• Emmyh2

Köpa stor tomt och stycka av?

Nu behöver jag lite råd här.. Jag och min kille har hittat en tomt som ligger helt perfekt Jag vill verkligen ha den tomten och bygga nytt på. Vi har frågat ägaren om han vill sälja tomten, och det kan han tänka sig.
    MEN,han äger ganska mycket mark där och vill sälja allt på en gång. Alltså inte stycka av och sälja en bit till oss.
    Hela tomten är på 1,7 hektar, och för den vill han ha 750 000 kr. Denna mark ligger strax utanför stan, men med lantligt/skog läge. Jag gissar på att intresset för tomt där är stort. Min fundering nu är om man ändå skulle köpa tomten och sen stycka av och sälja? Men jag vet ju ingenting om sånt! Ska man först stycka av och sen sälja. eller ska den ev. köparen betala avstyckning för den tomt han vill ha? Hur gör man med avlopp/vatten/el? Hur kollar man om man FÅR bygga hus på marken? Man vill ju inte köpa en stor bit mark som man sen inte får bygga på...'
    Någon som har några råd?

• Svar på tråden Köpa stor tomt och stycka av?
  • jmmm

kontakta bygglovsenheten i din kommun o kolla med dem

• Gorban

Kolla med byggnadsnämnden om ni får stycka av. Fråga också om det finns en detaljplan för området. Om det inte finns så kan det bli svårare att få stycka av och att få bygglov.

• Gorban

Avstyckning kostar ganska mycket pengar. Räkna med åtminstone 30-40 tusen kronor.

Kolla med kommunen om det finns kommunalt VA som ni kan anslutas till. Det kostar någonstans mellan 60-120 tusen kronor per fastighet. Kan bli ännu dyrare om ni måste dra långa ledningar. Om det inte finns kommunalt VA kan det finnas en gemensam anläggning för fastigheterna i närheten som då drivs som en samfällighet. Finns inte heller detta så är det bara till att borra brunn och gräva för trekammarbrunn eller septitank.

Svar på tråden Köpa stor tomt och stycka av?