• feministpappa

Betner: Önskar min dotter blir en kaxig slampa

Se

Magnus Betner tar upp viktig diskussion om att vi inte ska begränsa våra döttrar, och inte moralisera över deras val i livet.
    Idag blir tjejer som knullar runt nedvärderade och lägre sedda, också ofta av oss föräldrar. Hoppas vi kan slippa det.

Betners tankar är viktig väckarklocka för oss som tror att vi är feminister och föräldrar men kanske bör tänka efter så vi inte låser in våra döttrar för att vi är rädda för vad de ska bli!

• Svar på tråden Betner: Önskar min dotter blir en kaxig slampa
  • Fnurra

Att "knulla runt" är ofta en del i ett mer omfattande självdestruktivt beteende. Om det bara handlade om samhällets syn på det vore det mycket lättare. Men nu är det oftast så att det finns annat bakom också.

• Tygtiiger

Det är iallafall en fantastiskt rolig ståupp.

"nåsåfårduju kjaaaaama nallen...annars kanske nallen bli lessen och kjamar nån annan!"

Det roligaste är ju när folk verkligen skiljer så på sina barn, lilla prinsessan och lilla he-man!

• Banana82

jag är härmed kär i magnus betnér, han säger precis vad jag alltid tänkt.

Det är skillnad på att ha tid med en annan människa och på att ha tid för en annan människa.
  • piixelslyna
    Banana82 skrev 2007-10-23 15:35:27 följande:
    jag är härmed kär i magnus betnér, han säger precis vad jag alltid tänkt.
    Yeah. Han är lite av en kung för mig.
  • azofia

Fast har ni hört om vad han sagt om faderskap? Att han redan från börja sa till sin (nu fd) sambo att han minsann inte tänkte ta halva ansvaret.. hon fick göra det mesta.
    Om vi kvinnor räknar med att män automatiskt ska ta halva ansvaret så skulle det inte bli så många barn gjorda... så så mkt var det för hans jämställdhet.
    Tyvärr

• tessis73

Fnurra: det KAN vara en del i ett självdestruktivt beteende, men det är inte alls säkert. Att vara stel som en pinne och inte våga göra något i sängen p g a av osäkerhet kan också vara en del i ett självdestruktivt beteende, med det skiter alla i!

• Patsy Dee
    azofia skrev 2007-10-23 15:38:41 följande:
    Fast har ni hört om vad han sagt om faderskap? Att han redan från börja sa till sin (nu fd) sambo att han minsann inte tänkte ta halva ansvaret.. hon fick göra det mesta.Om vi kvinnor räknar med att män automatiskt ska ta halva ansvaret så skulle det inte bli så många barn gjorda... så så mkt var det för hans jämställdhet.Tyvärr
    [/citat]

fast grejen är ju att hon tyckte det var okej, hon godkände ju det innan de skaffade barn.
    och om de funkar för dom, varför ska alla andra lägga sig i?
    sålänge man kommer överens om hur man ska ha det innan man planerar barn så tycker jag inte att det är nån fara.
    självklart är jag feminist, men man behöver ju inte dela upp tiden med barnet i lika många procent och promille.

och jag tror faktiskt han har rätt, det finns ju massor män som räknar med att lilla frugan ska ta hand om barnet mestadels av tiden, hade de varit tvingade att ta halva ansvaret hade de förmodligen inte skaffat barn. det gäller ju självklart inte alla män...

tror nog att om magnus inte hade varit en lysande komiker med en karriär påväg uppåt så skulle han självklart tagit halva ansvaret.

tycker att han är helt fantastiskt bra och har SÅ jävla rätt i det han säger.
    tessis73 skrev 2007-10-23 15:39:40 följande:
    [citat]
    Fnurra: det KAN vara en del i ett självdestruktivt beteende, men det är inte alls säkert. Att vara stel som en pinne och inte våga göra något i sängen p g a av osäkerhet kan också vara en del i ett självdestruktivt beteende, med det skiter alla i!
    Åhja! Håller med dig som satan.
Svar på tråden Betner: Önskar min dotter blir en kaxig slampa