• Otto

Ni som flyttat hem till Sverige

Vi har, nu när vår dotter föddes, efter flera år i Tyskland flyttat hemåt och vi saknar redan vårt liv utomlands. Ni utlandssvenskar som flyttat hem, hur upplevde ni det? Är det några av er som ångrat er och flyttat tillbaka? Eller är det helt enkelt en jobbig omställningsfas i början som går över?

• Svar på tråden Ni som flyttat hem till Sverige
  • Koffie

Det är rätt vanligt att man måste ställa om sig när man flyttat hem. Många glömmer att det är "lika illa" att flytta tillbaka som att flytta ut. Det tar ofta upp till ett år innan man acklimatiserat sig, sägs det.
    Vi flyttade tillbaka i vintras, vi trivs bra men visst finns det saker vi saknar. (Kanske framförallt vännerna)
    Jag har hört om andra som haft det jättejobbigt när de flyttade hem - och andra som dragit en lättnadens suck. Själv tar jag med mig rötterna var gång jag flyttar och kan trivas bra mest överallt - det viktigaste för oss är att hitta anknytningspersoner.
    Men man lämnar ändå också en del av sej själv kvar där man var.
    Det är lite dubbelt, men jag tycker det är berrikande.

• whatelseisnew

Jag flyttade hem efter 4 år usa med min dotter..Gubben som är amrerikan flyttade hit ett par år senare..Jag mådde inte alls bra i början när jag kom hem till swe igen..men det tog tid och tålamod och nu har jag svårigheter att ens tänka tanken att flytta tillbaka till usa (tyvärr är det ett stort ämne här hemma just nu av olika skäl)Jag vill bo kvar här i swe för jag har så mycket mer här än i usa..Så det är svårt men ge det tid och ha tålamod...=)

Lycka till

Otto skrev 2007-10-23 09:30:37 följande:
    Vi har, nu när vår dotter föddes, efter flera år i Tyskland flyttat hemåt och vi saknar redan vårt liv utomlands. Ni utlandssvenskar som flyttat hem, hur upplevde ni det? Är det några av er som ångrat er och flyttat tillbaka? Eller är det helt enkelt en jobbig omställningsfas i början som går över?
  • JANI

vilken intressant tråd!!! vi funderar om vi ska åka tillbaka till sverige eller ej. Har ångest och vet inte vad vi ska göra. Inget känns rätt, i Spanien trodde jag att det skulle vara bättre i Sverige men nu när jag befinner mig i Sverige längtar jag tillbaka och vet inte om jag ska trivas här igen. Det är som att börja om på nytt.
    Känns jätte konstig och hittar ingen lösning. Att hitta jobb här var svårare än jag trodde.
    trivs man till slut? gäller det att ha tålamod eller känns det aldrig rätt??
    tacksam för svar

• iniiz

HJALP!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, ja vill flytta hem mer an allt annat, jag har bott i england i nastan 3 ar nu och har nu en son pa snart 3 mander.
    Saken ar den att min partner ar engelsk och har en dotter sen ett tidgare forhallande sa ni kan forsta att vi inte vill lamna henne har.
    Men hennes mamma skulle aldrig lata henne flytta till sverige med oss.
    Jag funderar pa att flytta hem med min son ensam for jag klarar inte av att bo har nar ja kanner som jag gor.
    Men hur tar jag i kontakt med socialen?
    Hur gor ja....har har jag lagenhet o jobb men hemma sa skulle jag fa flytta in med mamma o pappa igen!
    Nan som kan hjalpa?

/hopplost.....

• Blue face

Jag ansluter mig till den här tråden. Efter 9 år utomlands (USA och Tyskland) hade jag sett sååååå fram emot att flytta hem igen. Men nu vet jag inte riktigt... Det är så mycket jag saknar. Och jag hade nästan glömt hur trist det svenska vädret verkligen är. Men vi har bara bott här 1,5 månad nu, så man vänjer väl sig...

• Agamemnon

Jag flyttade tillbaka till Sverige förra året efter mer än 20 år i Tyskland och för mig var det absolut helt rätt beslut. Det tog lite tid att vänja sig vid olika saker, inte vädret direkt men t ex sjukvårdssystemet eller att man måste hålla koll på systembolgates öppetider om man vill ha en flaska vin och jag saknar att ha vänner i närheten. I Sverige känner vi liksom inte en kotte (förutom min familj då) men, men, det finns ju telefon, skype och RyanAir.

Min man hade aldrig varit i Sverige innan vi flyttade hit så den första tiden hade jag fullt upp med att fixa, ordna och förklara för honom. Det kanske är därför jag inte hann fundera så mycket och nu är det som sagt helt "normalt" att bo hemma igen.

