• imsel

vikt/längd/bredd på 80-tals liggvagn!?

tänkte bara kolla om någon vet ungefär vad måtten blir på en 80-tals liggvagn?
    om man ska skicka den med tex bussgods.
    har ingen aning om hur man kan fälla ihop den, och hur stor den blir då, om det blir i en del eller två.
    ungefär hur stor blir den? längd/bredd/höjd, och vikt?

• Svar på tråden vikt/längd/bredd på 80-tals liggvagn!?
  • Jomppelina
    imsel skrev 2007-10-22 22:35:03 följande:
    nån som har något hum iaf?
    Jag blir lite nyfiken på varför du undrar? kan du inte bara mäta den?

Vi har hittills skickat i kartonger som har måtten 40x60x100 från början om det är en vagn av ordinarie modell. Många åttiotalare går att få plattat till insatsen på; finns två stag på insidan som man viker ner och så blir den så gott som platt, finns inte det blir det två kartonger, samma mått brukar funka.

Det viktiga är att vagnen ligger still. Rulla in i bubbelplast och skär ner kanterna så att ni kan vika om lite mer om det behövs.
  • Jomppelina

Vi har skickat fyrkantiga brios och emmaljunga samt en exclusive när det gäller åttiotal i en och samma kartong. Som sagt, andra sorter kräver två kartonger, beror helt på om de går att platta till eller ej.

• krypet fem

Har bara skickat duosar, då har det blivit två kollin. Iofs så är det inte så noga här, för det är enhetspris på barnvagnar (säkert därför det är så dyrt). Dom kollar inte ens hur stort/a pakteten blir, bara räknar den som "en stycken barnvagn".

Har fått en sittvagn, den var packade i två flyttkartonger omlott. Men be henne fälla vagnen och platta liggdelen och uppskatta strl, för visst skulle du köpa en vagn?

• imsel

krypet fem skrev 2007-10-23 09:28:53 följande:

Har bara skickat duosar, då har det blivit två kollin. Iofs så är det inte så noga här, för det är enhetspris på barnvagnar (säkert därför det är så dyrt). Dom kollar inte ens hur stort/a pakteten blir, bara räknar den som "en stycken barnvagn".Har fått en sittvagn, den var packade i två flyttkartonger omlott. Men be henne fälla vagnen och platta liggdelen och uppskatta strl, för visst skulle du köpa en vagn?
    är det alltid samma pris om man skickar en vagn?
    hur mycket blir det isf?
    jag funderar på att köpa en, men inte om det blir mycket i fraktkostnad, om det inte går att lösa på annat sätt.
  • Jomppelina
    imsel skrev 2007-10-23 10:41:10 följande:
    krypet fem skrev 2007-10-23 09:28:53 följande:
    är det alltid samma pris om man skickar en vagn?hur mycket blir det isf?jag funderar på att köpa en, men inte om det blir mycket i fraktkostnad, om det inte går att lösa på annat sätt.
    Här har det kostat allt mellan 189-499 att skicka en vagn beroende på vikt. Vart den skall är inte av betydelse här, men det skiljer sig över landet. Likaså om det är enhetspris eller viktpris eller vad det är.
  • krypet fem

Eftersom vi här har enhetspris så tror jag att det kostar max 606 kr för mej att skicka. Det skiljer jättemycket i pris om paketet passerar Sundsvall eller Östersund, eller inte.
    Men jag bor ju högt upp i landet (Gällivare).

Ring Bussgods och kolla, telefonnumrt står på deras hemsida. Dom brukar veta ungefär.

Här på Bussgods tar Bussgods-gubben genast fram prislistan för barnvagnar när han ser mej komma, han vet mitt ärende. 

• krypet fem
    Jomppelina skrev 2007-10-22 22:47:32 följande:
    Jag blir lite nyfiken på varför du undrar? kan du inte bara mäta den? Vi har hittills skickat i kartonger som har måtten 40x60x100 från början om det är en vagn av ordinarie modell. Många åttiotalare går att få plattat till insatsen på; finns två stag på insidan som man viker ner och så blir den så gott som platt, finns inte det blir det två kartonger, samma mått brukar funka. Det viktiga är att vagnen ligger still. Rulla in i bubbelplast och skär ner kanterna så att ni kan vika om lite mer om det behövs.
    Kollade måttet på min 60-tals liggvagn (hade det uppskrivet), den är som längst 110 cm lång, 50-60 cm hög, och 50 cm bred hopfälld. Det blir ju ungefär samma som Jomppelina skrev.
  • daphniamagna

om man ska skicka från mig lägger dom på 40% av priset när det blir skrymmande, och det blir det alltid med vagnar.. 2x2 meter max i omkrets...

• imsel

vagnen ska bara åka mindre än två timmar.
    och den passerar varken sundsvall eller östersund.

men om det är enhetspris på vagnar, så kan man kanske inte kolla på deras hemsida?

• daphniamagna

imsel - det är olika från ställe till ställe.
    om det bara är 2 timmar så kan det vara mer värt att hämta den...

• imsel

men nu ska den inte hem till mig, utan till min mamma, som bor i en annan stad.
    jag har inte barn så den kan vara där så länge.
    kanske att jag kan fixa nån som hämtar, men tänkte kolla om det inte blir så dyrt att skicka, kanske man kan göra det eftersom vagnen var så billig.

• daphniamagna

från vilken stad och till vilken stad ska du skicka?

• imsel
    daphniamagna skrev 2007-10-23 23:05:00 följande:
    från vilken stad och till vilken stad ska du skicka?
    åå, precis vad jag inte ville skriva..
    men det är från gällivare till kiruna...
  • daphniamagna

okej... men jag tror det är billigt att skicka från gällivare, har för mig att det var därifrån jag fick en gondol duo skickad till mig, har jag rätt krypet fem?
    men ring bussgods i gällivare och fråga dom... dom vet nog på ett ungefär
    du ska inte kika på bussgods hemsida, för enligt mitt bussgods så funkar inte deras prissättning ännu...

• krypet fem
    imsel skrev 2007-10-23 23:09:39 följande:
    åå, precis vad jag inte ville skriva..men det är från gällivare till kiruna...
    Men då ska du ringa 0970-10084 o prata med den trevliga Bussgodskillen. Dom kör ju med enhetspriser på vagnar så mått/vikt spelar mindre roll (bara man inte packar i ett jättestort paket så är det lugnt). Nu blev jag nyfiken på vad du köpt för vagn härifrån stan!!

daphniamagna skrev 2007-10-23 23:35:04 följande:
    okej... men jag tror det är billigt att skicka från gällivare, har för mig att det var därifrån jag fick en gondol duo skickad till mig, har jag rätt krypet fem? men ring bussgods i gällivare och fråga dom... dom vet nog på ett ungefär du ska inte kika på bussgods hemsida, för enligt mitt bussgods så funkar inte deras prissättning ännu...
    He he, ja det stämmer att din duo blev rätt billig att skicka, men det är för att den inte passerade Sundsvall (för det gjorde den inte, va (hade en tvåa i geografi )).
  • imsel

vet inte ni då ungefär hur mycket det kan bli då?
    hur mycket blev duon som ni pratar om?

• Jomppelina
    imsel skrev 2007-10-24 18:36:15 följande:
    vet inte ni då ungefär hur mycket det kan bli då?hur mycket blev duon som ni pratar om?
    Det bästa är om du har måtten på försändelsen samt vikt, så ring och kolla vad som gäller just för din vagn. Spelar inte vikten någon roll så är det ju ännu lättare att få uppgift.
Svar på tråden vikt/längd/bredd på 80-tals liggvagn!?