• cokie

Förslag på tre rätters middag!

Hej! Vi ska bjuda våra föräldrar på mat om några helger. Någon som har några goda recept att bjuda på?

Gärna rätter som man kan göra iordning i förväg, så man slipper stressa ihjäl sig när gästerna är här..!

/ karin

Fick en liten Mio den 28/2!!
  • Svar på tråden Förslag på tre rätters middag!
  • Pikku Enkeli

Skagenröra på brödskiva till förrätt, plankstek till huvudrätt, choklad- och hallonmousse till efterrätt.

• Xay1de

Förrätt: Avokado-och äggröra med räkor på toast (koka ägg, hacka dem, blanda med stavmixer tillsammans med avokado, rör i räkor och lite grov senap efter smak...Mumma!) lägg upp på rostat bröd. Man kan droppa i lite citron så att inte avokadon blir mörk om man vill förbereda innan.

Varmrätt: Någon typ av helstekt kött i ugn (sånt kött kan oftast ätas kallt också, funkar lika bra. Då behöver man inte stressa lika mycket. T ex fransyska, tjälknöl eller en rejäl viltstek om du har). Servera med potatisgratäng. Den kan du ju förbereda i förväg och bara slänga in i ugnen en stund innan gästerna kommer. Sen är ju en god grönsallad aldrig fel heller.

Efterrätt: Mixa vaniljglass, kokosmjölk och lite lime till en jämn smoothie-smet. Servera i highball-glas, gärna med en liten kvist mynta uppe på toppen.

• cokie

Tack för tipsen!!

Avokado-röran lät ju super god, den får det nog bli till förrätt ! Dom andra måste jag nog fundera på..

Helstekt kött och potatisgratäng lät ju perfekt, men jag tror mamma skulle laga det i helgen så det kan jag ju inte bjuda på då..

Gärna mer tips!

• cokie

PUFFAR LITE::

• grynet80

Lasagne till huvudrätt? går bra att göra innan o frysa, sen vips in i ugnen när gästerna kommer.

• Linny

Huvudrätt: Helstekt oxfilé som du innan har penslat med olivolja och rullat i torra kryddor (rosmarin, basilika, timjan, salt och peppar). Till det en gudomlig slät sås med bl.a. vermouth, cremefraiche, mängder färsk basilika, smör osv. Man kokar upp osv och mixar helt slät. Ätes med halva ugnsbakade bakpotatisar med salt, peppar, timjan på eller med färsk tagliatelle. Mums! Recept finns i min blogg.

• Linny

Helstekt hjortfilé eller rådjursfilé.

Ugnsrostade rotfrukter: Små hela potatisar med skal (delikatesspotatis), bitar av morot, palsternacka, vitlök, charlottenlök. Blanda allt i en ungsfast form. Ringla över olivolja och lite honung. Ungsbaka på 200 grader. Salta och peppra.

Till det kan man tex. ha en pumpapuré med vit tryffel i. MUMS!

• kärleksmumsan

Som varmrätt är stekta fläskfilemedaljonger på en spenatbädd i ungsäkerform med bearnesås som täcke. gratinerat i ugn supergott !!

• Önskan

Förrätt: något som går snabbt, exempelvis en bruschetta
    www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=822&tlfo=0

Varmrätt: Kreolskans söndagsgryta som är gryym om du lagar den dagen innan. Ha ris och sallad till.

www.tasteline.com/default.ns&lngUserID=26926&view=mydoc_detail&intDocID=1933

Varför inte en härlig Gino till efterrätt såhär på hösten? Du kan ju ta bär bara eller den frukt du gillar, slänga på mycket riven, vit choklad (ev kokos oxå) och in i ugnen och gratinera. Vaniljglass till, hur lätt och snabbt som helst!

• Agni

Jag kan i alla fall tipsa om en jättegod potatisrätt, Krämig gräslöksPotatis! Skala och klyfta 8-10 potatisar. Lägg på en smord plåt, häll över ca 3 dl mellangrädde och strö över svartpeppar och salt. Grädda i ugnen i ca 30-40 min. Känn med en gaffel eller så när potatisen är mjuk, tiden i ugnen varierar lite beroende på hur tjocka klyftor man gjort. När det är fardigt klipper du över en hel kruka gräslök! Hur gott som helst!!! Servera till vilket kött som helst egentligen

Jag är så jävla grym
  • cokie
    Önskan skrev 2007-10-24 12:18:12 följande:
    Förrätt: något som går snabbt, exempelvis en bruschettawww.tasteline.com/default.nsätt: Kreolskans söndagsgryta som är gryym om du lagar den dagen innan. Ha ris och sallad till.www.tasteline.com/default.nsör inte en härlig Gino till efterrätt såhär på hösten? Du kan ju ta bär bara eller den frukt du gillar, slänga på mycket riven, vit choklad (ev kokos oxå) och in i ugnen och gratinera. Vaniljglass till, hur lätt och snabbt som helst!
    Ja, bruschetta är ju jättegott! Det kanske jag kan göra ! tack!
  • brummagumman

Potatis- och västerbottenpaj är mumma! Habanerosås är jättegott till både rött kött och kyckling om man gillar hetta i maten.

Svar på tråden Förslag på tre rätters middag!