• Binis

Blöjfri 3-åring som börjat kissa på sig igen

Vår treåring har varit blöjfri nu i några månader, kommer inte ihåg exakt... Nu har hon börjat kissa på sig igen. Hon kan stå rakt upp och ner och bara kissa. Ibland ropar hon på oss "kom" "jag har kissat" så står hon på vardagsrumsgolvet och har kissat. Hon kan gå och sätta sig på sin toalettring själv, torka sig själv samt tvätta händerna. Hon kan även hålla sig ett tag och vänta. Hon har blöja på natten fortfarande

Varför gör hon så här? Hur ska vi hantera det?

Mamma till Ida 040721 och Kasper 060421
  • Svar på tråden Blöjfri 3-åring som börjat kissa på sig igen
  • nicke nyfiken76

Så gjorde vår 3-åring också. Han blev blöjfri förra sommaren, han var då 2 år och 8-9 månader (kommer ej exakt ihåg). Och nu i våras började han kissa på sig igen. Provade allt. Påminna. Tjata. Hota (skäms över det). Prata om det. Berömma. Klistermärken när han lyckades kissa på toaletten. INGETING funkade. Pratade med BVC-sköterskan och hon var övertygad om att han gjorde så för att lillebror gjorde så. (Han blev storebror i december -06)

• nicke nyfiken76

Oj, glömde ju skriva en massa grejor.

För ca 2 månad sen bestämde vi (jag och sambon) att vi skulle sluta att prata om det, sluta tjata, sluta påminna, ja helt enkelt bara strunta i alla signaler om att han var kissnödig och låta honom inse detta själv. (Man ser ju väldigt tydligt på 3-åringar att de är kissnödiga).

Efter ca 1 vecka så hade han nästan slutat kissa ner sig. Det har bara hänt några enstaka olyckor.

För 2 veckor sedan frågade jag om han ville prova att vara utan blöja på natten (har frågat förut cirka en gång i månaden, men han har vägrat varje gång) och då svarade han: ja, men jag vill att pottan ska vara i mitt rum. Den har han inte använt på ca 1½ år. Det har gått jättebra. Han har bara kissat i sängen en enda gång sen dess. Då somnade han i bilen när vi körde hem en kväll och då blev det ju liksom helt fel. Men annars är det inga problem.

Sorry att det blev så långt.

• Luddvar

Vi har också det problemet med vår treåriga tjej. Hon har varit blöjfri länge nu fast inte på natten. För ett tag sen började hon kissa ner sig många gånger per dag och vi sökte också för UVI först. Det var det inte. Hon kissar inte ner sig helt utan kissar alltid resten på pottan men det är som om hennes tankar är någon helt annanstans just nu.

Men det är nog bara en fas och vi har också slutat kommentera det hela utan  bara säger att hon får byta till torra byxor och just nu kissar hon ner sig en gång per dag bara. Jag vet ju att många barn går tillbaka lite i utvecklingen strax innan de tar ett ordentligt kliv framåt i utvecklingen så det kanske är det som händer.

• Binis

Tack för svar... UVI har jag inte tänkt på. Ska kanske kolla det!?!

Ska kanske bara pröva att ignorera det... som det är nu blir jag jättesur, hon kan ju liksom. Kanske fel tillvägagångssätt. Hon kissar ju bara på sig hemma, borta är hon så duktig.

Mamma till Ida 040721 och Kasper 060421
  • Teschty

Så har min bonus börjat göra. Han var helt torr hela sommaren o lite innan, sen nu i september började han kissa ner sig igen. O det märkliga e att han bryr sig inte det minsta. Han kan bara stå rakt upp o ner o kissa i brallan o nämner igenting. Han gör så hela tiden nu. Vi tar honom på toa ofta, jag tvättar kisskläder varje dag nu för tiden.
    Fick däremot reda på från dagis för ett tag sen att biomamman har blöja dygnet runt på honom, det e ju jättesvårt för honom då ju. Ena veckan blöja nästa kissa på toa. Dagis har tydligen försökt prata med henne men hon skiter i vilket, nu vill dom att vi ska gå på henne o kommer ju inte gå bättre. Vi ska ju inte behöva börja med blöja på honom igen för att hon e lat?!

Alla frågar om jag e rädd för förlossningen, herregud jag kan inte ens fatta att jag e gravid....
  • Lillskrubban

Min dotter har varit torr över ett år nu både dag och natt. Men ibland kan hon också kissa på sig, det bara kommer. Det har visat sig att hon gör så när hon har öroninflammation, eller någon annan sjukdom på väg. Hon tappar helt kontrollen att hålla sig då. Väldigt mysko.

• Fam Lycke Svedberg

Våran tjej gick helt bakåt i utvecklingen, hon gick på pottan och allt det här ett par månader hon var jätteduktig, men sen gick det tillbaka och hon vägrade, hon skulle absolut ha blöja. Då var hon 2 ½. Vi trodde det berodde på just det att barn tar ett kliv fram och två tillbaka för att sedan ta tre kliv fram. Plus att vi gjorde så stor grej av det, hon kanske kände sig pressad. Så vi la ner och tänkte, hon får komma när hon är redo. Hon kom oxå när hon kände sig mogen, för drygt en månad sen. Hon fyller 3 om ett par veckor. Nu går hon inte på pottan, den existerar inte mer än som leksak, utan det var toaletten som gällde när hon var redo igen. Nu går hon på toan, när HON vill och hon går utan blöja när HON vill och allt det där.. allt sker på hennes villkor och det går sakta men säkert framåt Hon är riktigt duktig. Vissa kisserier i byxan har det blitt, men inte mycket alls. Då gör vi som vanligt, säger att det gör inget, vi tvättar och sen så försöker vi inte kissa i byxorna nästa gång bara. Det är ju bra om man slipper sånt, brukar vi säga. Sen inget mer. Och när hon kissar på toan, när hon springer dit själv, så säger vi ingenting utan berömmer henne på vanligt vis bara och sen är det bra med det. Detta funkar jättebra! En lång väg kvar dock, det gäller att ha tålamod och låta allt gå i barnets takt och på barnets villkor så går det tillslut vägen=) 

*Mia-Maria 3 år och Ella 2 månader*
  • Smultronstaellet

Vår son som snart är 3½ har börjat kissa på sig oxå. Ett par veckor blev det problem på dagarna men nu är det rätt ok därimot kissar han på sig ganska ofta på nätterna 5 av 7 innan var det 1-2 av 7. Det gäller väl bara att bita ihop och tvätta... men visst är det TRIST!

2 söner födda 04 & 07, 3e våren 2008.
Svar på tråden Blöjfri 3-åring som börjat kissa på sig igen