• Triple Trouble

Någon mer med lättlärt barn? Kanske smartaste 22 månaders på fl...? ;-)

Man läser i många trådar om barn som är snabba på att lära sig gå, krypa, få tänder. Min dotter har varit ganska långsam på ovanstående, men oerhört intresserad av att läsa, prata och bokstäver.

Är detta vanligt, eller är hon superbegåvad på just bokstäver?? Ja, vet låter lite ego, alla mammor tycker väl sina ungar e smartast såklart

Hon kan och har kunnat ett par månader:

*Peka ut alla färger och säga alla färger.

*Räkna till 10, glömmer ibland 3 dock

* Jag ritar former på ett papper och hon kan säga vad det är: Fyrkant, trekant, rund, stjärna och hjärta kan hon

* Jag pekar på en bokstav och frågar : Vad är det för bokstav? Hon säger då ett ord som passar för varje bokstav (inte alla, men följande):

a: Anna
    B: Banan
    E:Elefant
    F:Farmor
    G:Groda
    I:Igelkott (mja, kott säger hon)
    J: Josefine
    M: Mamma
    O: Ost
    P: Pappa
    T:Tindra
    U:Uggla ho ho
    Å : Åsa

Sen tar jag ibland loss alla bokstäverna från pusslet och lägger de i en hög och frågar efter de olika bokstäverna: Kan du hitta bokstaven J tex, då letar hon reda på den och säger tex Josefine

Hon kan även känna igen vissa ord som jag skriver på papper, men det är bara enkla ord, typ Josefine, pappa.

Det kan ju låta som vi drillar henne, men det är hon som vill leka med pusslet och läsa ändlöst med böcker. Hon tycker inte om leksaker direkt, utan bara att läsa och leka ute i timmar, samt titta på tv (tyvärr) hon skulle kunna sitta hela dagen och titta om hon fick det.

• Svar på tråden Någon mer med lättlärt barn? Kanske smartaste 22 månaders på fl...? ;-)
  • Rombin

skämtar du?... det handlar inte om smarthet, och att jämföra små barn med varann är hemskt!!!!!! all utvecklas olika ... skulle inte vilja veta hur dina barn skommer sluta.... tävla med andra om vem som kan vad, mest o.s.v .. sånt här blir jag arg på! man tävlar inte om barns utveckling!! gaaaaahhh!.... hur tänker du egentligen???

• Triple Trouble
    Rombin skrev 2007-10-23 01:37:20 följande:
    skämtar du?... det handlar inte om smarthet, och att jämföra små barn med varann är hemskt!!!!!! all utvecklas olika ... skulle inte vilja veta hur dina barn skommer sluta.... tävla med andra om vem som kan vad, mest o.s.v .. sånt här blir jag arg på! man tävlar inte om barns utveckling!! gaaaaahhh!.... hur tänker du egentligen???
    skojar du eller? vad är det för inlägg??
  • cici69

Barn utvecklas olika.
    Min 3 1/2-åring stuntade i talet och lärde sig klättra istället. Han hade ett eget språk som inte liknade nått och som ingen begrep ett skvatt av. Vi fick alltid tolka åt honom.
    Min största son började prata tidigt och ägnade dagarna åt att pladdra om allt och titta tv, men han klättrade aldrig istället.

En vänninas son la pussel "för vuxna" när han var 4. Men han sa inte ett ord i onödan och ville helst inte vara utan blöjan.

Så kan dom vara, dom små rackarna!

• punkpappa

Jag tycker att du ska uppmuntra henne att lära sig mer när hon nu verkar ha så lätt för det. Hon kommer verkligen ha nytta av det i framtiden, inte minst i skolan då hon kommer ligga före om hon fortsätter utvecklas lika snabbt det vill säga.

Det låter på vissa som att det skulle vara något fel i att vilja satsa på att barnet ska lära sig viktiga saker som att läsa och skriva tidigt.

Men är det så att barnet inte vill längre så är det ju så klart inte ett sämre barn för det. Jag tycker bara att man ska ta försöka ta vara på en ev talang så länge barnet tycker att det är roligt.

