• Lärarstudent

Ger alla havrix till ettåring...??

Vi har bokat tid nu för vaccinet till vår ettåring,åker om en månad....hur har ni andra gjort, kan man åka utan oxå? både jag och Idas pappa har vaccinerat oss.....

• Svar på tråden Ger alla havrix till ettåring...??
  • lotta27

beror på vart ni ska åka!

• Lärarstudent

fårlåt, glömde skriva det:) Vi ska till Thailand i 24 dagar....

• Tess76

Twinrix är bättre, skyddar både mot hepatit A och B. Vår dotter var 1 år och 8 månader när vi åkte till Thailand och hon fick Twinrix.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Tigerwoman

Vi har också givit Twinrix. Då har man båda delarna och behöver inte tänka på det för jättelång tid framöver. Även som tonåringar är de ju fortfarande skyddade.

• Angel80

Jag skulle också ge Twinrix om man ändå har tänkt att ge Havrix, vår son har fått de två första sprutorna, han är 14 månader gammal.

• Lärarstudent

nu har jag pratat med bvc och vacinationscentralen och till en ettåring så räcker det med havrix om man ska röra sig bland turiststråken i Thailand, vissa ger inget vaccin förrens de har blivit 2 sa de....

• Tigerwoman

Det är klart du inte behöver Twinrix för just turiststråken i Thailand, men om man tänker i ett längre perspektiv och man i alla fall ska ge sprutor, så är det väl lika bra med BÅDE Hepatit A och B. Det var så jag menade.

• Angel80

Precis min tanke också, skall man ändå ge havrix kan man ju likagärna ge twinrix, så har man ett fullgott skydd i 25 år och slipper vaccinera om i framtiden om man skulle resa till ett land där man bör vaccinera sig mot Hep B. Dessutom skulle jag aldrig chansa, händer någon olycka och barnet behöver en blodtransfusion el liknande så vill man gärna inte riskera onödiga sjukdomar.

Tigerwoman skrev 2007-10-25 09:49:34 följande:
    Det är klart du inte behöver Twinrix för just turiststråken i Thailand, men om man tänker i ett längre perspektiv och man i alla fall ska ge sprutor, så är det väl lika bra med BÅDE Hepatit A och B. Det var så jag menade.
  • Bakeapple

Båda våra barn fick Havrix som små, det var innan Twinrix kom. Skulle jag vaccinera dem idag skulle jag lätt välja Twinrix för ett mer komplett skydd, även om de egentligen skulle klara sig med Havrix.

• iolanthe

Vi valde också twinrix till vår ettåring. Resonerar också som så om det ändå ska vaccineras så ger jag hellre båda på en gång. Dessutom är det ju ganska mycket dyrare också att ge dom skilt än att ge twinrix.

• Sandy76

Klart man ska vaccinera barnet oxå! Man kan ju få hepatit/gulsot i Turkiet (& Europa) oxå så varför chansa - lika bra ge Twinrix direkt. Vi åker till Thailand siste januari och ska vaccinera vår 18 mån son om 2 v.

• dainaise

Nu blir jag osäker, ringde till en vaccinationscentral för en dryg månad sen och dom sa att barn under 1 år inte behöver vaccineras. Vi ska åka i december, vår dotter blir då 1 år och ska vara borta i 3 månader. Ska jag vaccinera henne???

• Bakeapple

Eftersom man kan bli smittad via mat osv kan man gott vaccinera en 1-åring också, särskilt som ni ska vara borta så länge. Vår minste var 1 vecka i Egypten och hälsade på släktingar när han var 8-månader, då vaccinerade vi honom inte eftersom han i stort sett helammade, men vi vald att vaccinera honom så snart det gick efter 1-årsdagen, trots att vi inte skulle åka någonstans just då. Det är lite pyssel med Havrix iaf att få det att passa ihop tidsmässigt med de vanliga vaccinationerna man får via bvc, de rekommenderar att det helst ska gå 3 månader mellan de olika sprutorna.

• Tigerwoman

Man vaccinerar inte barn under 1 år mot Hepatit därför att det helt enkelt inte blir sjuka av det.

• Maria C S 75

Jag har precis kommit hem efter 2 månader i Malaysia och Singapore. Vi tog tuberkolos, Twinrex och vaccin mot mässlingen innan vi åkte. Tänk dock på att ta dem senast 2-3 veckor innan ni åker. Pga av reaktionen efter. Vaccinet mot mässlingen är viktigt!

• dainaise

Tack för ditt svar...jag håller på och kämpar för att få vaccinera henne innan vi åker, men BVC gör det inte, eftersom hon är under 1 år. Så jag håller på och ringer runt till vaccinationskliniker.

