Någon mer med lättlärt barn? Kanske smartaste 22 månaders på fl...? ;-)
Man läser i många trådar om barn som är snabba på att lära sig gå, krypa, få tänder. Min dotter har varit ganska långsam på ovanstående, men oerhört intresserad av att läsa, prata och bokstäver.
Är detta vanligt, eller är hon superbegåvad på just bokstäver?? Ja, vet låter lite ego, alla mammor tycker väl sina ungar e smartast såklart
Hon kan och har kunnat ett par månader:
*Peka ut alla färger och säga alla färger.
*Räkna till 10, glömmer ibland 3 dock
* Jag ritar former på ett papper och hon kan säga vad det är: Fyrkant, trekant, rund, stjärna och hjärta kan hon
* Jag pekar på en bokstav och frågar : Vad är det för bokstav? Hon säger då ett ord som passar för varje bokstav (inte alla, men följande):
a: Anna
B: Banan
E:Elefant
F:Farmor
G:Groda
I:Igelkott (mja, kott säger hon)
J: Josefine
M: Mamma
O: Ost
P: Pappa
T:Tindra
U:Uggla ho ho
Å : Åsa
Sen tar jag ibland loss alla bokstäverna från pusslet och lägger de i en hög och frågar efter de olika bokstäverna: Kan du hitta bokstaven J tex, då letar hon reda på den och säger tex Josefine
Hon kan även känna igen vissa ord som jag skriver på papper, men det är bara enkla ord, typ Josefine, pappa.
Det kan ju låta som vi drillar henne, men det är hon som vill leka med pusslet och läsa ändlöst med böcker. Hon tycker inte om leksaker direkt, utan bara att läsa och leka ute i timmar, samt titta på tv (tyvärr) hon skulle kunna sitta hela dagen och titta om hon fick det.