• Triple Trouble
    cici69 skrev 2007-10-23 02:34:11 följande:
    Barn utvecklas olika.Min 3 1/2-åring stuntade i talet och lärde sig klättra istället. Han hade ett eget språk som inte liknade nått och som ingen begrep ett skvatt av. Vi fick alltid tolka åt honom.Min största son började prata tidigt och ägnade dagarna åt att pladdra om allt och titta tv, men han klättrade aldrig istället.En vänninas son la pussel "för vuxna" när han var 4. Men han sa inte ett ord i onödan och ville helst inte vara utan blöjan.Så kan dom vara, dom små rackarna!
    roligt att det kan skilja så mycket på syskon

Jag tror de fokuserar på en hjärnhalva itaget har jag hört, dvs antingen så börjar de med att springa, klättra eller på annat sätt utforska världen. Eller så börjar de med talet. Min dotter gick tex inte igenom den klasiska klätterfasen/riva ur skåp-lådor fasen, vilket jag tyckte var lite konstigt. Min dotter är även väääldigt försiktig och gör helst ingenting hon inte kan, vilket ofta hindrar henne i många saker.
  • Triple Trouble
    punkpappa skrev 2007-10-23 02:42:19 följande:
    Jag tycker att du ska uppmuntra henne att lära sig mer när hon nu verkar ha så lätt för det. Hon kommer verkligen ha nytta av det i framtiden, inte minst i skolan då hon kommer ligga före om hon fortsätter utvecklas lika snabbt det vill säga.Det låter på vissa som att det skulle vara något fel i att vilja satsa på att barnet ska lära sig viktiga saker som att läsa och skriva tidigt.Men är det så att barnet inte vill längre så är det ju så klart inte ett sämre barn för det. Jag tycker bara att man ska ta försöka ta vara på en ev talang så länge barnet tycker att det är roligt.
    Hej, ja jag försöker göra det hon vill, jag tvingar henne inte, utan det är hon som tjatar...hela tiden

Jag gillade också att ta reda på saker och var rätt tidig i skolan fram till trean, sen sackade det av och jag blev helt normal hehe... men som sagt, så länge hon tycker det är kul, så kan man ju öva lite, hon vill ju ha pusslet och leka med
  • cici69

Min stora kille var också väldigt försiktig. Det gick över... När han var runt 10 år tog han igen allt det han inte hade klättrat som liten. Jag kan ju säga att det inte gått över än - 10 år senare!
    Medans 3 1/2-åringen är likadan. Som att ha en flock apor hemma! ;)

• Triple Trouble
    cici69 skrev 2007-10-23 03:07:53 följande:
    Min stora kille var också väldigt försiktig. Det gick över... När han var runt 10 år tog han igen allt det han inte hade klättrat som liten. Jag kan ju säga att det inte gått över än - 10 år senare!Medans 3 1/2-åringen är likadan. Som att ha en flock apor hemma! ;)
    apor, det var roligt vi brukar säga att cirkusen är i stan när vi kommer till affären med våra tre gaphalsar..

jag bävar för när mina tvillingar börjar krypa, då är det nog kört med "heminredningen" dottern rörde aldrig en blomkruka, men det kanske är bäst att börja plocka undan, de blir säkert tvärtom...
  • Triple Trouble

tack för alla snälla inlägg, detta var inte menat att sticka i någons ögon eller att min dotter verkligen är världens smartaste, därav smileys i rubriken. Men i mina ögon e hon ju bäst å man måste väl få skryta lite ibland Jag vet att man inte kan jämföra barn. Alla barn är ju olika, dottern gick inte förrän hon var 16 mån, och det är ju normalt även fast det är sent.

godnatt på er alla

• Semma

Min dotter på 22 månader kan alla bokstäverna men blandar ibland ihop X och K och S och Z. Hon kan även alla färger men har svårt för figurer Hon kan sjunga hela "Blinka lilla stjärna" och "Bä bä vita lamm" + ett antal andra vanliga "dagis sånger" Hon är även väldigt fingerfärdig och hon lärde sig att gå när hon var knappt 11 månader. På fars dag till sin pappas stora glädje

Hon är min lilla Einstein

Svar på tråden Någon mer med lättlärt barn? Kanske smartaste 22 månaders på fl...? ;-)