• Meje

Vad äta till svamprisotto?

Jag kan ha tagit mig vatten över huvudet, men på fredag ska jag & sambon bjuda våra föräldrar på middag så att de kan träffas för första gången. Problemet är bara att jag verkligen vill göra ett bra intryck med maten men är inte direkt någon mästerkock om man säger så... ;) Jag ska göra en otroligt god risotto, så mycket vet jag, men vad ska jag servera till? Brukar själv äta den som den är med bröd och sallad (himmelskt gott) men känner att det inte riktigt räcker utan vill gärna ha någonting enkelt till, t ex fisk eller kyckling.

Om någon har tips på nåt lämpligt att ha till skulle jag bli väldigt glad! Helst enkelt dock, är ingen stjärna på att laga kött eftersom jag själv är vegetarian sedan 13 års ålder... :) Och gärna italienskt-inspirerat!

• Svar på tråden Vad äta till svamprisotto?
  • jejja77

Något som jag tycker är himla gott är att skiva kycklingbröst i tre skivor/bröst. Sedan tar jag en bacoskiva och surrar runt kycklingbiten. Sticker en tandpetare igenom för att håll baconskivan på plats. Sedan steker jag detta tills baconet fått fin färg och kycklingen är genomstekt. (naturligtvis)
    Jag är inte heller någon hejare i köket, men detta är så enkelt och supergott!!!
    Passar nog bra tillsammans med din svamprisotto!
    Det är dock inte så italienskt...tyvärr...
    Men om du kör ihop en liten pesto till så lutar det liiiiite åt det hållet iallafall!!
    Lycka till!!!!!

(¯`°?.¸ ♥ Lämna det bakomflutna framför dig ♥¸.?°´¯)
  • astalacasta

Det här tror jag på, det kräver dessutom inte att du steker på spisen (kan vara skönt att slippa stekoset om du är vego) utan sköter sig själv i ugnen:

www.hemmetsjournal.se/hj/Recipe.aspx&RecipeID=5687

Jag har gjort ett liknande med pesto istället för soltorkade tomater, och det var också gott, men jag tror på soltorkade tomater till svampsmaken.

Alternativt så rör du ner räkor eller stekta kycklingbitar i svamprisotton det sista du gör? Då kan du servera allt ur en gryta med sallad och bröd som du brukar.

• Meje

Åh, tack för era förslag! Både kyckling/bacon och kyckling/parmaskinka tror jag passar jättebra till, och dessutom lite roligare än bara kycklingfilér som de är.

astalacasta, jag har sparat ner receptet som du länkade till. Du slog verkligen huvudet rätt på spiken när det gäller det här med stekos och det känns dessutom perfekt att slippa en till gryta på spisen! :)

• Janne77

Om du äter fisk skulle det nog smaka bra med en bit ugnsstekt lax. Kanske baka över laxen med lite Gremolata. (Mixa persilja, vitlök o olja, salt o peppar.)

• Ellah

Jag brukar fylla kycklingbröst med en svampfyllning (stekt svamp, lök, smaksatt färskost tex), låta dessa bakas i ugn under folie för att bli möra och saftiga - de har en tendens att bli torra annars. Mot slutet tar jag upp dem och virrar kallrökt skinka eller serannoskinka runt om, och låter denna knaperbakas i ugn.

Annars är oxfilé gott, gärna fylld den med, eller fläskfile om man gillar det.

• MRSVi

Eller om du absolut vill ha kött till kan du väl köpa en färdiggrillad kyckling. Men om de vet att du är vegetarian kan de väl inte förvänta sig kött. Kör på med sallad o bröd till, o gläns med en efterrätt istället! O mycket vin!

• JoLoTo

Något som är gott är om du tar laxfileér och lindar in dessa i parmaskinka och sen in i ugnen. DÅ kan du ju bara skippa skinkan på din lax men förövrigt så äter ni samma mat

• annca

Helt enkelt: stekta fläskkotletter. Marinera i grillsås och stek helst i grillpanna! Jättegott just till svamprisotto!
    Kalvschnizel är också smarrigt till. Panera och stek hastigt.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Vad äta till svamprisotto?