Läste att ni varit på Langkawi, vad tyckte ni om det? Vi kommer att vara där i 5 dagar. Hur var det där? Var bodde ni?

Maria C S 75 skrev 2007-10-28 04:18:10 följande:

Jag har precis kommit hem efter 2 månader i Malaysia och Singapore. Vi tog tuberkolos, Twinrex och vaccin mot mässlingen innan vi åkte. Tänk dock på att ta dem senast 2-3 veckor innan ni åker. Pga av reaktionen efter. Vaccinet mot mässlingen är viktigt!
  • Maria C S 75
    dainaise skrev 2007-11-05 12:43:44 följande:
    Tack för ditt svar...jag håller på och kämpar för att få vaccinera henne innan vi åker, men BVC gör det inte, eftersom hon är under 1 år. Så jag håller på och ringer runt till vaccinationskliniker.Läste att ni varit på Langkawi, vad tyckte ni om det? Vi kommer att vara där i 5 dagar. Hur var det där? Var bodde ni?Maria C S 75 skrev 2007-10-28 04:18:10 följande:
    Ja man får kämpa med BVC lite. Twinrex fick vi bekosta själva. De tyckte att det var viktigare att vaccineras tidigare än inte alls. Så första sprutan fick han när han var 11 månader, andra sprutan när han var 12 månader och den tredje skall han få om 4 månader. När vi var på 1 års kontrollen så fick han sitt trippel vaccin och då frågade läkaren varför han inte vaccinerats mot mässlingen. Vår sjuksköterska var då sjukskriven men de sa att det är väldigt viktigt med vaccin mot mässlingen när man reser med en liten till Asien. Det hade hon rätt i för väl där varnade de för det på tv.

Langkawi var sådär. Inte lika fint som på bilderna. Vi bodde på stranden Pantai Cenang men besökte även Pantai Tengah. Vattnet var varmt men grumligt. Man kunde inte se vad man trampade på. Det var en del skräp både på stranden och i vattnet. Inte så mycket att göra. Billigt att hyra bil från 50 MYR per dag. De hade en krokodil farm och en orm farm. Taxfree på Langkawi men jag skulle inte rekomendera stället till någon. Det fanns någon fin strand upp på norra sidan vid Tan Jung Ruh Hotellet men den stranden är privat så dit kommer man inte in om man inte bor på det dyra hotellet. Kuala Lumpur och Singapore var häftiga städer!!! Skulle nog rekomendera Thailand (Phi Phi Islands) istället.
  • dainaise

Nu har jag ring till några privata ställen, men ingen vaccinerar under 1år. Ja, det känns ju viktigare att dom får vaccinet än att inte ha nåt alls, speciellt när man ska vara borta i 3 månader.

OK, så du tycket Langkawi var så där, jag har också hört om det grummliga vattnet, lite trist. Vi ska vara 2 dagar i Kuala Lumpur också
    och det är en häftig stad. Singapore har jag varit 2ggr, gillar det verkligen.

Tack för hjälpen!

Maria C S 75 skrev 2007-11-05 13:15:32 följande:

Ja man får kämpa med BVC lite. Twinrex fick vi bekosta själva. De tyckte att det var viktigare att vaccineras tidigare än inte alls. Så första sprutan fick han när han var 11 månader, andra sprutan när han var 12 månader och den tredje skall han få om 4 månader. När vi var på 1 års kontrollen så fick han sitt trippel vaccin och då frågade läkaren varför han inte vaccinerats mot mässlingen. Vår sjuksköterska var då sjukskriven men de sa att det är väldigt viktigt med vaccin mot mässlingen när man reser med en liten till Asien. Det hade hon rätt i för väl där varnade de för det på tv.Langkawi var sådär. Inte lika fint som på bilderna. Vi bodde på stranden Pantai Cenang men besökte även Pantai Tengah. Vattnet var varmt men grumligt. Man kunde inte se vad man trampade på. Det var en del skräp både på stranden och i vattnet. Inte så mycket att göra. Billigt att hyra bil från 50 MYR per dag. De hade en krokodil farm och en orm farm. Taxfree på Langkawi men jag skulle inte rekomendera stället till någon. Det fanns någon fin strand upp på norra sidan vid Tan Jung Ruh Hotellet men den stranden är privat så dit kommer man inte in om man inte bor på det dyra hotellet. Kuala Lumpur och Singapore var häftiga städer!!! Skulle nog rekomendera Thailand (Phi Phi Islands) istället.
Svar på tråden Ger alla havrix till ettåring...??