använda salladsosten på.
Så står det om valios.
Fru Humla: Bra att veta att vanlig Feta är laktsofri.. det trodde inte jag....
Nä, pikkuenkeli, jag tror tvärtom-färskost har mycket laktos.
Fru Humla skrev 2007-10-22 18:23:02 följande:
Detta säger livsmedelsverket:
Laktos finns i all slags mjölk, både modersmjölk, ko-, buffel-, åsne-, get- och fårmjölk. Det är laktosen som ger mjölken dess söta smak (=mjölksocker). Det är en s.k. disackarid som består av två olika sockermolekyler, glukos och galaktos. Personer som är laktosintoleranta bör därför välja produkter som är laktosreducerade alternativt laktosfria för att slippa symptom. Hårdost och ost som mozzarella och fetaost innehåller små mängder laktos, eftersom den går bort med den vassle som pressas ur osten vid tillverkning. Däremot innehåller mjukost och framförallt messmör en del laktos. Messmör t.ex. tillverkas av den vassle som pressats ur ostmassan.