Jag tror att det alltid finns för- och nackdelar. När man väl har vant sig vid nackdelarna överväger fördelarna (i mitt fall, det betyder naturligtvis inte att det nödvändigtvis är så för er också, men jag hoppas det. )

Lyckligast av alla: BF 5 mars, 2008!
  • JANI

kapu; är i samma situation, har i försig bara varit här i 2 veckor, men känner ångest oc saknar Spanien :(
    vet inte vad jag ska göra :(
    agamemnon: vad skönt att det känns att ni har tagit det rätta beslutet, hoppas jag kan känna samma sak snart

• tvåan i april

Hej, här har vi en till.....
    Flyttade hem till sverige för 4 månader sen, efter två år i athen!
    Det känns fortfarande bra och vi ångrar inte hemflytten än....klart att vi ibland saknar vännerna och livet i grekland också.
    Men just nu med en 4 åring som trivs jätte bra med sina nya svenska dagis kompisar och friheten att vara ute på tomten på dagarna + att vi fick en dotter till i grekland som jag kommer att vara hemma med, så känns det bra att vara här och kunna gå på öppna förskolor, baby sång... osv med andra mammalediga Glad, tror att jag blivit mer isolerad med en nyfödd + en 4 åring i athen.

Just den här årstiden har vi iof inte saknat.......blä för allt regn!

Men det är väl bara att sätta er ner och skriva + och - listor, lycka till!

(¯`°?.¸ ღ Mina gullungar Emma och Vanja ღ ¸.?°´¯)
  • Otto

Tack för alla inlägg och kommentarer.

Innan vi flyttade tänkte vi över saken ordentligt och gjorde en nogrann lista med för- och nackdelar med flytt resp. att stanna. Problemet är ju bara att man värderar punkterna väldigt olika beroende på vilken situation man är i. Kylan och mörkret i Sverige i december känns inte så jobbigt i 30 graders sommarvärme, men nu i höstrusket är det inte lika roligt. Så är det med alla våra punkter, det som kändes okej att "offra" då, känns viktigare nu. Är det så att gräset alltid känns grönare på andra sidan eller har man faktiskt kommit till insikt om vad man värderar högst?

Sen måste man väl helt enkelt inse att man blivit mindre svensk och mer europé (eller var man nu bott) efter alla dessa år utomlands. Man ifrågasätter saker på ett annat sätt än innan och frågan är om det positiva Sverige man har i sitt minne verkligen är det Sverige man vill leva i. Kanske gör det sig bäst som en nostalgisk dröm som man besöker på semestern.......

• whatelseisnew

Oh va jag kände igen mig i dig...
    Min sambo valde oss före sin son men nu pendlar han hem så mycket det går...Han förlorade precis vårdnaden om sonen vilket vi visste skulle ske..Men det är så jobbigt att ha det såhär...
    Vi har tom pratat om återflytt till usa för få ordning på allt igen men min sambo säger att han vill vara kvar i swe...

Jag flyttade hem själv först och dottern kom efter 3 månader, jag kontakta socialen och bodde hemma i två veckor tills jag fick en ledig lgh..Du ringer ditt lokala social kontor och förklara vad det gäller. Dom kommer kräva att du ställer dig som arbetsökande och att du söker om bostads bidrag osv... Om du åker hem så får du hjälp oroa dig inte för det men det kan ta tid lite beroende på vilken kommun man bor i osv...

Min smabo flyttade hit nu efter 3 år nästan och det har funkat bra men nu kvarstår sonen och deras relation..Hans mamma är väldigt lik din karls ex..Hon låter inte heller sonen får komma hit men familje rätten i usa godkände 2 veckor av hela året i swe med farmor och farfar som sällskap...

Jag har inte hel koll på trådarna men är det något som jag kan göra eller lyssna dunka iväg ett meddelande till mig så ska jag försöka ge dig råden och tipsen du behöver...Kan berätta mer grundligt för dig oxå men vill ej på öppen tråd...

Lycka till fow now...

iniiz skrev 2007-10-29 15:57:04 följande:
    HJALP!Jag vet inte vad jag ska ta mig till, ja vill flytta hem mer an allt annat, jag har bott i england i nastan 3 ar nu och har nu en son pa snart 3 mander.Saken ar den att min partner ar engelsk och har en dotter sen ett tidgare forhallande sa ni kan forsta att vi inte vill lamna henne har. Men hennes mamma skulle aldrig lata henne flytta till sverige med oss. Jag funderar pa att flytta hem med min son ensam for jag klarar inte av att bo har nar ja kanner som jag gor.Men hur tar jag i kontakt med socialen? Hur gor ja....har har jag lagenhet o jobb men hemma sa skulle jag fa flytta in med mamma o pappa igen!Nan som kan hjalpa?/hopplost.....
Svar på tråden Ni som flyttat hem till Sverige