• Malin och Micke

Ont i ben och mage..

Min dotter, 2½ år, har den senaste veckan klagat på ont i benen och mage. Hon har inte haft feber eller några andra symptom på sjukdom. Allt som inte varit rätt är att hon kommit och klagat på att hon har ont. En del kvällar har hon haft svårt att somna.

Nu ska vi till doktorn imorrn för att se vad det kan vara.

För att stilla min oro - vad kan det vara? Kan barn i den åldern få växtvärk?

Cornelia är mitt under!
  • Svar på tråden Ont i ben och mage..
  • skotertjej

Hej!

Min son är 2 år och 8 mån och har sedan i början av sommaren haft ont i underbenen från och till.
    Oftast kommer det på kvällen när han lugnar ner sig lite och ska sova men ibland så vaknar han på kvällen/natten av att det gör ont.
    Och han förklarar så bra att det gör ont INNE I benet.
    Så då är det ju växtvärk eller träningsvärk.

-Mamma, du ska massera, brukar han säga då.
    Oftast släpper det efter en stund men ibland har vi fått ge honom panodil för att han ska kunna somna.

Det där med magen behöver ju inte hänga ihop med benet utan det kan ju vara nåt hon ätit bara eller så.

Sitter värken i en led kan det vara bra att kontakta läkare då det kan vara inflamation i leden mm.

Det kan ju även vara så att hon är på väg att få influensa då det brukar värka lite här och var i kroppen då innan det bryter ut.

Bra att ni ska till doktorn så du slipper vara orolig.

Jag trodde åxå att det var ovanligt med växtvärk så tidigt, minns att jag hade det i skolan nån gång.
    Men det kan de tydligen ha, speciellt om de dragit iväg på längden.

Hoppas hon blir bättre snart.

Vår son har inte haft ont i benet på några veckor nu men annars har det varit 1-2 ggr/veckan ungefär.
    Och värre om han gått och sprungit mycket.

• Malin och Micke

tackar för svar.

jag blir så orolig att det ska vara något allvarligt. när jag bokade tid på vårdcentralen så lät det på henne som att det verkade lite märkligt. och sånt blir jag så uppstressad utav.

helst av allt vill jag nog att det ska vara ett virus eller någon mild inflammation så att det syns på prover. är det växtvärk så finns det ju inga bevis så att säga och då kommer jag vara orolig över att dom kan ha missat någonting.

ååh nu vill jag bara att det ska vara imorgon så att jag får gå till doktorn med henne.

Cornelia är mitt under!
  • skotertjej

Vad skönt att ni ska dit imorg iallafall å kolla uppv det för annars går man ju bara och funderar på vad det kan vara och förstorar upp det.

Visst är det luddigt med växtvärk och inget man kan göra åt det heller riktigt då det sitter i benet, mer än värktabletter då men det vill man ju inte heller ge så mycket.

Har hon ont nu på dagen åxå?

• skotertjej

Nu ska jag väcka minstingen för jag ska hämta storebror på dagis nu men jag tittar in igen senare för att kolla hur det går för er.
    Så skriv gärna å berätta hur det gick för er på vårdcentralen i morg när ni varit där.

• Malin och Micke

i mitt huvud snurrar alla möjliga läskiga sjukdomar. usch, jag måste sluta annars kommer jag inte somna ikväll.

jag gav henne alvedon härom kvällen när hon inte kunde somna och det verkade hjälpa. fast hon somnade innan den hann värka så hon var nog helt utmattad.

hon klagar inte hela tiden på att hon har ont. utan hon kan komma rätt var det är och säga att hon har ont i benen eller i magen. först hade hon mest ont i benen och då tänke jag mest på växtvärk. men sen övergick det till att hon hade mest ont i magen och det var då jag började oroa mig. hon säger det 1-2 ggr per dag och hon ser lite bekymmrad ut. tyvärr kan hon inte beskriva HUR ont eller exakt VAR.

jag har gått och väntat på att någon sjukdom ska bryta ut. alltså att hon ska få feber eller så men det har ju inte kommit något.

blir hon sämre/bättre eller vi får höra någonting från doktorn vad det kan vara så talar jag om det här gulligt med någon som bryr sig.

Cornelia är mitt under!
  • Malin och Micke

hos läkaren igår så klämde hon på cornelias mage, kände på benen, kollade i halsen och lyssnade på hjärta och lungor. sen tog dom 2 blodprov (tog nästan en halvtimme och det hamnade blod ÖVERALLT) och det tog ett tag o vänta på svaren. trots allt så hittade dom inget fel på henne! och läkaren (kvinnlig läkare som cornelia brukar hamna hos, älskar henne) sa att barn i så låg ålder aldrig hittar på att dom har ont någonstans samt att det inte är vanligt att dom får växtvärk när dom är så små om man inte har det i släkten. och växtvärk förklarar inte magvärken. hon frågade om hon fått blåmärken utan att slå sig men det har hon tack och lov inte!! och då kunde hon bara komma på 2 saker som det skulle kunna vara: 1. förstoppning 2. urinvägsinflammation men vad jag vet så både bajsar och kissar hon utan problem. så vi skulle avvakta i ytterligare en vecka och så skulle doktorn ringa oss för att höra hur vi tycker att det har gått. ifall hon blir bättre eller oförändrat. blir hon sämre på något vis så skulle vi höra av oss.

Cornelia är mitt under!
  • skotertjej

Hej!

Har inte varit här på ett tag.
    Vad bra att de kollade henne noga iallafall med blodprov och allt även om det blev lite bökigt.

Ja, så sa min bvc-sköterska åxå, att de inte hittar på att de har ont när de är så små.

Hur har det gått?
    Är hon bättre?

Svar på tråden Ont i ben och mage..