• Carroslin

Vad säger arbetsförmedlingen om att söka jobb när man är gravid?

I dag är det min första dag som arbetslös och jag är nu i v25, inte helt optimalt när det gäller att söka jobb...
    Har absolut ingen lust att lägga ner energi på att söka jobb som jag ändå inte kommer att få då jag inte kommer att kunna jobba mer än ett par veckor innan det är dags att vara mammaledig.

Vet någon här om man får dispans från jobbsökandet från arbetsförmedlingen eller om de tycker att man ska söka jobb fram till BF?

• Svar på tråden Vad säger arbetsförmedlingen om att söka jobb när man är gravid?
  • Fr1dlyst

De satte en kompis till mig på praktik när hon var i vecka 38.. så du får nog söka jobb som alla andra!

Livet är underbart!
  • Soul

Det beror det en hel del på vad för arbetsförmedlare du får, men ska man följa reglerna räknas inte en normal graviditet som en sjukdom och därmed är du också kapabel att arbeta. För att du ska få full a-kassa ska du stå till arbetsmarknadens förfogande och aktivt söka jobb. Du måste också delta i de åtgärder arbetsförmedlingen anvisar dig, t.ex. praktik. Det kan verka lite fyrkantigt tänkt, med tanke på att få arbetsgivare anställer någon som är gravid (det finns undantag) men samtidigt måste reglerna vara det samma för alla. Är man arbetsför ska man söka arbete. Sen är det ju lite upp till dig hur mycket energi du lägger ner i ansökningarna och vissa arbetsförmedlare är mer nitiska än andra.

• Ananaspaj

Jag fick fast jobb i v 8

• 0Love0

Du får söka som alla andra,finns jobb även för gravida

• snuttP

Det är bara att söka som alla andra. Själv så fick jag nytt jobb nu i v.36. Dock ett demo jobb, så jag jobbar inte heltid.

• Minxy

Enligt reglerna ska du, precis som alla andra, söka jobb för glatta livet.
    Sen beror det ju på vilken handläggare du får...

Gravid i vecka 22!
  • Lysmasken

Jag är utbildad lastbilschaufför. Sommar jobbade ett tag med en ganska lätt körning. Hade lätt kunnat jobba fram tills jag ska föda. Men det var bara ett sommarjobb. Nu sitter jag hemma i v18. Har inte hittat ett jobb på 3 månader. A-kassa dagarna tryter då jag är inne på en ny period. Jag kan bara jobba till slutet av januari-08 om jag ska syssla med att köra lastbil för sen så kommer man inte upp i hytten & man vill inte dra 18 resp 36 fullastade pallar.
    Vet inte hur många jobb jag har sökt och nu syns det ordentligt då detta är mitt andra barn jag väntar.
    Kanske skriver fel i ansökningarna. Så enligt AMS så får du söka jobb som du skulle vara arbetslös även om du väntar barn eller inte.
    Kan tillägga ska ha i slutet mars början av april

• strojes

Jag blev gravid under tiden jag var arbetslös men fortsatte söka som vanligt. En månad innan "skrev jag ut mig" från arbetsförmedlingen för det kändes onödigt att hålla på att söka när det snart var dags. Hade ingen SGI att förlora så jag gick hemma utan pengar fram till förlossningen. Det var aldrig någon som sa något om att jag var gravid och att det skulle vara något hinder. När jag var i mitten av graviditeten fick jag en praktik på 12 veckor inom aktivitetsgarantin.

• Firstandhappy

japp japp, det är bara att söka jobb som alla andra, jag fick jobb (förvisso tim-vik) i vecka 23 så det ska inte vara några problem..
    däremot kan du ha turen (beroende på vad du jobbar med) att du har rätt att tacka nej till arbete eller att inte söka vissa arbeten som kan innebära en fara för dig eller barnet under tiden du är gravid.
    Arbetsförmedlingen skickade ett papper om ett jobb som personlig ass som jag skulle söka, men jag kunde säga nej till det eftersom det var hos en mycket aggresiv stor man där man skulle hjälpa honom med ALLT, det var ett jobb som jag absolut inte skulle tagit och det höll arbetsförmedlingen med om när jag berättade att jag var gravid.

• Mrs Jane Doe

För det första - du säger att det är din första arbetslösa dag idag... Du vet väl om att du måste anmäla dig arbetssökande första arbetslösa dagen för att inte nolla din SGI?

För det andra - om du räknar med att få a-kassa måste du vara aktivt arbetssökande - det säger sig väl självt egentligen? Oavsett om man är gravid eller inte...

Och slutligen - om du ändå är arbetslös, vad har du då för annat att lägga engergin på? Det vore väl jättebra att hitta ett nytt jobb nu att ha att gå tillbaka till efter f-ledigheten? Att söka jobb med inställningen att man ändå inte kommer att få något kommer visserligen inte att vara dig till någon fördel...

Tycker du själv att det skulle vara ok att gå och plocka a-kasseersätting utan att ha för avsikt att söka jobb?

Alternativt kan du ju alltid börja använda dina f-dagar från och med 60 dagar före BF...

Själv fick jag förresten min tillsvidareanställning samma dag som jag gick på f-ledighet och då hade jag redan vid intervjuen då jag var i vecka 10 berättat att jag var gravid...

• norgesessan

jag har gjort det jag skulle när jag har varit gravid..det var et möte jag inte behövde komma till, som var på mitt bf, dom hadde missat att jag var gravid när dom skickade ut kallelsen...
    Men sökt jobb och sånt gjorde jag. var timmis på en förskola också.

Svar på tråden Vad säger arbetsförmedlingen om att söka jobb när man är gravid?