• AnTiMiFi

Vattkoppor! Tips för att lindra klådan?

Hej!

5-åriga dottern har vattkoppor, vi är inne på den tredje dagen och det har börjat klia nåt så hemskt. Tips för lindring tas emot tacksamt.Aloe vera gel och potatismjöl är det som jag har testat än så länge.
    Mvh Anna

• Svar på tråden Vattkoppor! Tips för att lindra klådan?
  • Baryk

Ha tunna, mjuka kläder, gärna med långa armar o ben, så blir det lite svårare att klia. Sov utan täcke - det blir varmt o kladdigt om man har täcket på sig...

• zenna

a-fil eller potatismjöl har jag hört ska lindra

• helle 73

badda med alsollösning.. =) funkat på mina barn..

• josmoel

Vattenbad med bikarbonat i lindrar gott
    Om det blir outhärdligt: Ring akuten och förklara läget så får bör ni få komma in och hämta klådstillande.
    Lycka till!

Härliga tider, strålande tider
  • AnTiMiFi

helle 73 skrev 2007-10-22 18:54:43 följande:

badda med alsollösning.. =) funkat på mina barn..
    Alsollösning har jag inget hemma får åka till apoteket i morrn, klorhexidin funkar det på vattkoppor? vet att vi köpte det när hon hade svinkoppor förra året men det är ju inte riktigt samma sak.
  • miamu

Min dotter har också vattkoppor. På apoteket rekommenderade de kylbalsam så det ska jag prova när det väl börjar klia på min lilla loppa.

• helle 73

njae.. det lindrar inte klådan.. men det e ju inget farligt att prova.. Som ovanstående skrev Badda med vatten tills i morgon.. Hoppas hennes klåda lägger sig snabbt..

• AnTiMiFi

Tack för alla bra tips! man lider ju så med sitt barn! om man kunde så skulle man byta direkt.Hoppas hon får sova i natt min lilla stumpa.

• NeA 84

prata med bvc el vc och be om aerius. min son fick den. det är eg en allergi medecin. men den funkade mot klådan. han hade inga besvär alls när han fick medecinen

Adam 020715 Gabriel 051130
  • NeA 84

den är rätt ny medecin. inte testad så mycket på barn med vattenkoppor, men den funkar super!

NeA 84 skrev 2007-10-22 19:25:56 följande:
    prata med bvc el vc och be om aerius. min son fick den. det är eg en allergi medecin. men den funkade mot klådan. han hade inga besvär alls när han fick medecinen
  • AnTiMiFi

NeA 84 skrev 2007-10-22 19:27:27 följande:

den är rätt ny medecin. inte testad så mycket på barn med vattenkoppor, men den funkar super!
    Ok, det ska jag absolut göra. Tack så mkt för tipset!
  • Berith69

Vi fick Tavegyl till våra båda killar. Det är en gammal allergimedicin, den sorten man blir trött av, så på BVC rekommenderade de oss att ta hela eller större delen av dygnsdosen på kvällen, dubbel effekt... både klådstillande och tröttande. Fungerade jättebra på stora killen, men lillebror tillhörde tydligen de som blev oroliga av Tavegyl, så han fick bara två kvällar, sedan fick vi klara oss med kylbalsam.

Lycka till! Hoppas du hittar något som fungerar!

• NeA 84

eg skulle min son fått tavegyl, men det fanns inte inne på apoteket i vår stad. så därför fick han aerius (som har mindre biverkningar). dom fungerar lika tror jag

Berith69 skrev 2007-10-22 20:43:33 följande:
    Vi fick Tavegyl till våra båda killar. Det är en gammal allergimedicin, den sorten man blir trött av, så på BVC rekommenderade de oss att ta hela eller större delen av dygnsdosen på kvällen, dubbel effekt... både klådstillande och tröttande. Fungerade jättebra på stora killen, men lillebror tillhörde tydligen de som blev oroliga av Tavegyl, så han fick bara två kvällar, sedan fick vi klara oss med kylbalsam.Lycka till! Hoppas du hittar något som fungerar!
Svar på tråden Vattkoppor! Tips för att lindra klådan?