För det första - du säger att det är din första arbetslösa dag idag... Du vet väl om att du måste anmäla dig arbetssökande första arbetslösa dagen för att inte nolla din SGI?
För det andra - om du räknar med att få a-kassa måste du vara aktivt arbetssökande - det säger sig väl självt egentligen? Oavsett om man är gravid eller inte...
Och slutligen - om du ändå är arbetslös, vad har du då för annat att lägga engergin på? Det vore väl jättebra att hitta ett nytt jobb nu att ha att gå tillbaka till efter f-ledigheten? Att söka jobb med inställningen att man ändå inte kommer att få något kommer visserligen inte att vara dig till någon fördel...
Tycker du själv att det skulle vara ok att gå och plocka a-kasseersätting utan att ha för avsikt att söka jobb?
Alternativt kan du ju alltid börja använda dina f-dagar från och med 60 dagar före BF...
Själv fick jag förresten min tillsvidareanställning samma dag som jag gick på f-ledighet och då hade jag redan vid intervjuen då jag var i vecka 10 berättat att jag var gravid...